arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۵

آخرین وضعیت تومار درخواست همه‌پرسی مجدد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از گذشت تنها شش روز از برگزاری همه‌پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و پیروزی شوک‌آور حامیان برگزیت، علاوه بر افزایش تظاهرات مخالفان خروج از این اتحادیه، تاکنون بیش از 4 میلیون و 45 هزار انگلیسی با امضای توماری، خواستار برگزاری‌ مجدد این‌همه پرسی شده‌اند.

 براساس آخرین آمار منتشرشده در تارنمای مجلس عوام انگلیس، تا بعدازظهر روز چهارشنبه بیش از 4 میلیون و 40 هزار نفر تومار درخواست همه‌پرسی مجدد، را امضاء کرده‌اند و این رقم همچنان در حال افزایش است .

براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

انتظار می‌رود که مجلس عوام انگلیس که این تومار را در دستور نشست هفتگی‌اش قرار دهد.
در این تومار که توسط فردی به نام 'اولیور هیلی' در تارنمای مجلس عوام ایجادشده، از دولت انگلیس درخواست شده است ازآنجاکه در همه‌پرسی اخیر کمتر از 75درصد رأی‌دهندگان شرکت کرده‌اند و هیچ‌یک از گزینه‌های ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن بیشتر از 60 درصد رأی نیاورده است، باید همه‌پرسی دوباره‌ای برگزار شود.

براساس گزارش منابع رسمی میزان مشارکت در همه‌پرسی 23ژوئن، 72.2 درصد بوده اما به‌هرحال زیر 75 درصدی است که 'اولیور هیلی ' در تومارش به‌عنوان یک مرز به آن اشاره داشته است.

یک سخنگوی مجلس عوام گفته است که این تومار 24 ژوئن یک روز بعد از برگزاری همه‌پرسی در تارنمای مجلس توسط فردی به نام 'اولیور هیلی ' ایجاد شد و در شروع آن تنها 12 امضا داشته است.

اما نکته قابل‌توجه این است که اولیور هیلی که خودش را یک حامی حزب دمکرات‌های انگلیس معرفی کرده، در یادداشتی که روز یکشنبه بر روی صفحه توئیترش گذاشته عنوان داشته است زمانی که این تومار را ایجاد کرده، فکر نمی‌کرده است که حامیان برگزیت به پیروزی برسند.
به گفته وی، این تومار برای ایجاد کرده بود که شرایط را برای حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا که به باورش پیروز خواهند شد، سخت‌تر کند .

وی بیان داشته است که این تومار پس از ایجاد، برخلاف نیت اولیه‌اش توسط کارزار تبلیغاتی حامی ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا ربوده شد.

در این میان به گفته کارشناسان بعید به نظر می‌رسد که قانون‌گذاران در پارلمان و دولت انگلیس بخواهند این تومار را خیلی جدی بگیرند چراکه علاوه برداشتن ریسک سیاسی به دلیل برانگیختن اعتراض حامیان برگزیت، بسیاری از همه‌پرسی‌ها صورت گرفته درگذشته نیز زیر سؤال می‌برد چراکه آنها نیز در حدومرزی است که در این تومار اشاره‌شده است.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در اولین نشست مجلس عوام بعد از همه‌پرسی روز 23 ژوئن منجر به برگزیت شد، برگزاری مجدد همه‌پرسی را رد کرد.

اما به‌هرحال این تومار و نیز تظاهرات چند روز اخیر در قلب لندن و نیز در اسکاتلند نشانگر آن است که بخش زیادی از جامعه بریتانیا حاضر به پذیرش نتایج این همه‌پرسی که می‌تواند با سرنوشت آنها بازی کند، نیستند.

هزاران تن از شهروندان انگلیسی شامگاه سه‌شنبه و بعد از گذشت پنج روز از رأی اکثریت مردم انگلیس به برگزیت، با برگزاری تجمع و راهپیمایی آرام در قلب لندن اعتراض خود را به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا به نمایش گذاشتند.

همزمان با این حرکت اعتراضی، تجمعات مشابهی در شهرهای کاردیف، منچستر و آکسفورد برگزار شد.

این عدم پذیرش علاوه بر دوقطبی کردن جامعه انگلیس، سبب تفکرات جدایی‌طلبانه در کل بریتانیا خواهد شد که حرکت اسکات‌های ملی‌گرا برای جدایی و شروع مذاکره با اتحادیه اروپا از آن جمله است.

صادق خان شهردار مسلمان لندن نیز روز سه‌شنبه گذشته در سخنانی با اشاره به افزایش درخواست‌ها برای تشکیل دولت خودمختار لندن، گزینه استقلال کامل را با توجه به شرایط فعلی رد ولی تأکید کرد که لندن خواهان افزایش استقلال سیاسی و اقتصادی است.

وی با اشاره به تومار امضای شهروندان لندن برای تبدیل این شهر به یک دولت‌شهر خودمختار، گفت که تنها در مدت چهار روز بالغ‌بر 175 هزار نفر این تومار را امضا کرده‌اند.

صادق خان افزود : این تومار یک جنبش مردمی و نشان‌دهنده خواسته مردم لندن برای داشتن کنترل بیشتر بر آینده شهرشان است.

شهردار لندن ادامه داد : هم‌اکنون، هرچقدر هم که من ممکن است تمایل به این ایده داشته باشم، امروز به‌طورجدی از استقلال [کامل] سخن نمی‌گویم. بلکه خواسته من به نیابت از شهروندان لندن، افزایش استقلال پایتخت از هم‌اکنون است.

صادق خان ادامه داد : هدف از افزایش خودمختاری لندن، حفاظت اقتصاد پایتخت از عدم اطمینان از آینده و حراست از کسب‌وکارهای جهانی است.

بنا بر اعلام شهرداری لندن،صادق خان خواستار خودمختاری در امور مالی ازجمله اختیار افزایش مالیات، افزایش نظارت بر کسب‌وکارها، مسکن و برنامه‌ریزی، حمل‌ونقل، بهداشت و حوزه عملکرد پلیس لندن است.

براساس گزارش‌های منتشرشده بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی مستقر در لندن نیز دچار آشفتگی شده‌اند و در فکر نقل‌مکان به یک پایتخت اروپایی دیگر هستند که تحقق این مساله برای پایتخت انگلیس یک فاجعه شمرده می شود.

در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

در جریان همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.

اما در جریان همه‌پرسی روز پنجشنبه هفته گذشته به‌رغم رأی قاطع انگلیسی‌ها به برگزیت، 59 درصد از مردم لندن به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این همه‌پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان