arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۵

مذاکرات تل آویو با حماس جهت تبادل اسیران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز (دوشنبه) گزارش داد که جنبش حماس در تلاش است اسرائیل را ملزم به دستیابی به توافقی برای تبادل اسیران میان دو طرف کند که این توافق همچون توافق حاصل شده در سال 2011 به نام توافق شالیت باشد که در جریان آن حماس یک سرباز اسرائیلی را آزاد کرد و در مقابل بیش از 1000 اسیر فلسطینی را که در زندان‌های رژیم اشغالگر بودند، تحویل گرفت.
اسيران فلسطيني

این روزنامه عبری زبان به نقل از یک مسئول اسرائیلی گزارش داد که جنبش حماس از طریق تماس‌های غیر مستقیم و پشت پرده خواهان این است که اسرائیل قبل از آغاز مذاکرات پیرامون تبادل اسیران 50 اسیر فلسطینی را از زندان‌های اسرائیل آزاد کند و پس از آن اسرائیل جسد دو سرباز خود با نام‌های اورون شائول و هدار گلدین و دو تن دیگر که داوطلبانه وارد نوار غزه شده و حماس آن دو را به اسارت گرفته است، تحویل بگیرد.

این روزنامه به نقل از این مسئول گزارش داد حماس خواهان اجرای توافق شالیت شماره 2 و آزادی هزاران اسیر حماس است و برای آغاز مذاکرات جهت توافق بر سر تبادل اسیران این شرط را گذاشته است که 50 اسیر که در جریان موج بازداشت‌های صورت گرفته توسط ارتش اسرائیل در سال 2014 در پی ربوده و کشته شدن سه شهرک نشین بازداشت شدند، آغاز کند.

این مسئول اسرائیلی عنوان داشت: اسرائیل به میانجی‌گران گفته است که آماده پرداخت بهای سنگین در توافق‌های تبادل اسیران نیست و در مورد دو سرباز با نام‌های گلدین و شائول صحبت به صورت قطعی در مورد دو جسد مطرح است.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود تاکید کرده است نمی‌توان توافق اینچنینی برای تبادل اسیران را در توافق آشتی میان اسرائیل و ترکیه جای داد و تلاش‌ها برای مرتبط ساختن توافق ترکیه با مذاکرات پیرامون آزادسازی دو جسد و دو شهروند با واقعیت مرتبط نیست و نشانگر عدم درک طرف دیگر است.

در همین حال، یوسی یهوشواع، خبرنگار نظامی این  روزنامه گفته است که گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس و نه بخش سیاسی حماس در حال مذاکره با اسرائیل است و فرماندهی گردان‌های قسام در قبال اسیران متعهد هستند. این مسئول اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است که اسرائیل با این مسئله موافقت می‌کند که در چهارچوب مذاکراتی پیرامون توافق آزادی حدود 20 اسیر که در عملیات اسرائیل با عنوان صخره سخت در سال 2014 بازداشت شده‌اند صحبت کند و همچنین جسد 20 نیروی مبارز فلسطینی را که در جریان حملات اسرائیل کشته شدند و اسرائیل جسدهای آنها را نگه داشته است، پس دهد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: روزنامه ، حماس ، جنبش ، نوارغزه
نظرات بینندگان