arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

علی آبادی در وین: برنامه ی خاصی برای نشست اوپک ندارم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سرپرست وزارت نفت امروز در بدو ورود خود به وین در جمع خبرنگاران از نداشتن موضع از پیش تعیین نشده ایران در خصوص سطح تولید اوپک در نشست فردا خبر داد.

به گزترش انتخاب به نقل از خبر؛ بر اساس اظهارات محمدعلی آبادی، ایران با موضع مشخصی وارد وین نشده و تصمیم خود را قطعا منوط به جمع بندی نظرات اعضاء خواهد کرد.

وی در جمع خبرنگاران تاکید کرد:در خصوص افزایش و یا تثبیت سطح تولید اوپک نظر مشخصی ندارم و قطعا فردا با نظر دیگر اعضا به جمع بندی نهایی خواهم رسید. این در حالی است که پیش از این مسوولان نفتی ایران به طور رسمی نظرخود را تثبیت سطح تولید اوپک اعلام کرده بودند و به طور صریح اعلام شده بود که ایران با افزایش سطح تولید مخالف است.

در این بین در شرایطی که نماینده ویژه ایران در هیات عامل اوپک و وزیرسابق نفت از تثبیت سطح تولید اوپک با استناد به عدم کمبود عرضه و تقاضا در بازار تاکید کرده بودند اما علی آبادی در جمع خبرنگاران خارجی و در اولین واکنش خود نسبت به تصمیم گیری فردای این سازمان از نداشتن سیاست از پیش تعیین شده ایران خبر می دهد.

این در حالی است که شنیده ها حاکی از آن است که اوپک در نشست فردای خود در نظردارد تا میزان تولید خود را که از سال 2009 تاکنون ثابت مانده 5/1 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اگرچه تاکید می شود این افزایش تولید تنها نمادین خواهد بود چرا که برخی از کشورهای عضو این سازمان تولید خود را افزایش داده اند و تنها اوپک مهر رسمیت به این افزایش خواهد زد.

براین اساس برخی از کارشناسان معتقدند: بخشی از این افزایش تولید از سوی کشورهای عضو به کاهش تولید لیبی و الجزایر بر می گردد اما دلیل اصلی این افزایش تولید در فشارهای آمریکا و کشورهای غربی برای کاهش قیمت نفت که مدتی است از مرز 100 دلار گذشته است جستجو می شود.

این امر در شرایطی است که در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت اوپک حدود 109 دلار است اما به عقیده کارشناسان قیمت واقعی نفت رقمی فراتر از قیمت های فعلی است.براساس گزارش اوپک قیمت واقعی نفت در سال 2009 برمبنای نرخ ارز و تورم باید 97 دلار می بوده که در همان سال به طور متوسط هر بشکه نفت اوپک 70 دلار بفروش رسیده است.در این شرایط قطعا افزایش سطح تولید اوپک اگرچه تاثیری در عرضه و تقاضای بازار نخواهد داشت اما با تاثیر روانی موثر در بازار قطعا قیمت نفت را کاهش خواهد داد و این یعنی ضرر تولید کنندگان.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
KUWAIT
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
1
خدا رو صد هزار مرتبه شكر كه برنامه اي نداره وگرنه اوپك رو هم به سرنوشت سازمان تربيت بدني دچار مي كرد
نظرات بینندگان