arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

پورمحمدی: بنزین را گران کنیم، با سه میلیون ماشین و دو میلیون موتور سیكلت چه کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به وجود تخلفات زیست‌محیطی، گفت: فكر می‌كنم الزامات قانونی ما در این زمینه ناقص است. قوه قضاییه برخورد می‌كند اما ما باید ابزار قانونی اعمال مدیریت را تقویت كنیم و به هیچ‌وجه اجازه تخلف ندهیم.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در پنجمین كنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست كه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح كرد: امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است و محتوای اصلی این پیام و نامگذاری این است كه باید به مقوله اقتصاد توجه خاصی شود زیرا با روند عادی، مشكلی حل نخواهد شد و برای این امر نیاز به حركتی جهادگونه داریم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی روز 14 خردادماه ادامه داد: ما تنها از مسیر عقلانیت، توسعه و برنامه‌ریزی می‌توانیم به اهداف‌مان برسیم و فكر نكنیم در جهاد اقتصادی با یك حركت احساسی و بدون برنامه به نتیجه می‌رسیم.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور افزود: حركت ما باید همراه با پاكی باشد زیرا اگر این جهاد در گوشه‌ای همراه با كج‌روی، زیاده‌خواهی، امتیازطلبی و حركت‌های خلاف قانون باشد، آن هم دست‌نیافتنی است. در محیط زیست هم اصلا هدف، طهارت، پاكیزگی و تعالی خواستن است.

پورمحمدی از رفتار و منش عادلانه به عنوان یكی از ویژگی‌های حضرت امام (ره) یاد كرد و گفت: مهمترین مسئله كه محیط زیست را آزار می‌دهد، رفتار ناعادلانه و نامتناسب در نوع تعامل و بهره‌برداری از آن است كه متاسفانه تبدیل به یك فاجعه در زندگی امروز و فردای ما شده است.

وی اظهار كرد: آلودگی هوا و گرد و خاك پدیده‌ای است كه چند سال اخیر در كشور ما عارض شده و حدود 20 استان كشور را تحت آسیب خود قرار داده كه همه را نگران كرده و باید بسیار به آن توجه كنیم. مسئله دیگر بحث گرم شدن هواست كه حدود سال 2020 یعنی 10 سال دیگر این پدیده را در كشور خواهیم داشت و در سال 2040 با این پدیده به شكل تندتری روبه‌رو خواهیم شد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور، مشكل كم‌آبی و بحث كنترل آب‌های سطحی را نیز مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: گرفتاری مهم ما برداشت از آب‌های منابع غیرتجدیدشونده است. در جدول آمار مشاهده می‌شود كه در سال 1300 هر شهروند ایرانی 14 هزار متر مكعب منابع آب زیرزمینی در اختیار داشته اما امروز این مقدار دو هزار مترمكعب است. حال این فاصله چگونه می‌خواهد با افزایش جمعیت و برداشت‌های ناصحیح پر شود؟

پورمحمدی خاطرنشان كرد: طبق برنامه چهارم توسعه، سازمان حفاظت از محیط زیست مكلف به كاهش میزان آلودگی هوای شهرهای تهران، اهواز، اراك، تبریز، شیراز و كرج بوده كه متاسفانه در این خصوص چندان توفیق نداشته است. باید توجه داشت كه نمی‌شود با تعطیلی‌های یكی دو روزه و با تعطیل كردن كسب و كار مردم به جایی رسید بلكه باید به‌طور جدی و كارشناسی عمل شود.

وی ادامه داد: مثلا حریم دریاها به‌خصوص دریای خزر قرار بوده از تجاوز كنترل شود. همچنین یكپارچه‌سازی و بهره‌برداری از جهات مختلف در برنامه چهارم آمده كه به این هم آنچنان كه تكلیف بوده عمل نشده است اما در خصوص آبخیزداری، عملیات ممیزی و تفكیك منابع، رشد ما با اینكه در حد برنامه نیست ولی قابل قبول است.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسائل زیست‌محیطی در دین اسلام با ذكر آیه‌ای از قرآن كریم، گفت: یكی از عوامل اصلی فساد منابع طبیعی، حاكمیت فاسد است. الان آمارهای فساد محیط زیست بیشتر به عهده جهانخواران و سرمایه‌داران است اما ما تكلیف داریم در محیط خودمان با مراقبت و دقت عمل كنیم.

پورمحمدی با بیان اینكه ما نیازمند آگاهی‌بخشی بیشتری به جامعه خود هستیم، اظهار كرد: بحمدالله در سال‌های اخیر حركت‌های خوبی صورت گرفته ولی واقعیت این است كه به هیچ‌وجه كفایت نمی‌كند چون حجم تخلفات زیست محیطی همچنان بالاست.

وی تصریح كرد: با هدفمند كردن یارانه‌ها در بحث مصرف سوخت و انرژی حركت خوبی صورت گرفته ولی قرار نیست اگر بنزین را برداشتیم جای آن گاز یا گازوئیل بگذاریم بلكه باید مصرف را كنترل كنیم.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور افزود: ما فكر می‌كنیم الزامات قانونی‌مان ناقص است. قوه قضائیه برخورد می‌كند اما این برخورد در آخر كار است و نكته این است كه با این الزامات محدود به خواسته‌هایمان نمی‌رسیم. پس باید ابزار قانونی اعمال مدیریت ما تقویت شود و به هیچ‌وجه اجازه تخلف ندهیم.

پورمحمدی خاطرنشان كرد: ما هر چقدر در تهران مترو بگذاریم، محدودیت ترافیكی ایجاد كرده و بنزین را گران كنیم، با سه میلیون ماشین و دو میلیون موتور سیكلت می‌خواهیم چكار كنیم؟ البته گران كردن بنزین بخشی از تدبیر است اما همه تدبیر نیست؛ لذا الزامات قانونی باید تقویت شود و به سازمان‌های مسئول در این جهت كمك شود.

وی با تاكید بر اینكه باید نهاد كنترل‌كننده و نظارتی خود را در دستگاه اجرایی‌مان تقویت كنیم، گفت: منابع زیست‌محیطی باید به صورت یكپارچه و هماهنگ و با نگاه حاكمیتی و نظارتی نگریسته شوند و آب، هوا، خاك، جنگل، مرتع و دریا باید در یك مجموعه كنار هم قرار گیرند و به صورت غیرمتصدی‌گرایانه به این منابع نگاه شود.
نظرات بینندگان