arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۵

چه چیزی کیارستمی را به پاریس فراری داد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتقال عباس کیارستمی به پاریس برای درمان بیماری ساده‌ای که منجر به آسیب‌های شدید به این کارگردان مطرح ایرانی شد، این پرسش را پیش آورد که اگر شخصی چون کیارستمی سرشناس نباشد چه بلای محتملی انتظارش را می‌کشد و دیگران که چون این هنرمند توان گریز به پاریس برای طی روند درمان را ندارند، باید منتظر چه وقایعی باشند؟!

روزهای فروردین 1395 با بستری شدن عباس کیارستمی و پیگیری اخبار وضعیت این کارگردان شهیر سینمای ایران همراه شد و در واپسین روزهای نخستین ماه از سالی که پشت سر می گذاریم، شواهد نشان داد که قصور جدی در روند درمان کیارستمی رخ داده و به واسطه همین قصور، این سینماگر آسیب‌های بسیار جدی ـ آن هم در بیمارستانی خصوصی ـ متحمل شده که با او همراه خواهد بود.

همان زمان علی جنتی فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت کیارستمی و اینکه آیا به ملاقاتش می‌رود، از پیگیری‌‌هایش سخن به میان آورد و در این باره گفت: «آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت را آماده کردم، سریع رفت بیمارستان و پزشکان متخصص را آنجا احضار کرد. خود آقای دکتر هاشمی گفت: اگر آن شب نرفته بودم، آقای کیارستمی تمام بود وضعش (فوت کرده بود). بحمدالله الان وضعش بهتر شده است... .»

این دیالوگ در نگاه اول همان تبلیغات مرسومی به نظر می‌آید که هاشمی وزیر بهداشت و درمان طی حضور در پروسه دوران بیماری هنرمندان انجام می‌دهد؛ اما حقیقت آن است که وزیر بهداشت اعتراف صادقانه‌ای ـ خصوصی ـ برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و واقعاً اگر راساً در پروسه درمان کیارستمی نظارت نمی‌کرده، شاید این کارگردان به واسطه خطاهای پزشکی اکنون در میان ما نبود.

در واقع اگر کیارستمی یک چهره مشهور نبود، اکنون در بیمارستان کشته شده بود و وجه شهرتش باعث شده او برخلاف برخی بیماران غیرمشهور که شانس حضور وزیر بهداشت بر بالین‌شان را ندارند، زنده بماند. این بزرگ‌ترین فاجعه برای نظام سلامتی است که سالیانه چند هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را دریافت می‌کند و مدعی است که استانداردهای مرسوم دنیا را دارد.

احمد کیارستمی فرزند ارشد این کارگردان سینمای ایران نیز همان زمان از روند درمان نادرست کیارستمی سخن به میان آورد و در یادداشتی به جزئیاتی از این روند درمان اشاره کرد و در بخشی از یادداشتی درباره آنچه رخ داده، نوشته بود: «امروز همه می‌گویند: مگه نمی‌دونستید که نیمه دوم اسفند نباید می‌رفتید بیمارستان، آخه اون موقع که وقت عمل جراحی نیست... انگار همان‌طور که موسم گل و وقت شکوفه داریم، موسم عمل جراحی هم داریم و یکی دو ماهی باید منتظر نشست که داروهای بی‌هوشی رنگ بیندازند و جراحان سر شوق بیایند؛ حالا جراحان ما هم مسئول و حاذق و کاردان. عفونت پس از عمل که در حوزه تخصص جراح نیست. هست؟ نمی دانم.»

چندی پیش همزمان با بستری شدن مجدد کیارستمی، یکی از سینماگران پرحاشیه پس از دیدار با کیارستمی، درباره کیفیت قصور اطلاعات نه چندان دقیقی منتشر کرد که با واکنش فرزند کیارستمی مواجه شد؛ واکنشی که طبیعی بود، چرا که به هر حال کیارستمی هنوز زیر تیغ پزشکان است و در این شرایط درافتادن با این جامعه به مصلحت نیست!

در این میان، حسن قاضی‌زاده هاشمی با بستری شدن دوباره کیارستمی، دوباره به ملاقات این کارگردان سینمای ایران رفت تا لابد اگر باز در روند درمانی این سینماگر کشورمان خطایی رخ داد، ملاقات آقای وزیر چاره ساز شود و او نجات پیدا کند! این بخش از روایت را «تابناک» پیش از این گزارش کرده بود و اتفاق تازه‌ای نیست اما اتفاق تازه، انتقال کیارستمی به پاریس برای ادامه روند درمان است.

در واقع با وجود دو بار ملاقات وزیر بهداشت و تغییر بیمارستان محل اقامت عباس کیارستمی و تاکیدات و پیگیری‌های شدید رسانه‌ها، وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که او با هواپیما به پاریس منتقل شده و از آنجا به هلی کوپتر به بیمارستان انتقال یافته است. این شرایط انتقال نشان می‌دهد کیارستمی با اوضاع خوبی ایران را ترک نکرده و سیستم درمانی کشورمان -آن هم در بیمارستان های خصوصی مطرح- نتوانسته چنین بیماری را معالجه قطعی کند.

با این اوصاف تنها این پرسش از آقای وزیر و همکارانش قابل طرح است که چند ایرانی در شرایط مشابه مثل «کیارستمی» می‌توانند به فرانسه فرار کنند و اگر نتوانند برگریزند باید اشهدشان را بخوانند؟! آنچه بر سر کیارستمی آمد، یک تلنگر جدی برای سیستم به شدت مدعی و معیوب درمان کشور بود که سالیانه چند هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور به آن اختصاص می‌یابد. امیدواریم این هنرمند تاوان اعتماد به این سیستم درمان را پرداخت نکند.
منبع: تابناک
نظرات بینندگان