arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
وال استریت ژورنال:

رقابت برجامیان و نابرجامیان؛ این بار در امریکا

جرالد نادلر، نماینده کنگره از منطقه منهتن و بروکلین است که یکی از بیشترین جمعیت های یهودیان در آمریکا را در خود جای داد است. او سال گذشته با رای خود از توافق هسته ای که باراک اوباما پرچمدار آن در آمریکا بود حمایت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ وال استریت ژورنال نوشت: جرالد نادلر، نماینده کنگره از منطقه منهتن و بروکلین است که یکی از بیشترین جمعیت های یهودیان در آمریکا را در خود جای داد است. او سال گذشته با رای خود از توافق هسته ای که باراک اوباما پرچمدار آن در آمریکا بود حمایت کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز سه شنبه، حدود 10 ماه پس از امضای این توافق، نادلر با اولین رقیب خود در انتخابات مقدماتی دموکرات ها در این منطقه در دو دهه گذشته روبرو می شود. رقیب او سیاست مدار تازه کاری به نام اولیور روزنبرگ است که حمایت نادلر از توافق هسته ای را اصلی ترین موضوع در رقابت با او قرار داده.

روزنبرگ که پیش از این در بانک جی پی مورگان چیس مشغول بود، در مصاحبه ای گفت: «مردم بسیاری در این منطقه حس می کنند به آن ها خیانت شده. این فرصتی برای آن ها است تا پیام خود را برسانند».

نادلر که اولین بار در سال 1992 به مجلس نمایندگان راه پیدا کرد از تصمیم خود برای حمایت از توافق با ایران دفاع کرد و گفت اعتقاد ندارد این تصمیم به از دست دادن کرسی او در این مجلس منجر شود.

او گفت: « من برای آن رای پشیمان نیستم. گاهی رای هایی هست که نماینده باید سیاست را کنار بگذارد و کار درست را انجام دهد».

توافق هسته ای میان رای دهندگان یهودی بسیار نامحبوب است، به ویژه جامعه یهودیان ارتودوکس که معتقدند این توافق امنیت اسرائیل و خاورمیانه را کم کرده است.

بنا به پیش بینی شاهدان سیاسی، نادلر 69 ساله شانس زیادی برای انتخاب دوباره دارد، به ویژه با در نظر گرفتن آنکه حضور کنونی او در مجلس خود مزیتی برای او محسوب می شود. او حمایت افراد بانفوذ بسیاری از جمله اوباما را کسب کرده، و هزینه تبلیغات او دو برابر روزنبرگ است.

نادلر از 8 ژوئن تا کنون حدود 1.4 میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده، که برای نماینده ای فردی که همین حالا هم صاحب کرسی نمایندگی است و موقعیتش هم به طوری کلی امن محسوب می شود مبلغ بسیار زیادی است. روزنبرگ 30 ساله کمی بیش از 54,000 دلار کمک جمع آوری کرده که اکثر آن از کالیفرنیا می آید که در آنجا بزرگ شده.

هفته گذشته طرفداران نادلر برگه تبلیغاتی را میان رای دهندگان توزیع کردند که در آن روزنبرگ را "دروغگو"، "کثیف" و "رقت انگیز" توصیف کرده بودند. در این برگه همچنین آمده روززبرگ تنها در نام دموکرات است و عکسی از ایمیل او را به عنوان سند آوردند.

روزنبرگ نوشته بود: «از آنجا که این منطقه 82% دموکرات است، تنها شانس پیروزی در این منطقه دموکرات بودن است».

روزنبرگ دموکرات بودنش تنها در نام را انکار کرد و در بیانیه ای گفت:« نادلر ترجیح می دهد از هرچیزی صحبت کند جز رای خود در حمایت از توافق با رهبران کشوری که همجنس گراها را می کشند و سوگند خورده اند اسرائیل را با بمب از نقشه جهان پاک کنند».

روزنبرگ گفت او جمهوری خواه بوده اما به دلیل تمایلات جنسیش حزب سیاسی خود را تغییر داده؛ او همجنس گرا است.

روزنبرگ در این باره می گوید: « وقتی 19 ساله بودم، همان کاری را می کردم که خانواده ام می گفت. از آن موقع تا حالا چیزهای زیادی درباره خودم متوجه شدم. من یک همجنس گرا هستم و دموکراتی بودم که در بدن یک جمهوری خواه اسیر شده بود!»

نادلر هم در یکی از گفته هایش روزنبرگ را متهم به نفوذی جمهوری خواهان بودن کرده است.

نظرات مختلفی میان رای دهندگان این منطقه وجود دارد. در مصاحبه هفته اخیر با نزدیک به 40 نفر از مردم این منطقه تنها حدود 10 نفر از آن ها از این انتخابات روز سه شنبه باخبر بودند. برخی از آن ها از نادلر عصبانی بودند و هرچند طرفدار روزنبرگ نبودند گفتند شاید برای مخالفت با نادلر پای صندوق رای بروند.

در این میان سناتور آمریکایی چارلز شومر از نیویورک که یهودی است و علیه توافق هسته ای با ایران رای داده، حمایت خود از نادلر را اعلام کرده است. او در برگه ای تبلیغاتی از نادلر به عنوان قانون گذار و رهبری بی نظیر یاد کرد.

نویسنده: مارا گای

مترجم: محمد صفری


نظرات بینندگان