arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۵

نفت ایران عازم دریای بالتیک شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برای نخستین بار از زمان لغو تحریم نفتی ایران، یک سوپرتانکر حامل نفت ایران عازم بندر گدانسک لهستان در ساحل دریای بالتیک شد.

منابع تجاری گفتند، در حالی که ایران در حال بازپس گیری سهم از دست رفته خود از بازار نفت است، یک سوپرتانکر حامل نفت ایران عازم بندر گدانسک لهستان در ساحل دریای بالتیک است.
هنوز مشخص نیست که خریدار این محموله کدام از دو شرکت پالایشگاهی اورلن یا گروپا لوتوس لهستان است یا اینکه آیا نفت ارسالی در لهستان باقی خواهد ماند، یا به آلمان ارسال خواهد شد. یک خط لوله انتقال نفت بین بندر گدانسک و خاک آلمان وجود دارد.

صرف نظر از مقصد نهایی، این محموله اولین محموله نفتی ایران است که بعد از لغو تحریم ها در ماه ژانویه به بازار دریای بالتیک ارسال می شود و رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار این منطقه در بین تولید کنندگان مختلف از جمله روسیه و عربستان را افزایش می دهد.

سوپرتانکر آتلانتاس روز 27 ژوئن با بارگیری 2 میلیون بشکه نفت پایانه صادراتی بندر خارگ را ترک کرده و عازم بندر گدانسک شده است.

این سوپرتانکر نمی تواند در این بندر دریای بالتیک پهلوگیری کند اما به گفته منابع آگاه این محموله برای تخلیه در گدانسک به یک نفتکش انتقال خواهد یافت.

پالایشگاه های لهستان که تقریبا تمام نفت خود را از روسیه تامین می کنند در حال بهره بردن از رقابت در بازار نفت و افت قیمت انرژی هستند و تلاش می کنند با دستیابی به منابع جایگزین تامین نفت، قدرت چانه زنی بیشتری را در مذاکره با شرکت های روسی به دست آورند.

شرکت لوتوس سال گذشته شروع به خرید نفت از عربستان کرد و شرکت اورلن هم اخیرا یک قرارداد خرید نفت از سعودی آرامکو امضا کرده است. این اولین قرارداد بلند مدت خرید نفت لهستان از یک کشور حاشیه خلیج فارس بوده است.

در ماه می معاون وزیر انرژی لهستان گفته بود کشورش در حال مذاکره با ایران برای همکاری در بخش نفت و گاز است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: نفت ، دریا ، بالتیک ، تانکر
نظرات بینندگان