arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

۸ بند مهم توافق صلح ترکیه و رژیم صهیونیستی چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکیه و رژیم صهیونیستی هفته گذشته توافقنامه آشتی را امضا کرده و به ۶ سال قطع روابط دیپلماتیک که به دنبال حمله کماندوهای صهیونیستی به کشتی امدادرسانی ترکیه در آبهای غزه بوجود آمد، پایان دادند اما ۸ بند مهم این توافقنامه چه بود؟

 به گزارش پایگاه رأی الیوم، اطلاعات جدید بدست آمده از توافق صلح ترکیه و اسرائیل نشان می دهد که این توافقنامه شامل بندهای امنیتی است که برخی از آنها به صورت علنی فاش نشد که از جمله آن ازسرگیری هماهنگی بین دو طرف در مسائل اطلاعاتی است در حالیکه هیچ بند صریحی درباره رفع محاصره غزه در این توافقنامه ذکر نشده و رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که این توافقنامه شامل ممانعت از هدف قرار دادن اسماعیل هنیه از رهبران حماس در غزه نیست.

بر اساس این گزارش، این توافقنامه شامل 8 بند است که از جمله آن بازگشت سفیر رژیم صهیونیستی به آنکارا پس از گذشت 6 سال است که این امر اجرای بسیاری از ماموریت ها به خصوص بخش مربوط به کشورهای عربی و اسلامی که ترکیه را دروازه مهم خود می دانند، تسهیل می کند.

به موجب این توافقنامه، اسرائیل برای رفع محاصره غزه متعهد نشده است اما به ترکیه این فرصت داده شده تا کالاهای خود را از طریق بندر اشدود اسرائیل به نوار غزه انتقال دهد.

در این توافقنامه تاکید شده است که فرصتی برای ترکیه جهت احداث نیروگاه برق و تاسیسات آب شیرین کن و بیمارستان در غزه اعطا شود.

ترکیه به موجب این توافقنامه تعهدی درباره قطع روابط با جنبش حماس نداده اما متعهد شده است که هرگز به حماس اجازه فعالیت های خصمانه علیه اسرائیل در خاک خود نخواهد داد از جمله اینکه به صلاح العاروری از رهبران حماس اجازه بازگشت به ترکیه داده نخواهد شد.

همچنین گفته می شود که این توافقنامه شامل الحاقیه ویژه امنیتی در خصوص تعیین نحوه همکاری دو طرف در آینده و فعالیت های حماس در خاک ترکیه است.

بر اساس این گزارش، برخی مقامات صهیونیست اعلام کرده اند که توافق آشتی با ترکیه شامل تعهد اسرائیل برای امتناع از هر گونه حمله به غزه و ترور اسماعیل هنیه نیست.

در همین رابطه «یوال اشتاینتز» وزیر صهیونیست گفت که توافق آشتی با ترکیه هیچ گونه چشم پوشی اسرائیل از مسئله دفاع از خویش و حمایت از امنیتش را تضمین نمی کند و این توافقنامه هیچ تسهیلاتی به حماس اعطا نمی کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان