arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۵

واکنش آمریکا به سخنان نصرالله درباره کمک‌های ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید در توضیح اقدامات دولت اوباما در سال های اخیر گفت: شش قدرت برتر جهانی که در اغلب موضوعات با هم اتفاق نظر ندارند، دور هم جمع شدند تا شدید ترین تحریم ها را ضد ایران اعمال کنند که باعث شد آنها(ایرانی ها) پای میز مذاکره بیایند و در نهایت راه حلی برای مسدود کردن مسیر ایران به سمت سلاح هسته ای بدست آید.
 
در ادامه خبرنگاری درباره حزب الله پرسید و گفت: رهبر حزب الله لبنان (سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله) در این هفته اعلام کرد که آنها از ایران بودجه و تسلیحات دریافت کردند. آیا شما تعجب نکردید که چرا وی به صراحت به چنین چیزی اذعان می کند؟
 
به گزارش انتخاب، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش گفت: من نمی توانم وارد موضوعات اطلاعاتی شوم اما ما از همه کسانی که حزب الله را تامین مالی می کنند خواسته ایم که چنین کاری را متوقف کنند. ما می دانیم که ایران از تروریسم حمایت می کند و ما می دانیم که ایران از حزب الله حمایت می کند، به همین علت است که ما جدی ترین و شدید ترین تحریم را برای انجام دادن این کار ، روی ایران اعمال کردیم. بسیار اهمیت دارد که آنها(ایرانی ها) رفتارشان را در ایجاد توانایی این کار، درک کنند.
 
ما اخیرا گفتگویی درباره نگرانی های ایران برای دسترسی به بازارهای بین المللی داشتیم، بازیگران مالی به رفتار ایران نگاه می کنند. اگر ایران همچنان اقدام به تامین تروریسم بکند و همچنان منابع را در اختیار حزب الله قرار دهد این مسئله تاثیر خود را خواهد داشت. این بازیگران مالی نمی خواهند با کشوری داد و ستد داشته باشند که چنین کاری می کند.
 
اریک شولتز افزود: ما نه تنها از ایران می خواهیم که به علت خوب نبودن این کار، آن را متوقف کند و دست از حمایت تروریسم بردارد بلکه از ایران می خواهیم این کار را متوقف کند چون به نفع خودشان هم نیست.
 
خبرنگار گفت: وی (سید حسن نصرالله) همچنین گفت که آنها به سیستم بانکی نیازی ندارند. پولی که آنها از ایرانی ها دریافت می کنند مستقیما چه از طریق پول نقد یا روش های دیگر، بدست شان می رسد. در این صورت شما از طریق سیستم بانکی اهرم اندکی روی آنها دارید.
 
سخنگوی کاخ سفید گفت: من مطمئن نیستم که این درست باشد. ما همچنان از همه ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد، از جمله تحریم ها، تا این گروه را هدف قرار دهیم. ما این گروه را به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی کرده ایم.
 
ما معتقدیم که معرفی فهرست شبکه های تامین حزب الله به عنوان سازمان تروریستی  و معرفی شرکت های مالی و بازرگانی صوری متعلق  به حزب الله و دیگر نهادها، بسیار تاثیر گذار بوده اند. رژیم تحریم ها که اوایل امسال تصویب شد، ادامه همین مسیر  است و باعث ایجاد فضایی در سراسر دنیا می شود که باعث می شود نهادهای مالی،  حزب الله را از نهادهای خود رد کنند.
 
وی افزود: اگر ایران می خواهد به حمایت از حزب الله ادامه دهد، حزب الله نیز جریان مالی و منابع را همچنان خواهد داشت. به همین علت است که اگر ایران می خواهد به بازارهای  بین المللی دسترسی داشته باشد، باید رفتار خود را متوقف کنند.
 
وی در خصوص دیگر اقدامات دولت اوباماگفت: ما توانستیم به توافقنامه تجاری با کشورهای دیگر دست یابیم تا اینکه آمریکا قادر باشد قوانین تجارت را به نگارش درآورد نه چین!
 
ما ائتلاف شصت و یک کشور را تشکیل دادیم تا با تهدید (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش مقابله کنیم. جهان عرب  در این ائتلاف نماینده های زیادی دارد. این مسئله یک شبه رخ نداد بلکه ناشی از این امر است که رئیس جمهور آمریکا مصمم است تا بر جامعه جهانی رهبری کند. این ائتلاف شکل گرفت و همچنان تا امروز به موفقیت دست می یابد.
 
سخنگوی کاخ سفید افزود: رهبری رئیس جمهور آمریکا در عرصه بین المللی باعث شد که روسیه بیش از هر زمان دیگری منزوی شود.آنها(روس ها) هنجارهای بین المللی را نقض کردند، آنها حاکمیت یک کشور دیگر(اوکراین) را مورد تجاوز قرار دادند.تحریم های اعمال شده بر روسیه باعث شد که اقتصاد این کشور به میزان یک ششم کوچک تر و منقبض تر شود.
 
 این تحریم ها فقط تحریم های دوجانبه نبودند بلکه تحریم هایی بودند که ناشی ازهمکاری آمریکا با شرکای خود در سراسر دنیا بود. کوبا نیز مورد دیگری است که ما شاهد بازگشایی سفارتخانه و از سرگیری روابط با کوبا بودیم. سوابق رئیس جمهور آمریکا در هدایت و رهبری آمریکا در جامعه جهانی، در شش ماه باقی مانده نیز متوقف نخواهد شد.
 
اریک شولتز در ادامه نشست خبری کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاری  درباره اوضاع نابسامان سیاسی در انگلیس و استعفای نخست وزیر انگلیس  گفت: برای من دشوار است که  درباره اوضاع سیاسی داخل آمریکا صحبت کنم چه رسد به اینکه بخواهم درباره اوضاع داخلی انگلیس صحبت کنم.چیزی که من به شما می گویم این است که هنوز مشخص نیست که آیا قرار است برای تعیین فرد جانشین دیوید کامرون ، انتخابات برگزار شود یا اینکه فرد مورد نظر از طریق کنفرانس انتخاب خواهد شد؟کارشناسان انگلیسی درباره این روند کار می کنند و این کار مدتی وقت می خواهد.
 
وی افزود: رئیس جمهور آمریکا گفته است که روابط ما با انگلیس نه تنها  روابطی ویژه، خاص و پایدار است بلکه ما انتظار داریم که نه تنها روابط نزدیک بین دولت های انگلیس و آمریکا، بلکه روابط بین مردم آمریکا و انگلیس همچنان ادامه یابد. به اعتقاد ما، روابط بین دو کشور فراتر از هر سیاستمدار خاصی است. پیش بینی می کنیم روابط نزدیک بین دو کشور همچنان پایدار باشد.

نظرات بینندگان