arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۶۶۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

انفجارهای انتحاری فرودگاه استانبول زیر سر این مرد است+جزئیات

احمد چتایف که به عنوان «مسئول اصلی» حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول معرفی شده چهار سال پیش در مظان فعالیت مرتبط با بنیادگرایی اسلامی در گرجستان بازداشت، اما پس از مدتی آزاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احمد چتایف که به عنوان «مسئول اصلی» حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول معرفی شده است.

به گزارش «انتخاب»، احمد چتایف که به عنوان «مسئول اصلی» حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول معرفی شده چهار سال پیش در مظان فعالیت مرتبط با بنیادگرایی اسلامی در گرجستان بازداشت، اما پس از مدتی آزاد شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشره در خبرگزاری‌ها در روز جمعه، یازدهم تیر، نیروهای امنیتی گرجستان در سال ۲۰۱۲ در تعقیب و گریز میان احمد ختایف و نیروهای امنیتی که به مرگ سه مامور دولتی انجامید ختایف را دستگیر، اما بعد از چند ماه او را آزاد کردند.

میخائیل ساکاشویلی سیاستمدار گرجستانی که در زمان ریاست جمهوری او احمد ختایف در کشورش دستگیر شده بود، درستی این گزارش‌ها را تایید کرده است.

ساکاشویلی در فیس‌بوک خود نوشت که او با آزاد کردن چتایف مخالف بوده، ولی حکومت او در دادگاه با این استدلال که ختایف به خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌اش زندانی شده، وادار به آزاد کردن او شده است.

احمد چتایف که یک دستش را از دست داده بود شهروند اهل چچن در جمهوری روسیه بود. با مطرح شدن دوباره نام او اکنون تصاویری از او در زمان محاکمه چهار سال پیش در گرجستان بازنشر شده است.

او تا سال ۲۰۰۱ در روسیه در حبس بود و سپس مدتی با زندگی در اتریش در مظان اتهام گردآوری پول و کمک به باند اسلحه‌رسانی به فعالان رادیکال مذهبی در چچن قرار گرفت و برای همین به گرجستان رفت.

ساکاشویلی در فیس‌بوک خود خواسته که دولت کنونی گرجستان خطرات ناشی از چنین افرادی را درک کند.

معلوم نیست که احمد چتایف در همراهی کردن عملی سه مهاجم حمله به فرودگاه در روز سه‌شنبه چه نقشی در صحنه میدانی داشته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیشتر گفته بود که پنج هزار تا هفت هزار تن از شهروندان روسیه و دیگر جمهوری‌های شوروی پیشین، به‌ویژه از چچن و شمال قفقاز، به صفوف داعش در عراق و سوریه پیوسته اند.

در همین حال یک مقام بلندپایه ترکیه روز پنج‌شنبه به رسانه‌ها گفت که دستور حمله به فرودگاه استانبول از شهر رقه، مرکز گروه خلافت اسلامی در سوریه، صادر شده است.

این مقام ترکیه افزود، کشورش «شواهد قوی» در دست دارد که نشان می دهد سه بمب‌گذار فرودگاه نیز از سوریه وارد ترکیه شده بودند.

رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه گزارش دادند که سه عامل حمله فرودگاه استانبول اهالی قرقیزستان، ازبکستان و منطقه داغستان در روسیه بودند.

حکومت قرقیزستان ارتباط این کشور را با یکی از مهاجمان رد کرده، اما ازبکستان فعلا سکوت کرده است.

رسانه های ترکیه نام یکی از مهاجمان را عثمان وادینف ذکر کرده بودند. او دست‌کم در یکی از سفرهایش با گذرنامه روسی به ترکیه رفته بود.

عثمان وادینف سال گذشته از سوریه به ترکیه رسید و در استانبول یک خانه اجاره کرد؛ دفتر معاملات ملکی که این خانه را اجاره داد گفته است، آگاهی یافته بود که وادینف مردان جوان خارجی را که تمایلات مذهبی داشتند زیاد در این خانه پذیرایی می کرد.

به گزارش رسانه های ترکیه، احمد چتایف و عثمان وادینف با دو برادر داغستانی که عامل بمب‌گذاری چند سال پیش در بوستون آمریکا بودند، ارتباط داشتند.

فرودگاه آتاتورک یک بخش بزرگ پروازهای داخلی دارد و بخش عظیم‌تر پروازهای خارجی آن نیز این فرودگاه را به سومین فرودگاه بزرگ در اروپا مبدل کرده است.

یکی از مهاجمان در کنار تجهیزات شفاف نشان دادن بدن هدف گلوله قرار گرفت و پس از به زمین افتادن و گذشت بیست ثانیه کمربند انفجاری بسته به بدن خود را منفجر کرد.

مهاجم دوم در طبقه فوقانی اقدام به رگبار گلوله با تیربار کلاشینکف به سوی حاضران کرد و سپس بمب خود را منفجر کرد.

مهاجم سوم در خروجی ایستاده بود تا مردم را در زمان فرار هدف حمله قرار دهد؛ او نیز با انفجار کمربند خود، بر شمار کشته ها و مجروحان افزود.

شیوه این عملیات، حتی رسیدن مهاجمان با تاکسی به فرودگاه، شباهت کاملی به حمله داعش به فرودگاه بروکسل در رخداد چند ماه پیش دارد؛ اما داعش هنوز رسما مسئولیت حمله استانبول را برعهده نگرفته است.

در همین حال شمار کشته‌های این حملات به ۴۴ تن افزایش یافته است. از حدود ۲۵۰ زخمی، هنوز ده‌ها تن با حال وخیم در بیمارستان های استانبول بستری هستند و احتمال مرگ شماری از آنها داده شده است.

سالار داوودی کهنه‌شهری یک شهروند ایرانی نیز در این حملات کشته و سه تا پنج ایرانی دیگر نیز زخمی شدند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
17
17
این تروریست های جنایتکار به احتمال قوی از عوامل روسیه هستند تا داعش .پوتین هزارچهره دارد .این را یادتان باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
4
11
بدنبال سرنگون کردن هواپیمای چنگنده روسی و قطع روابط ترکیه و روسیه ، ولادیمیر پوتین در اوج ناراحتی گفت ترکیه به ما از پشت خنجرزد .پاسخ ما هم قاطعانه خواهد بود.اردوغان پاشا هرگز حاضر به عذرخواهی از روسیه نبود .تحریمهای روسیه به ویژه درزمینه توریسم و واردات کالای ترکیه به روسیه ، کمراقتصاد ترکیه را شکست .لذا اردوغان ضمن عذرخواهی رسمی از روسیه ، خواهان برقراری روابط گذشته شد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
15
13
تمام این جنایات زیر سر روسها و نوکران تروریست کرد میباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
1
19
اینا به امید بهشت خودشونو می پوکونن؟
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
19
1
آقا مگه کار بدی کردند حکم لواط کننده اعدامه آونا مهدورالدم بودند
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
7
13
سیاستهای عجولانه همراه با احساسات خارج از منطق اردوغان کشورش و منطقه را آزار میدهد و نان بنرخ روز خوردنش باعث بی اعتباری خودش شده است
نظرات بینندگان