arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۱۱ تير ۱۳۹۵

درخواست سناتورهای آمریکایی برای اعمال فشار بر رژیم آل‌خلیفه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفت سناتور آمریکا در نامه‌ای به "جان کری،" وزیر خارجه این کشور خواستار اعمال فشار بر بحرین برای پیشبرد اصلاحات سیاسی و اجتماعی و بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این نامه که روز پنجشنبه ارسال شده آمده است، اگر سرکوب‌های اخیر مخالفان در بحرین ادامه یابد، آمریکا باید خود را برای «تبعات ملموس» آن، از جمله تجدید نظر در فروش سلاح به منامه آماده کند.

شش قانونگذار دموکرات و یک جمهوریخواه در نامه خود به کری افزودند، «کوتاهی بحرین در رسیدگی به شکایات مشروع شهروندانش بافت اجتماعی این کشور را تیره و تار کرده و بازیگران خارجی را به بهره بردن از وخامت اوضاع فراخوانده است.»

در این نامه همچنین ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از اوضاع بحرین آمده است: «به اعتقاد ما سرکوب شدید مخالفان سیاسی از سوی دولت (بحرین) ثبات کشور را تضعیف می‌کند.»

این نامه از سوی مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه و همچنین کریس مورفی، پاتریک لیهی، ران وایدن، باب کیسی، کریس کونز و تیم کین امضا شده است.

"جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز پنجشنبه گفت از نامه مطلع است اما آن را هنوز ندیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سلاح‌های آمریکا برای بحرین ممکن است علیه مخالفان استفاده شود گفت همیشه در این خصوص «نگرانی داریم».

کربی گفت: «همچنان مصرانه از بحرین می‌خواهیم اقدامات مضر اخیر خود را معکوس کند.»

بحرین که میزبان ناوگان پنجم آمریکا است، از بهمن سال 1389 صحنه تظاهرات مردمی است. معترضان خواستار برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

حکومت بحرین در ادامه سرکوبگری‌های خود در هفته‌های اخیر فعالیت جمعیت الوفاق، را تعلیق کرد، مجازات حبسِ شیخ علی سلمان، رهبر الوفاق را به دو برابر افزایش داد، نبیل رجب را بازداشت، برگزاری نماز جمعه و نماز جماعت را ممنوع اعلام کرد. رژیم آل خلیفه همچنین تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین، را سلب کرد.
نظرات بینندگان