arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۵

پاسخ منفی به درخواست اسکاتلند برای ماندن در اتحادیه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر اسپانیا گفته‌اند که هر دو مخالف مذاکرات درباره پیوستن احتمالی اسکاتلند به اتحادیه اروپا هستند.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری رویترز،  وزیر اول اسکاتلند با اندکی انعطاف در جریان نشست بروکسل روبه‌رو شد در حالی که با مخالفت شدید اسپانیا و واکنش‌های ضد و نقیض مسئولان اروپایی شد.
 
ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: معتقدم که همه با این امر مخالف هستند و باور دارند که اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، اسکاتلند هم به عنوان بخشی از آن باید همین کار را انجام دهد. فرانسوا اولاند،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا با اسکاتلند هیچ توافقی انجام نمی‌دهد.
 
نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفته است که اظهارات راخوی جای تعجب نداشته است. این مقام برای انجام یک سری مذاکرات با مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا به بروکسل رفته است و پیش از آن وعده داده بود که از منافع اسکاتلند در اروپا به دنبال رفراندوم خروج بریتانیا دفاع کند.
 
استورجن همچنین احتمال رفراندوم دوم استقلال اسکاتلند را مطرح کرد اما گفت که تمام گزینه‌های احتمالی برای نگه‌داشتن اسکاتلند در بازار مشترک تجاری بررسی خواهد شد.
 
نیکولا استورجن چهارشنبه به بروکسل سفر کرد تا در مورد امکان ادامه عضویت این منطقه در اتحادیه اروپا با آنان گفت‌وگو کند. این سفر یک روز پس از دیدار دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور تشریح نتیجه همه‌پرسی هفته گذشته و اقدامات ناشی از آن صورت گرفته است.
 
در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که هفته گذشته برگزار شد، حدود ٥٢ درصد از رای‌دهندگان در سراسر این کشور به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند اما اسکاتلند از جمله معدود مناطقی بود که اکثریت قابل توجهی از رای‌دهندگان از ادامه عضویت در اروپا حمایت کردند.
 
در پی اعلام این نتیجه، استورجن تاکید کرد که رعایت دموکراسی حکم می‌کند که به رای اکثریت مردم اسکاتلند احترام گذاشته شود. وی احتمال برگزاری همه‌پرسی برای استقلال از بریتانیا و تشکیل کشور مستقل اسکاتلند را مطرح کرد تا کشور جدید بتواند عضو اتحادیه اروپا باقی بماند.
 
او همچنین گفت که این احتمال را بررسی می‌کند که اسکاتلند، به عنوان یکی از مناطق خودگردان بریتانیا، به نحوی مانع از خروج این کشور از اتحادیه اروپا شود.
 
در سفر به بروکسل، استورجن پس از ملاقات با مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا گفت که "اسکاتلند مصمم است عضو اتحادیه اروپا باقی بماند." شولتز نیز گفت که در این دیدار "گوش دادم و آموختم."
 
کشور بریتانیا از انگلستان، اسکاتلند و ولز همراه با ایرلند شمالی، واقع در شمال جزیره ایرلند تشکیل شده است. پارلمان ملی و دولت مرکزی در لندن مستقر است و اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی دارای پارلمان و دولت‌های محلی هستند که جنبه‌هایی از امور داخلی آنها را مستقل از دولت مرکزی اداره می‌کنند.
 
در سال ٢٠١٤، دولت محلی اسکاتلند که در دست حزب ملی‌گرای این منطقه است، همه‌پرسی جدایی از بریتانیا را برگزار کرد اما اکثر رای‌دهندگان اسکاتلندی با استقلال مخالفت کردند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان