arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۵

غذایی که همه برایش سر و دست می‌شکنند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : غذای حضرتی که در بین زائران حرم امام رضا (ع) توزیع می‌شود، به خاطر تبرک‌اش طرفداران زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، مردم از درهای مختلف حرم مطهر امام رضا (ع) وارد می‌شوند تا پیش از اذان مغرب خودشان را به صحن‌های مختلف برسانند تاجای مناسبی برای احیای شب‌ قدر داشته باشند.

عده‌ای از زائران نیز علاوه بر احیای شب‌ بیست‌وسوم رمضان، دعوت شده‌اند تا مهمان غذای معروف به حضرتی هم باشند.

غذای حضرتی علاوه بر اینکه طعم متفاوتی دارد، حکایت شنیدنی هم دارد!

این غذا که در روزهای دیگر سال هم توزیع می‌شود، همزمان با ماه مبارک رمضان بصورت افطاری (پنیر، نان، سوپ، خرما) و در ادامه وعده‌های شام و سحر (غذای گرم) بین زائران حرم امام رضا (ع) که ژتون این غذا را دارند، توزیع می‌شود.

افطار و شام با هم توزیع می‌شود و هر زائری که علاقه‌مند باشد، غذایش را می‌تواند در ظرف‌های یک بار مصرف با خود برای تبرک ببرد.

توزیع وعده‌ی سحری نیز از ساعاتی بعد از ساعت 12 بین زائرانی که ژتون دارند، آغاز می‌شود.

غذای حضرتی را به خاطر ویژگی تبرک‌اش بی‌اغراق می‌توان یکی از پرطرفدارترین غذاها در ایران دانست، بسیاری از افرادی که بیمار دارند تلاش می‌کنند تا حتی‌المقدور اگر امکان ورود به مهمانسرا و صرف غذا را ندارند، در کنار درهای خروجی مهمانسرای حضرتی بایستند و از زائرانی که مهمان آنجا بوده‌اند، بخواهند برای شفاء بیمارشان یا برای تبرک بخشی از غذای‌شان را به آنها بدهند که بخشی از غذا می‌تواند یک قاشق از غذا، بخشی از نان یا سوپ یا حتی نمک آن غذا باشد.

برخی از زائران که مهمان این مهمانسرا شده‌اند نیز برای رضای دل خودشان و ثواب بیشتر اتفاقا به تقاضای زائرانی که در درب‌های خروجی در انتظار بخشی از غذا برای شفاء هستند، پاسخ مثبت می‌دهند. آن‌طور که سایت آستان قدس رضوی در تاریخچه‌ی مهمانسرای حضرتی و غذای آن نوشته، «مهمان‌سرای حضرت که در گذشته از آن به نام کارخانه‌ی زواری یاد می‌شده، در کتب و وقف‌نامه‌های قدیمی نیز به نام‌های مهمان‌خانه‌ی زواری، آشپزخانه‌ی حضرتی، کارخانه‌ی زواری و کارخانه‌ی خادمی آمده است.»

سابقه‌ی تاریخی نشان می‌دهد، مهمان‌داری در آستان قدس از قرن نهم هجری معمول بوده، اما مدارک به‌دست‌آمده سابقه‌ی آن‌ را از دوره‌ی صفویه می‌داند. مهمان‌سرای آستان قدس در دوران صفویه به شربت‌خانه موسوم بوده و موقوفاتی هم داشته است که حمام شاه در محله‌ی چهارباغ در بازار و در مجاورت مسجد 72تن از آن‌ جمله هستند. در طومار علی‌شاه که به منزله‌ی دستورالعمل آستانه بر موقوفات است، مقرراتی بر مهمان‌سرای حضرتی معمول داشته است.

اما آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب فعالیت‌های متعدد طبق اذعان خودشان در جهت ایجاد تسهیلات و خدمات‌رسانی بیشتر و مطلوب‌تر به زائران بارگاه رضوی انجام داده است. اداره‌ی مهمان‌سرا یکی از این خدمات ارائه شده به زائران و مسافران مشهد مقدس است. اداره‌ی مهمان‌سرا از زیرمجموعه‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائران است و شامل رئیس اداره‌ی مهمان‌سرا با دو معاون و رئیس بخش پذیرایی، رئیس بخش آشپزخانه، کارشناس مواد غذایی، کارشناس امور دفتری و رایانه و... است که روزانه به شش تا هشت هزار نفر از زائران، خدام و کارکنان آستان قدس با ارائه‌ی غذای متبرک خدمات‌رسانی می‌کنند.

ساختمان مهمان‌سرای حضرت در ضلع شمالی بست شیخ حر عاملی واقع است. مهمان‌سرا دارای چهار طبقه شامل آشپزخانه، سالن پذیرایی، سالن پذیرایی خاص و اداره‌ی مهمان‌سرا است که به همه‌ی امکانات مورد نیاز برای طبخ غذا و پذیرایی از مهمانان امام هشتم(ع) مجهز است.

دعوت‌نامه‌های مهمان‌سرا از طریق نمایندگان آستان قدس هر روز توسط سه گروه و هر گروه متشکل از دو نفر (نمایندگان بخش خدمات اداره‌ی رفاه زائران و یک نفر از مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات آستان قدس رضوی) در مکان‌های اسکان زائران، اعم از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، حسینیه‌ها، مسافرخانه‌ها و زائرسراها توزیع می‌شود.

هم‌چنین زائران خارجی نیز از طریق معرفی اداره‌ی امور بین‌الملل (اداره‌ی امور زائران غیرایرانی) واقع در صحن جمهوری اسلامی پذیرایی می‌شوند.

علاوه بر این در طول سال، پنجشنبه‌ها تعداد 700 وعده غذا و در ماه مبارک رمضان، روزانه یک‌هزار وعده غذا به صورت بسته‌بندی از طریق کمیته‌ی امداد در اختیار افراد بی‌بضاعت قرار می‌گیرد. کلیه‌ی کارکنان مهمان‌سرا در طول سال دو نوبت، آزمایش‌های بهداشتی را زیر نظر دفتر بهداشت معاونت انجام می‌دهند.

هم‌چنین در اردیبهشت سال1389 ساختمان جدید مهمان‌سرا که زیربنای آن از سه هزار و 800 مترمربع به 100 هزار مترمربع افزایش یافته، با حضور تولیت عظمای آستان قدس رضوی حضرت آیت‌الله واعظ طبسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
نظرات بینندگان