arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

داعش همچنان ترور صادر می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"حمله تروریستی روز جمعه در بنگلادش بر ترمیم پذیری داعش و توانایی‌اش برای انجام حملات خبرساز در سراسر جهان علی رغم اینکه در حال از دست دادن قلمروهای تحت کنترلش در عراق و سوریه است، تاکید می‌کند."
 
به گزارش انتخاب، روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی می‌نویسد: «حملات تروریستی نظیر حمله روز جمعه در بنگلادش و حمله بامداد چهارشنبه در استانبول نشان می‌دهد که داعش در سراسر جهان پایگاه‌هایی ایجاد کرده و همچنان قادر به انجام حملات مرگبار است.
 
جان برنان، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به شورای روابط خارجی گفت: داعش ده‌ها هزار نیرو دارد که نه تنها در خاورمیانه بلکه در غرب آفریقا، جنوب شرق آسیا و فراتر از آن پراکنده شده‌اند.
 
در حمله روز جمعه، داعش مسئولیت گروگان گیری را در رستورانی که در بین خارجی‌های حاضر در شهر داکا، پایتخت بنگلادش معروف و محبوب است، به عهده گرفت.
 
پاتریک جانستون، یکی از تحلیل‌گران حوزه تروریسم در شرکت "رند" گفت: داعش همانند دیگر بخش‌های جهان در بنگلادش نیز که یک کشور عمدتا مسلمان است، حضور پیدا کرده و گروهی را ایجاد کرده است.
 
او افزود: داعش قادر است با سوء استفاده از مشکلات محلی و دولت‌های ضعیف حضور خود را در مکان‌هایی همچون بنگلادش ایجاد کند. افراط گرایی مذهبی در این کشور افزایش یافته و باعث نگرانی‌های شدید دولت شده است.
 
افراط گرایان مذهبی در بنگلادش مسئول حملات تند اخیر علیه وبلاگ نویسان و فعالانی بوده‌اند که یک جهان بینی سکولارتر و شکیباتر را ترویج و حمایت کرده‌اند.
 
حضور داعش در دیگر بخش‌های آسیا نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته اگرچه حضور  این گروه تروریستی در خاورمیانه بیشتر و پررنگ‌تر است. داعش حدود 6000 شبه نظامی را در لیبی فرماندهی می‌کند.
 
حضور جهانی به داعش اجازه داده تا در واکنش به شکست‌هایش در میدان‌های جنگ در عراق و سوریه، استراتژی‌اش را به سمت حملات تروریستی سنتی‌تر تغییر دهد. هنگامی که داعش دو سال پیش برای نخستین بار در سوریه و عراق پدیدار شد، با حفظ قلمروها و تلاش‌ برای اداره آن‌ها سعی کرد خودش را متمایز از دیگر گروه‌های تروریستی نشان دهد.
 
حملات هوایی و زمینی نیروهای مسلح عراق و سوریه تلفات سنگینی را بر داعش در عراق و سوریه وارد کرده‌اند. در عراق، داعش کنترل 45 درصداز قلمروهایی را که سال گذشته میلادی در اوج قدرتش تحت سلطه داشت، از دست داده است. این در حالی است که داعش حدود 20 درصد از قلمرواش را در سوریه نیز از دست داده است.
 
حملات هوایی ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا نیز جان تعدادی از رهبران ارشد داعش را گرفته است. پنتاگون روز جمعه اعلام کرد، حمله هوایی 25 ژوئن (پنج تیر) در نزدیکی موصل جان دو فرمانده ارشد داعش را گرفت.
 
در  این حمله هوایی بسیم محمد احمد سلطان البجاری، معاون وزیر جنگ داعش و حاتم طالب الحمدونی، یکی از فرماندهان این گروه تروریستی در موصل کشته شدند.
 
مقامات می‌گویند:  اما این پیشرفت در عقب راندن داعش از خاک عراق و سوریه، توانایی آن‌ها را در صادر کردن ترور متوقف نکرده است.
 
برنان گفت: همچنان نگرانم که موتور تولید تروریسم خارجی داعش در خارج از عراق و سوریه مشغول کار و فعالیت است.»
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان