arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

چراغ سبز روس‌ها به ترکیه

با لغو ممنوعیت واردات ۲۷ قلم ماده غذایی از روسیه به ترکیه و بهبود روابط دو کشور پس از عذرخواهی ترک‌ها از روس‌ها به دلیل سرنگونی بمب افکن سوخوی ۲۴، مجددا صادرکنندگان ترک رقیب جدی صادرات ایران به روسیه تلقی می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با لغو ممنوعیت واردات ۲۷ قلم ماده غذایی از روسیه به ترکیه و بهبود روابط دو کشور پس از عذرخواهی ترک‌ها از روس‌ها به دلیل سرنگونی بمب افکن سوخوی ۲۴، مجددا صادرکنندگان ترک رقیب جدی صادرات ایران به روسیه تلقی می شوند.

به گزارش ایسنا، پس از تمدید تحریم واردات مواد غذایی روسیه از اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۷ و در امتداد آن لغو ممنوعیت واردات ۲۷ قلم مواد غذایی از ترکیه توسط روس‌ها، مسئله‌ای جدی بازار صادرات مواد غذایی ایران به روسیه را تهدید می کند، چرا که قطعا در این بین ترک‌ها دست روی دست نخواهند گذاشت و مجددا در جهت صادرات عمده مواد غذایی به روسیه اقدام خواهند کرد که این موضوع تهدیدی برای بازار صادرات مواد غذایی ایران به روسیه خواهد بود.       

پس از اینکه مدت ها قبل سوخو ۲۴ روسیه توسط جنگنده های ترکی سرنگون شد، پوتین خوستار عذرخواهی رسمی دولت ترکیه از روس‌ها شد اما اردوغان تن به این خواسته نداد تا روابط تجاری دو کشور تحت الشعاع اختلافات سیاسی قرار گیرد و واردات ۲۷ قلم مواد غذایی نیز به روسیه از ترکیه ممنوع شود تا تنش‌ها میان مسکو و آنکارا در پی سرنگونی بمب افکن سوخوی ۲۴ روسیه بر فراز سوریه از سوی جنگنده‌های ترکیه در سوم آذر ۱۳۹۴ به اوج خود برسد.

اما پس از عذرخواهی اردوغان از دولت روسیه در نهایت واردات این ۲۷ قلم مواد غذای از ترکیه به روسیه آزاد شد تا مجددا ترک ها به منظور بهبود روابط تجاری خود با روسیه دست به کار شوند؛ موضوعی که تجارت خارجی ایران را در این خصوص تهدید می‌کند.

نکته قابل تامل اینکه صادرکنندگان ترک به قوانین تجارت خارجی آشنایی بیشتری دارند و نسبت به توسعه این تجارت کاملا واقفند. علاوه بر این، نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که ترک ها در زمینه عمده فروشی‌های کلان نسبت به ایرانی ها جلو تر بوده و یکی از مسائلی که همواره در این مورد مطرح است بحث عمده فروشی است.

به هر حال ترک ها رقیب جدی برای ایرانی‌ها در زمینه صادرات  مواد غذایی به روسیه هستند و ایرانی ها باید به خوبی بدانند که با آزاد شدن واردات ۲۷ قلم ماده غذایی به روسیه توسط ترک‌ها مجددا روابط این دو کشور رو به بهبود خواهد بود و ایران باید هرچه سریع‌تر در جهت تحقق به پیمان‌نامه های تجاری خود با کشورهایی از جمله کشورهای اتحادیه اوراسیا گام بردارد.

نظرات بینندگان