arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۵
گلايه آل اسحاق از بدرفتاري آمريكا؛

80 درصد مبادلات تجاري در قفل دلار

سال گذشته طي توافقي كه در برجام صورت گرفت، تحريم‌هاي شدت گرفته از سال 90 لغو شد و بنا بر اين بود كه روابط عادي سازي شود اما يك قفل كوچك وجود داشت كه تمام راه‌هاي ارتباطي را همين قفل بسته است. آن هم برقرار ماندن تحريم دلاري است كه عملا عادي شدن 80 درصد از روابط تجاري ايران را دور از امكان كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سال گذشته طي توافقي كه در برجام صورت گرفت، تحريم‌هاي شدت گرفته از سال 90 لغو شد و بنا بر اين بود كه روابط عادي سازي شود اما يك قفل كوچك وجود داشت كه تمام راه‌هاي ارتباطي را همين قفل بسته است. آن هم برقرار ماندن تحريم دلاري است كه عملا عادي شدن 80 درصد از روابط تجاري ايران را دور از امكان كرده است.

یحیی آل اسحاق رئيس سابق اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران در گفتگو با انتخاب اقتصادی توضيح داد: اينكه سوئيفت برقرار شده درست است اما در اين شبكه لوله‌گذاري شده، آب نمي‌رود. جريان اصلي كه همان مبادلات دلاري است در اين سيستم هنوز جاري نشده است.

او با اشاره به اينكه امروز 80 درصد از معاملات بازرگاني كشور با دلار انجام مي‌شود، اظهار كرد: ولي اجازه نقل و انتقال اين ارز را به ما نمي‌دهند. درواقع آمريكا با بدرفتاري خود اجازه برقراري روابط عادي را نمي‌دهد.

آل اسحاق در پاسخ به اينكه پيش از تشديد تحريم‌ها از سال 90، ايران تحريم دلاري شده بود چرا اين مشكل تا اين حد نمود نداشت؟ گفت: پيش از سال 90 تحريم‌هاي دلار به شدت امروز نبود. پيش از اين كوره راه‌هايي وجود داشت كه مي‌شد از آن طريق مبادلات دلاري را انجام داد اما بعد از اعمال تحريم‌هاي هسته‌اي اين كوره‌راه‌ها نيز مسدود شد.

او اضافه كرد: امروز با ايران هراسي كه ايجاد كردند مجموعه نظام بانكي جهاني را عليه ما به صف كردند و حتي لغو تحريم‌ها نيز نتوانست يخ روابط را باز كند.

نظرات بینندگان