arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۰

مرکز آمار: تورم اردیبهشت 16.7 درصد!

مرکز آمار ایران برای اولین بار گزارش‌های اعلام نشده‌اش درباره نرخ تورم را منتشر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرکز آمار ایران برای اولین بار گزارش‌های اعلام نشده‌اش درباره نرخ تورم را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در حالی که تاکنون تنها بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نرخ تورم این عدد را به صورت ماهانه اعلام می‌کرد، مرکز آمار ایران نیز به گفته‌ رییس آن نرخ تورم را ماهانه محاسبه می‌کرد اما آن را فقط به نهادهای مسوول ارائه می‌داد با این وجود برای نخستین بار مستندات مربوط به نرم تورم 12 ماهه سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال جاری را منتشر کرده است.

بر این اساس از فروردین سال گذشته تا آبان ماه همان سال نرخ تورم محاسبه شده توسط مرکز آمار ایران نسبت به عدد اعلامی از سوی بانک مرکزی کمتر است.

از آذر 89 نرخ تورم محاسبه شده توسط مرکز آمار ایران بیش از عدد اعلامی توسط بانک مرکزی بوده است و براساس آخرین برآورد اگرچه نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی برای فروردین ماه سال جاری 13.2 درصد برآورد شده اما عدد اعلام شده از سوی مرکز‌ آمار 15.3 درصد است.

همچنین نرخ تورم اعلام شده برای اردیبهشت ماه توسط مرکز آمار ایران 16.7 درصد است در حالی که بانک مرکزی رقم متناظر آن را 14.2 درصد اعلام کرده است. تورم نقطه به نقطه اردیبشهت ماه سال جاری نیز از سوی بانک مرکزی 21.2 درصد و از سوی مرکز آمار 26 درصد اعلام شده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را بانک مرکزی بر اساس سال پایه 100=1383 (359 قلم کالا و خدمت) اعلام می‌کند در حالی که در گزارش مرکز آمار شاخص کل بر مبنای 100=1381 محاسبه شده است.

جزییات بیشتری از گزارش شاخص قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور که مرکز آمار ایران از سال 1386 تا دو ماهه 1390 اعلام کرده به زودی منتشر می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
3
موازی کاری رو عشق است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
4
سلام،
چرا از افزايش ناگهاني قيمت ارز توسط بانك مكزي چيزي نمينويسيد؟! مگر زلزله اقتصادي نيست؟!!!
نظرات بینندگان