arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۵

کردهای سوریه طرح فدرالی خود را دنبال می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اتحاد دموکراتیک سوریه تصریح کرد: طرح تشکیل دولت فدرالی تا زمانی که گروه‌های سوری با ما باشند، ادامه دارد.

به گزارش انتخاب، صالح مسلم، رئیس اتحاد دموکراتیک سوریه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة حصول هرگونه تغییر در خصوص مساله کردها را بعید دانست و گفت: تا زمانی که گروه‌های سوری با ما باشند، طرح اداره‌های خودگردان فدرال به قوت خود باقی است.
 
وی افزود: ما از تشکیل دولت فدرال در شمال سوریه و متصل ساختن اقلیم‌های شمال دست برنخواهیم داشت و عفرین نیز دیر یا زود به این منطقه می‌پیوندد.
 
در همین حال، إلهام أحمد، رئیس مشترک "شورای دموکراتیک سوریه" با این اظهارات همسو بوده و در مصاحبه به الحیاة گفته است: مناطقی که داعش اشغال می‌کند، هدفی برای نیروهای دموکراتیک سوریه از جمله مناطق میان منبج (شرق حلب) و عفرین خواهند بود.
 
وی تصریح کرده است: آنطور که آنکارا می‌خواهد، همگرایی میان روسیه و ترکیه تاثیر منفی بر ما نخواهد داشت به ویژه این که طرح فدرالی و جغرافیایی برای تمام سوریه است. ابرقدرتی چون روسیه علیه قدرت پیشرویی همچون نیروهای ما که نقش گسترده‌ای در بیرون راندن داعش دارند، نخواهد ایستاد. اما تاثیر بر مخالفان سوری بیشتر خواهد بود که تمام حساب خود را بر ترکیه باز کرده‌اند.
 
از سوی دیگر، منابع در مصاحبه با الحیاة اعلام کردند که ارتش آمریکا سه فرودگاه را که برای اهداف زراعی استفاده می‌شدند، به پایگاه‌های نظامی تبدیل کرده است و این امر پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دستور به استقرار بیش از ۲۵۰ کارشناس نظامی را برای مبارزه با داعش داد. این پایگاه‌ها در الرمیلان، حسکه و کوبانی هستند و جنگنده‌های آمریکایی از آنها برای انتقال مهمات و تسلیحات و کارشناسان استفاده می‌کنند.
 
آنکارا پیشتر الحاق اقلیم‌های خودگردان در کانتون جزیره و کانتون کوبانی در شرق رود فرات و کانتون عفرین در غرب این رود را خط قرمز به شمار آورده بود. آنکارا از تشکیل کشور "کردستان سوریه" در نزدیکی مرزهای خود هراس دارد، چراکه این نگرانی را دارد که تشکیل کردستان امیدهای کردهای جنوب شرق ترکیه را نیز زنده کند.
 
رهبران اتحاد دموکراتیک سوریه و شورای دموکراتیک سوریه معتقدند که توازن‌های بین‌المللی و وضعیت کردها در میدان نبرد اجازه بازگشت به عقب را نمی‌دهد. آنها در مطرح کردن طرح پیش‌نویس قانون اساسی فدرال نیز شتاب کرده‌اند. این پیش‌نویس شامل ۸۵ ماده می‌شود از جمله آنها این است که شهر قامشلی مرکز فدرالی به شمار می‌آید که پرچم خاصی دارد که در کنار پرچم سوریه فدرال دموکرات برافراشته می‌شود و لوگو خاص خود را دارد.
 
به موجب این پیش‌نویس، شورای اجرایی و دیگری مجلس شعب (پارلمان) و هیات‌ها (وزارتخانه‌ها) تشکیل می‌شوند که شامل وزارت خارجه و دفاع است و نیروهای دموکراتیک سوریه نیروهای دفاع مسلح در فدرالی دموکراتیک شمال سوریه هستند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان