arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۱۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

درگیری لفظی هیات مصری با رحیم پور ازغدی: حرفت را پس بگیر / پس نمی گیرم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرنگار روزنامه مصری روز الیوسف كه اخیرا به همراه هیئت مصری به ایران سفر كرده است در گزارشی به بیان برخی از اتفاقات این سفر پرداخت.

به گزارش عصر ایران، خبرنگار مصری در گزارش خود می نویسد: سفر هیئت مصری به تهران با بسیاری از اتفاقات شگفت انگیزی روبه رو شد كه روزنامه روز الیوسف برای نخستین بار آنها را منتشر می كند.

در ابتدا اینكه احمدی نژاد در دیدار با هیئت مصری گفت كه قسم خورد كه یك بار عبور از آسمان مصر را به صدبار سفر به واشنگتن ترجیح می دهم. وی سپس از اعضای خبرنگار و روزنامه نگار حاضر در هیئت مصری خواست تا این موضوع را در رسانه های خود منتشر نكنند این سخن با تعجب بسیاری از اعضای هیئت روبه رو شد.

اما دومین شگفتی كه قهرمان آن دكتر جمال زهران عضو هیئت مصری بود در هواژیما رخ داد .زهران هنگام سفر به تهران از قاهره ، سر قاسم حسینی "جاسوس ایرانی " كه مقامات مصری او را به دلیل اینكه دیپلمات است ؛ آزاد كرده بود را بوسید و به او گفت : من به نمایندگی از همه مصر بابت این موضوع متاسفم.

این روزنامه نگار مصری در بخش دیگری از گزارش خود می نویسد:‌به همراه شمار اندكی از اعضای هیئت مصری در سازمان رادیو تلویزیون ایران جلسه ای داشتیم. در این جلسه قرار بود یكی از فیلسوفان انقلاب ایران، سخنرانی كند. او دكتر رحیم پور ازغندی بود كه سخنرانی اش باعث شد تا برخی از اعضای هیئت مصری تهدید كنند برنامه دیدار از ایران را متوقف كرده و سفر را نیمه كاره رها می كنند.

ازغدی در سخنانش گفت كه پذیرش كمك های آمریكا به ارزش 40 میلیارد دلار از سوی مصر به معنی فروش واقعی انقلاب مصر است . وی در ادامه این سئوال را مطرح كرد كه: آیا به این قیمت ، انقلاب خود را می فروشید؟ اگر دیگری به شما 41 میلیارد دلار بپردازد با فروش انقلاب خود به قیمت بالاتر موافقت می كنید؟ چرا به عنوان یك مصری از خود نمی پرسید آمریكایی كه دست خود را به سمت شما دراز كرده اند  همان آمریكای هم پیمان تاریخی حسنی مبارك دیكتاتور است؟ آمریكایی ها و غرب مسلمانان را بربر (وحشی) و انسان های درجه دوم می دانند.

ازغدی ادامه داد: انقلاب مصر ، اصلاً انقلاب نیست زیرا رهبر نداشت انقلاب باید رهبر داشته باشد . انقلاب مصر به آسانی محقق شد.

وی همچنین گفت كه ایران از افزایش اختلافات میان مسلمانان و قبطی ها (مسیحیان) نگران است چرا كه این موضوع در خدمت منافع ایران  و منافع همه كشورهای اسلامی نیست چرا كه مصر باید به دور از نقش آفرینی بین المللی ومنطقه ای ، به این مسائل داخلی بپردازد.

این مطالب ازغدی با مخالفت كامل همه اعضای هیئت مصری روبه رو شدند. "وائل الابراشی" یكی از اعضای هیئت مصری در واكنش به ازغندی خواستار توقف تشبیه دو انقلاب ایران و مصر شد و اظهارات خود را درباره انقلاب مصر پس بگیرد .

وی در پاسخ به اظهارات ازغدی گفت: بله! انقلاب مصر بدون رهبر بود و این نشان دهنده عظمت این انقلاب و بی همتایی آن است.

ازغدی نیز در پاسخ به این عضو هیئت مصری گفت كه حرف های خود را پس نمی گیرد اما اظهاراتش می تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
این اظهارات ازغدی باعث شد تا الابرش درباره انقلاب مصر سخنرانی كند كه با ابراز احساسات تمامی اعضای هیئت مصری روبه رو شد.

اما تنش در این جلسه زمانی افزایش یافت كه ازغندی درباره انور سادات ، رئیس جمهور پیشین مصر، سخن گفت و او را "دیكتاتور و خائن " و خالد اسلامبولی (قاتل سادات) را "قهرمان و شهید " توصیف كرد كه در این لحظه اعضای هیئت مصری تهدید به رها كردن سفر و بازگشت به كشورشان كنند كه باعث شد ازغدی سخنانش را متوقف كند.

این روزنامه نگار مصری همچنین نوشته كه در مدت اقامتش در ایران ،‌نظرخواهی محدودی را از افراد ایرانی انجام داده تا نظر افكار عمومی ایران را درباره برخی مسائل دریابد. براساس این نظرخواهی مردم ایران تایید می كردند كه اختلاف نظر شدیدی میان دو جریان در جناح اصولگرا وجود دارد و دلیل آن نیز اتهاماتی است كه به اسفندیار رحیم مشایی رئیس مشاور رئیس جمهور ایران وارد شده است. 

ایرانی ها معتقدند كه رحیم مشایی مشاور احمدی نژاد و پدرعروس او شانس زیادی برای ریاست جمهوری ندارد زیرا ملت ایران تقسیم پست ها و انتقال وراثتی قدرت به این شكل را نمی پذیرند. همین موضوع باعث می شود تا قالیباف -شهردار تهران- برجسته شود . او تاكنون دارای بالاترین شانس برای جانشینی احمدی نژاد در ریاست جمهوری است.

البته سخن گفتن با مردم ایران به دلیل تفاوت زبانی سخت است.  مشایی تنها اختلاف نیست با شمار بسیاری از مردمی كه با آنها سخن گفتیم فهمیدیم كه شمار بسیار زیادی از زنان ایران از اقدامات تحمیلی علیه خود ناراضی و خواهان آزادی بیشتری هستند.

همین عاملی شده تا آنها با شجاعت با برخی از این اقدامات حكومتی مخالفت كنند تا اینكه حكومت ایران در برابر این اقدامات سردرگم بماند. از جمله این اقدامات می توان به بیرون رفتن دختری به همراهی یك پسر به پارك ها اشاره كرد كه قبلا چنین اتفاقی رخ نمی داد.

در گفت وگو با یكی از زنان عكاس نیز او گفت : جهان هم اكنون به چنین شیوه ای مدیریت نمی شود كه بر محروم كردن مردم از دسترسی به شبكه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی مثل فیس بوك، تویتر و یوتیوپ اصرار شود.

یك پیرمرد ایرانی هم می گوید: ایران از صادر كردن انقلاب مصر به تهران ، نگرانی دارد و اینكه جوانان ایرانی نیز اقدامات جوانان مصری را تكرار كنند. او ابراز امیدواری می كرد كه انقلاب امام خمینی باقی بماند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
AUSTRIA
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
6
32
"انقلاب مصر بدون رهبر بود و این نشان دهنده عظمت این انقلاب و بی همتایی آن است"
چه حرف سنجیده و با معنایی. مصری ها انسانهای بسیار فهمیده با سطح سواد و تحصیلات بالا در جهان عرب هستند. مصر در همیشه تاریخ اسلام سردمدار تغییر و پیشرفت بوده الگوی جهان عرب بوده است. تیراز روزنامه های مطرح مصری بسیار بالاست و مردم در سراسر جهان عرب آن ها را مطالعه می کنن. واقعا با چنین انسانهای فهمیده و باشعوری مطمئنا این انقلاب در مصر روز به روز بهتر شده و در نهایت باعث عزت این سرزمین می شود. انشا الله.
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
17
4
پیامبر فرمودند در سفر حتی اگر 2 نفر بودید بین خود رهبر انتخاب کنید!!!
از اولش معلومه این انقلاب آسان و یه شبه کار خوده انگلیسی هاست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| AUSTRIA |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
انگلیسی ها به این قیاس جنابعالی می گن مقایسه فیل و فنجون. آخه مرد مومن خودت از این قیاس خندت نگرفت؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
4
23
آقای ازغدی اولا این آقایان مهمانان گرامی دولت ایران و مردم ایران بودند و صد البته که شما به ایشان با این سخنان به علت خود بزرگ بینی توهین بزرگی کردید و بعد هم چرا شما باور میکنید که فیلسوف بزرگ انقلاب ایران هستید نه خیر برادر اینها تبلیغات است و از جناب عالی بعید است که فریب تبلیغات را بخورید این مهمانان گرامی دانشجویان شما موقع سخنرانی در تلوزیون نبودن که شما به ایشان با این لحن حرف بزنید / بنده متاسفم که شما نمیدانید که مصر همچون ایران بر دریایی متلاطم از نفت نخفته است که از 40 میلیارد بی نیاز باشد
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
12
5
آمریکا با موفقیت بدنبال مدیریت کردن انقلاب مصر است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
1
5
آقای ازغذی بیشتر دوست دارد حرف بزند تا حرف بشنود البته ایشان بیشتر طلبه بوده اند تا دانشگاهی و لحن سخن گفتنشان را اصلا نمی پسندم اگر راست می فرماید باید می رفت و در مصر این فرمایشانت را افاده می فرمود معمولا از مهمان بیا اصلا انتقاد نمی کنند یا خیلی با ادب و احترام این کار را می کنند نه مثل شما!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
8
1
به کوری چشم سایت انتخاب احمدی نژاد جزو قهرمانان ایران زمین است
سید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
4
0
باید غصه خورد که به انقلاب عزیز ایران این میراث شهدای گلگون کفن که هنوز اجساد آنان در فاو و جزیره مجنون در زیر خاکهاست و مادران شهدا چشم انتظار این استخوانها هستند این طور سیاسی نگاه میشود ، این تذهبون.... انقلاب کشورهائی همچون مصر و تونس و...نیز ارزشمند است اما انقلاب ما با همه مشکلاتش در راس آن عارفی مجاهد وجود داشت که مبدا همه چیز را فقط از خدا می دید و لا غیر، و جمله ایشان هنوز فراموش نشده که فرمودند: این قرن ، قرن رهائی امت اسلام است انشاءاله ، در ضمن استاد رحیم پور ازغدی شخصیتی ارزنده و عالم و استاد میباشد و و اینطور قضاوت کردن دور از انصاف است.خانواده ایشان مخصوصا پدر بزرگوار و مجاهدشان که در قبل از انقلاب در شهر مشهد زحمات و مبارزات زیادی انجام دادند ولی بخاطر گمنامی ما نمی شناسیم.
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
2
0
جناب آقای ازغدی همیشه باعث افتخار ایران هستند وما به این اسطوره ی مسلمان و ایرانی میبالیم... ومن الله توفیق
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
0
1
معلوم میشه ایران با دعوت از این افراد پول مردمو دور ریخته اگر نخبگان مصر اینطور بگند عوام مصری چی میگند.
نظرات بینندگان