arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۰

روایت دعایی از همسفر شدن عزت الله سحابی و رهبر انقلاب در حج

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از سفر حج مشترك مقام معظم رهبری و مرحوم سحابی یاد كرد كه منجر به درك زیبایی از یكدیگر شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از سفر حج مشترك مقام معظم رهبری و مرحوم سحابی یاد كرد كه منجر به درك زیبایی از یكدیگر شده بود.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، سید محمود دعایی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت وگویی با ماه نامه مهرنامه درباره مرحوم عزت الله سحابی گفت: در سالهای اخیر اگر دوستان اصلاح طلب نیازی به مشورت داشتند ایشان با كمال اخلاص نظر مشورتی خود را اعلام می كرد و حتی اگر جریان اصولگراهم از ایشان مشورت می خواست صادقانه نظر مشورتی خود را می داد و از هیچ كمكی دریغ نمی كرد. اگر ضرورتی وجود داشت كه انتقادی را مطرح كند آنقدر منصفانه انتقاد می كرد كه همه تحسین می كردند و به دلیل انصافی كه در نظراتش رعایت می كرد طبیعتا انتقادهایش تاثیر گذار بود. همچنین در سالهای اخیر مصاحبه های ایشان با نشریات مختلف یا رسانه های خارج از كشور سرشار از انصاف، تقوا و پاكی بود و انتقادهایش را بسیار زیبا بیان می كرد و در كنار انتقادها راه حل ارائه می داد. پای بندی خودش را به آرمانها، انقلاب، اصول قانون اساسی، روحانیت و حتی رهبری به زیبایی اعلام می كرد. من شنیدم كه زمانی در سفری به حج، ایشان با مقام معظم رهبری تصادفا همسفر بودند. به قدری زیبا همدیگر را درك كرده بودند و از هم به زیبایی تعریف می كردند. آقای سحابی از معنویت و تقوای آقا تمجید می​كرد و آقا هم به همین صورت از ایشان به نیكی و زیبایی یاد می كرد.

 درباره نحوه آشنایی با مهندس سحابی می گوید: ابتدای ورود من به قم سال ۱۳۴۳بود دراین مقطع به عنوان یك طلبه پر شور و علاقه مند به مبارزه با رژیم و به نوعی در گیر در مبارزه سراغ شخصیت​های مبارزی می گرفتم كه زندگی آرا و افكارشان مورد قبولم باشد. در همین دوران بود كه جریان نهضت آزادی شكل گرفت و اعضای آن از جمله مرحوم آیت الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان ،مرحوم دكتر سحابی و... افرادی دانشگاهی و تحصیل كرده و درعین حال عمیقا پایبند به آرمانهای اسلامی بودند بنابراین سعی می كردم افكار واندیشه های آنها را پی گیری كنم و به دلیل همسویی و همخواهی تا جایی كه امكان داشت مروج افكارشان باشم . درایام دستگیری و محاكمه سران نهظت آزادی ما سعی می كردیم كه از قم بیاییم ودر جلسات محاكمه آنها شركت كنیم و من اولین بار دراین جلسات بود كه با مرحوم دكتر سحابی و آقازاده ایشان (مهندس عزت الله سحابی)ودیگر اعضای نهضت آزادی آشنا شدم .

 مدیر مسئول روزنامه اطلاعات درباره دوران ریاست مهندس سحابی بر سازمان برنامه وبودجه می گوید: ایشان در دولت موقت رییس سازمان برنامه و بودجه بودند و من مطمئن هستم كه سازمان برنامه و بودجه در تمام دوران خود ـاز زمان تاسیس تا به الان ـرییسی به این پاك دستی ،تعهد، اشراف به مسائل وتسلط به آمار وارقام و مسائل مربوط به بودجه وجود نداشته است. طلایی ترین دوران سازمان برنامه و بودجه دورانی است كه آقای سحابی سرپرستی این سازمان را برعهده داشت.

از نظر سید محمود دعایی:" یكی از تاریخی ترین مواضعی كه ایشان گرفت موضعی بود كه نسبت به عدم كفایت بنی صدر داشت. ایشان جزو كسانی بود كه موافق عزل بنی صدر سخنرانی كرد اما در ابراز عقیده شجاعانه خودش یك جمله زیبایی هم به طرف مقابل گفت و عنوان كرد كه آن چیزی كه نسبت به بنی صدر می گویید درست است و من هم قبول دارم كه او دیگر صلاحیت ریاست جمهوری ندارد، اما آیا همه كسانی كه در مقابل او ایستاده اند در آنچه كه می گویند صادق هستند؟ ایشان ضمن ابراز نظر صریح و قاطع خود مبنی بر عدم صلاحیت بنی صدر، این ابراز دردمندی را هم كرد كه طرف مقابل هم باید از برخی ناهنجاری​ها، تندروی ها و بد اخلاقی هایی كه وجود دارد خودش را مبرا كند."

آقای دعایی در بخشهای دیگری از این مصاحبه می​گوید: پس از انتخابات سال ۱۳۷۶و انتخاب آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور، یك روز آقای خاتمی مرا خواست و گفت: من رهین احسان و محبت عده ای هستم كه مایل هستم به صورت رسمی از آنها تقدیر و تشكركنم و می خواهم شما از طرف من بروی و از این بزرگان تشكر كنی . یكی از این افراد آقای سحابی بود و من دنبال آقای مهندس سحابی بودم كه از طرف آقای خاتمی بروم منزلشان و مراتب سپاسگذاری و تشكر آقای خاتمی را به عرض شان برسانم. دراین ماموریتی كه داشتم و پیش بعضی از شخصیتها رفتم و سپاس آقای خاتمی را ابلاغ كردم زیبا ترین پاسخ وبرخورد را مهندس سحابی داشت .هیچ ادعا ومطالبه ای نداشت و عنوان كرد : بهترین خدمت مابه آقای خاتمی این است كه بگذاریم ایشان راحت فكر كند و مزاحمش نشویم وهر آنچه را كه ایشان مطالبه ودرخواست كرد در اختیارش قرار دهیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ممول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
4
خدا رحمتش کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
1
1
جناب دعایی چرا زمانی که مهندس زنده بود این مطالب مخفی بود؟
نظرات بینندگان