arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵

اردوغان:آوارگان سوری تابعیت ترکیه‌ای می‌گیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر این که موضع آنکارا در قبال بحران سوریه هیچ تغییری نکرده، اعلام کرد کشورش به آوارگان سوری تابعیت ترکیه‌ای می‌دهد.

به گزارش انتخاب، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم افطاری سازمان هلال احمر این کشور در شهر کلیس در جنوب ترکیه مدعی شد: «ما نمی‌توانیم حکومت "ظالمی" را بپذیریم که به تروریسم دولتی پرداخته و موجب کشته شدن 600 هزار سوری شده است؛ رهبر سوریه یکی از ریشه‌های اصلی جنگ در سوریه است که "تجاوزات خصمانه‌اش" از تجاوزات گروه‌های تروریستی مثل پ. ی. د (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) و ی. پ. گ (یگان‌های مدافع خلق کرد) و داعش فراتر رفته است!»
 
اردوغان بدون نام کشور یا گروه خاصی گفت: برخی طرف‌ها نمی‌خواهند مردم سوریه کشورشان را خود اداره کنند و شاید علاوه بر "پ. ی. د" و "ی.پ.گ"، داعش یکی از ابزارهایی است که برای رسیدن به این هدف استفاده می‌شود.
 
وی  با بیان این ادعا که "جنگ با داعش همواره الویت آنکارا بوده" گفت: داعش نماینده مسلمانان در سوریه نیست." پ. ی. د " و "ی.پ.گ" نیز نماینده کردها نیستند. این دو گروه ابزارهایی برای رسیدن به اهداف شومی در منطقه به نفع رهبرانشان هستند.
 
اردوغان درباره ارائه تسهیلات به آوارگان سوری و امکان دستیابی آنها به تابعیت ترکیه گفت: برخی از این آوارگان خواهان دستیابی به چنین چیزی هستند. وزارت کشور ترکیه اقداماتی را برای دادن تابعیت به این افراد اتخاذ کرده است. ما از طریق دفتری که وزارت کشور به همین منظور تأسیس کرده به آن‌ها تابعیت خواهیم داد.
 
وی به زمان آغاز و نحوه اجرای این تسهیلات اشاره‌ای نکرد.
 
رئیس جمهور ترکیه گفت: "مردم سوریه به خاطر استقلال و آینده خود وارد مبارزه تاریخی شده‌اند. اگر مداخله گروه‌های خارجی و تروریست‌ها و حمایتی که از نظام صورت می‌گیرد، نبود سوریه امروز آزاد و امن بود."
 
اردوغان درباره بحران پناهجویان گفت: پیامدهای بحران انسانی پناهجویان متوجه کشورهای همجوار سوریه است. کشور ما میزبان سه میلیون آواره است و حدود سه میلیون دیگر نیز در لبنان، اردن و عراق هستند.
 
وی در اشاره به عادی‌سازی روابط با روسیه نیز گفت: یکی از طرح‌های خارجی که ترکیه در دوره اخیر آن را اجرایی کرده تسهیل در اتخاذ اقداماتی در جهت حل بحران سوریه است. ما طرح‌های دیگری را نیز در این خصوص در اختیار داریم.
 
ترکیه پس از عادی سازی روابط با اسرائیل اخیرا از مسکو به دلیل سرنگون کردن جنگنده روسی در سوریه عذرخواهی کرد و روند عادی سازی روابط با این کشور را ازسرگرفت.
 
اظهارات اردوغان پس از حضور وی در فرودگاه استانبول و دعا برای قربانیان حملات اخیر در این فرودگاه ایراد شد.
 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان