arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

احمدی‌نژاد تنها ۲۰ قانون از ۲۴۹ قانون مجلس را در موعد مقرر ابلاغ کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خانه ملت نوشت:


عضو کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس، برخورد رئیس‌جمهوری در ابلاغ قوانین مصوب مجلس را که از وظایف بدیهی وی به‌شمار می‌رود، تعجب برانگیز خواند و گفت: مجلس هشتم از سال نخست فعالیت خود ۲۴۹ قانون تصویب کرده است که رئیس‌جمهوری ۲۱۳ قانون را با ۱۵۲۰ روز تأخیر ابلاغ کرده، ۱۶ قانون را اصلا ابلاغ نکرده و تنها ۲۰ مورد از این قوانین را در وقت قانونی ابلاغ کرده است.

نادر قاضی‌پور از رویکرد رئیس دستگاه اجرایی کشور در برخورد با موضوع ابلاغ قوانین مصوب مجلس انتقاد کرد و گفت: ابلاغ قوانینی که در صحن علنی مجلس تصویب می‌شود و به تأیید شورای نگهبان نیز می‌رسد، بر اساس قانون اساسی از وظایف رئیس‌جمهوری است که به هیچ وجه نباید در اجرای آن تعلل شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کارنامه احمدی‌نژاد در ابلاغ قوانین مصوب مجلس کارنامه‌ای پر از تأخیر است؛ به گونه‌ای که تنها ۲۰ مورد از ۲۴۹ قانونی را که مجلس هشتم در طول سه سال فعالیت خود تا امروز تصویب کرده در زمان قانونی ابلاغ شده‌اند و و ۲۲۹ مورد باقیمانده یا به علت‌های نامعلوم از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ نشده‌اند و یا با تأخیرهایی چشمگیر ابلاغ شده‌اند.

عضو کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس گفت: برخی از مهمترین قوانینی را که رئیس‌جمهوری از ابلاغ آنها امتناع کرده و این قوانین را سرانجام مجلس به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است؛ قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس، قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون پرداخت تسهیلات به مترو شهری (تهران و شهرستان‌ها) و قانون استخدام مهندسان ناظر مزارع کشاورزی، از جمله این قوانین است.

وی، علت امتناع رئیس‌جمهوری از ابلاغ برخی قوانین را برداشت شخصی رئیس قوه مجریه در باره قوانین مصوب مجلس خواند و گفت: قوانینی که احمدی‌نژاد ابلاغ نکرده است، اغلب با این استدلال ابلاغ نشده‌اند که رئیس‌جمهوری اجرای آنها را به صلاح کشور نمی‌داند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که تمام مسئولان کشور در هر رده‌ای باید تابع قانون اساسی باشند، تأکید کرد: قانون اساسی و بند بند آن حاصل سال‌ها مجاهدت حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی هستند و هیچ یک از مسئولان نظام جمهوری اسلامی نباید و نمی‌تواند مفاد این قانون را نادیده بگیرد.

نظرات بینندگان