arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۵

چند درصد مردم به کمیته امداد کمک می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: کمک مردم به کمیته امداد تحت تاثیر هر نوع تبلیغاتی دچار تغییر می‌شود و همین ماجرای انتشار فیش‌های حقوقی، در کمک مردم به کمیته امداد تاثیر گذاشته است.

به گزارش ایسنا علی‌محمد ذوالفقاری در همایش زکات که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی و جمعی از مدیران استانی در سالن جلسات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، با تاکید بر اینکه درآمدها و اعتبارات کمیته امداد باید در جامعه تبیین شود، اظهار کرد: در حال حاضر کمیته امداد حدود ۴ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد.

وی با اشاره به نیاز خانواده‌های تحت پوشش، افزود: کمیته امداد سالانه به ۱۰۰ هزار دختر کمک هزینه تامین جهزیه می‌دهد که این مبلغ در طول سال به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه این مجموعه در سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان خانواده‌های تحت پوشش را تامین کرده است، گفت: یکی دیگر از بخش‌هایی که مجموعه امداد هزینه می‌کند پرداخت حقوق افراد بالای ۶۰ سال است که در سال بالغ بر هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه از مجموع مخارجی که برای خانواده‌های تحت پوشش است ما یک چهارم آن را از محل درآمدهای مردمی دریافت می‌کنیم، گفت: کمیته امداد از محل صندوق صدقات حدود ۲۸۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد که تنها هزینه درمانی خانواده‌های نیازمند را پوشش می‌دهد.

وی درآمد کمیته امداد در حوزه زکات را ۲۳۰ میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۴ میلیارد تومان از این درآمد برای کمک به خانواده‌های تحت پوشش هزینه می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه هر ایرانی در روز ۱۰ تومان صدقه می‌دهد که این رقم در سال حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تومان است، گفت: با این آمارها می‌توان ادعا کرد که تنها پنج درصد از خانواده‌های ایرانی مشارکت مردمی دارند؛ یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که امروز ما با آن موجه هستیم این است که کمیته امداد هم نیازمندان فقیر و هم خیران متوسط دارد.

وی تاکید کرد: سهم بازار و واردات و صادرات در زندگی فقرا بسیار اندک است، ما امروز در مشارکت عمومی مردم سهیم هستیم و به سراغ صاحبان سرمایه نرفته‌ایم تا کمک‌های خاص از آن‌ها دریافت کنیم.

ذوالفقاری ضمن تقاضا از نمایندگان ولی فقیه و مسئولان استانی گفت: باید تلاش کنیم دهک‌های بالای اقتصادی در مشارکت‌های مردمی سهیم باشند، در حال حاضر یک یتیم به طور میانگین هفت حامی دارد اما سهم کمک هر کدام بسیار اندک است.

وی با تاکید بر اینکه باید کمیته امداد را به داخل خانه‌های مردم ببریم، اضافه کرد: کمیته امداد ۱.۵ میلیون سالمند تحت پوشش دارد، اگر فرزندان این افراد سالمند به آن‌ها کمک کنند، دیگر نیازی به حمایت کمیته امداد نیست یا اگر یتیمان تحت پوشش از سوی اقوام خود حمایت شوند این افراد به مجموعه امداد مراجعه نخواهند کرد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز از حال یکدیگر بی‌خبریم و این به خاطر قطع شدن صله رحم است؛ اگر آداب دینی در جامعه زنده نشود، کمیته امداد باید توسعه پیدا کند. در حالی که سیاست ما این نیست.

وی افزود: امروز فقر و کمک به فقرا جزو دغدغه عمومی مردم نیست، یکی از بحث‌های جدی ما این است که فقر را به یک دغدغه عمومی تبدیل کنیم و از خودمان بپرسیم سهم فقرا از زندگی ما چیست.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه دستگیری از فقیر را باید به فرزندان خود یاد دهیم، اظهار کرد: مشکل امروز جامعه این است که سن خیران ما رو به افزایش است و تعامل خیران جدید و جوان با تاخیر پیش می‌رود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خاطرنشان کرد: کمک مردم به کمیته امداد تحت تاثیر هر نوع تبلیغاتی دچار تغییر می‌شود و همین انتشار فیش‌های حقوقی مدیران در کمک مردم به کمیته امداد تاثیر گذاشته است.

این مسئول در پایان گفت: اگرچه کمیته امداد درصدد است فضایی را ایجاد کند که کمک به فقرا تحت تاثیر هیچ موضوعی نباشد، اما هنور مشکل داریم.
نظرات بینندگان