arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۵

زیباکلام: مخالفان روحانی این لکه سیاه را واکس می‌زنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تبعات حقوق‌های نجومی برای محبوبیت حسن روحانی گفت: معتقدم در یازده ماه آتی آن قدر موضوعات مثبت و منفی اتفاق خواهد افتاد که موضوع حقوق‌های نجومی منتفی خواهد شد. البته مخالفان روحانی همچنان سعی خواهند کرد این لکه سیاه را واکس بزنند و به صورت براق نگاه دارند و مسلما در جریان انتخابات سال آینده از آن بهره‌برداری خواهند کرد.

همایش باید و نبایدها پس از توافق هسته‌ای با حضور زیباکلام
به گزارش ایسنا و به نقل از «فرارو» در هفته‌های اخیر فیش‌های حقوقی موضوع روز بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است. افکار عمومی نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داده و آن را نشانه بی‌عدالتی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور می‌داند. اگر چه رئیس‌جمهور دستور پیگیری این موضوع را صادر کرده و تاکنون چند نفر از مدیران متخلف را برکنار یا با استعفای آنها موافقت کرده است اما سوال این است که این موضوع چه تبعاتی برای دولت خواهد داشت؟ آیا پایگاه رای روحانی تضعیف خواهد شد؟ آیا روحانی با ریزش طرفداران خود در انتخابات سال آینده مواجه خواهد شد؟

دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فرارو گفت: «موضوع فیش‌های حقوقی نزد افکار عمومی در مجموع به ضرر دولت تمام شد. یعنی آقای روحانی هر توضیحی بخواهد بدهد، قطعا این موضوع به ضرر پرستیژ دولت و نگاه مردم به دولت ایشان تمام شده است. به عبارت دیگر صرف نظر از این که در عالم واقعیت آقای روحانی و کابینه ایشان چقدر در پرداخت این حقوق‌ها قصور داشتند یا نداشتند، افکار عمومی این موضوع را به حساب دولت ایشان گذاشت.»

او ادامه داد: «نکته دوم این که اصولگرایان حداکثر تلاش را برای بهره‌برداری از این موضوع به نفع خود و علیه دولت آقای روحانی انجام دادند. لذا در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع موجب ریزش آرای آقای روحانی شده است، پاسخ من مثبت است و معتقدم همین امروز اگر یک نظرسنجی صورت بگیرد 10 تا 20 درصد از محبوبیت آقای روحانی کاهش یافته است.»

وی افزود: «اما این که آیا موضوع فیش‌های نجومی حدود یازده ماه دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند یک لکه سیاه و نقطه ضعف در کارنامه آقای روحانی باشد و باعث ریزش آرای آقای روحانی به میزان همان 10 تا 20 درصد شود پاسخم منفی است؛ چرا که معتقدم در این مدت آن قدر موضوعات مثبت و منفی اتفاق خواهد افتاد که موضوع حقوق‌های نجومی منتفی خواهد شد. البته مخالفان آقای روحانی همچنان سعی خواهند کرد این لکه سیاه را واکس بزنند و به صورت براق نگاه دارند و مسلما در جریان انتخابات سال آینده از آن بهره‌برداری خواهند کرد.»

او تصریح کرد: «به نظر من برخی مخالفان آقای روحانی در موضوع افشای فیش‌های حقوقی بیش از آن که به دنبال ضربه به آقای روحانی باشند، به دنبال این بودند که یک سر و صدایی ایجاد شود تا نکات منفی مرتبط با عملکرد دولت قبل رفع و رجوع و فراموش شود.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که دولت در موضوع فیش‌های حقوقی چطور عمل کرد، گفت: «در این باره دولت دو کار درست انجام داد و یک کار درست را انجام نداد. اولین کار درست این بود که صورت مسئله را حاشا نکرد و اعلام کرد متاسفانه این موضوع حقیقت دارد. دوم آن که دولت به آب و آتش نزد که بگوید این موضوع به این دولت ارتباطی ندارد و به دوره آقای احمدی‌نژاد مربوط است. یعنی به زبان بی‌زبانی اعلام کرد اگر چه این پرداخت‌ها از دوره آقای احمدی‌نژاد شکل گرفته اما واقعیت این است که در این سه سال نیز ادامه داشته است.»

او افزود: «اما کار درستی که دولت می‌توانست انجام بدهد و انجام نداد این بود که به ابعاد عمیق‌تر این موضوع بپردازد که اساسا چرا این اتفاق‌ها در نظام اقتصادی ایران می‌تواند روی دهد اما در کشورهایی با نظام اقتصاد آزاد روی نمی‌دهد. من نمی‌گویم در آن کشورها حقوق بالا نمی‌دهند. می‌دهند اما در بخش خصوصی است. لذا دولت می‌توانست تلاش کند از میزان دولتی بودن اقتصاد ایران بکاهد تا دیگر این موضوعات روی ندهد.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت شخص آقای روحانی از موضوع حقوق‌های نجومی در سه سال اخیر اطلاعی نداشته است، گفت: «من معتقدم ایشان به هیچ وجه از پرداخت این حقوق‌ها اطلاع نداشته است.»

نظرات بینندگان