arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵

چه کسی جانشین کامرون می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تصمیم به استعفای نخست وزیر این کشور تا ماه اکتبر، زمزمه‌هایی در جامعه انگلستان مبنی بر جانشینی وی توسط گزینه‌های احزاب محافظه کار و کارگر به راه انداخته است.
 
به گزارش انتخاب و به نقل از رسانه‌های انگلیس، با رای مثبت مردم بریتانیا به همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا، اکنون سئوالات و ابهامات زیادی در خصوص وضعیت آینده بریتانیا در قاره اروپا مطرح می‌شود.
 
روز جمعه مشخص شد که 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای داده اند و 48.1 درصد نیز خواستار ادامه عضویت در این اتحادیه بوده‌اند.
 
پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که به برکسیت معروف است دیوید کامرون نخست وزیر این کشور اعلام کرد که تا پایان ماه اکتبر از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. این امر سبب شده است تا شایعاتی مبنی بر انتخاب جایگزین کامرون در رسانه‌های مختلف جهان مطرح شود. اطلاعات موجود حاکی از این است که از میان گزینه‌های موجود «بوریس جانسون» شهردار سابق لندن و «مایکل گاو» از شانس بیشتری برای جانشینی کامرون برخوردارند.
 
نخست وزیر انگستان چگونه انتخاب می‌شود؟
 
نخست وزیر انگستان معمولا توسط ملکه انتخاب می‌شود اما ملزم است تا در ابتدا رهبری حزب خود را بدست آورد تا از این طریق حمایت اکثریت نمایندگان مجلس عوام را به همراه داشته باشد.
 
در زیر به معرفی این دو گزینه احتمالی برای تصاحب پست نخست وزیری انگلستان می‌پردازیم.
 
بوریس جانسون
 
جانسون علاقمندی خود را به پذیرش پست نخست وزیری انگلستان اعلام نموده و امیدوار است تا با وجود تعدادی زیادی از نمایندگان مجلس این کشور رهبری محافظه کاران را بدست آورد.
 
شهردار سابق لندن و رهبر حمایت از کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خیلی زود و تنها پس از گذشت یک سال از شروع شایعات خروج این کشور پیشتازی خود را برای جانشینی دیوید کامرون نمایان ساخت.
 
به احتمال زیاد جانسون در لیست اصلی نمایندگان حزب خود قرار می‌گیرد زیرا با توجه به نقشی که وی در پیاده سازی برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نیابت 130 نماینده محافظه کار مجلس این کشور داشت نمی‌توان قدرت فعلی و نفوذ وی را نادیده گرفت.
 
جانسون همواره تمایل خود را برای کسب منصب نخست وزیری اعلام کرده است.
 
مایکل گاو
 
مایکل گاو وزیر دادگستری انگلستان گزینه دوم تصاحب پست نخست وزیری محسوب می‌شود. وی که با دیوید کامرون و جورج آزبورن وزیر دارایی انگستان رابطه بسیار صمیمی دارد همواره تمایل خود به پذیرش مقام نخست وزیری را تکدیب کرده است اما طی نظرسنجی که اخیرا توسط محافظه کاران صورت گرفته است در موقعیت مناسبی برای اشغال این سمت در ماه‌های اخیر قرار دارد.
 
گاو سیاستمدار شناخته شده‌ای است و موفق شده تا حملاتی را که نسبت به حزبش انجام شده خنثی ساخته یا فشار آن‌ها را کاهش دهد با این وجود برخی از هم حزبی‌هایش نگران این موضوع هستند که او به اندازه کافی، در سطح کشور شناخته شده نیست تا بتواند در انتخابات کشوری پیروز شود.
 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان