arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

چرا کاهش ساعات کار زنان اجرا نمی شود؟/ دیوان عدالت اداری: احکام دارای بار مالی با تاخیر اجرا می شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم پرسیده است چرا مصوبه کاهش ساعت کار زنان شاغل فعلا اجرا نمی شود؟

به گزارش انتخاب،  برخی از مصوبات مجلس، به خصوص درباره زنان شاغل به دلایلی مانند عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، فعلا با تاخیر اجرا می شود. در این باره می توان به دو ماده قانونی درباره مرخصی ایام زایمان و همچنین کاهش ساعات کاری زنان شاغل اشاره کرد.

یکی از مشکلاتی که مخاطبان در سرویس مشکلات مردم به آن اشاره کرده اند نیز به عدم اجرای قانون درباره کاهش ساعات کاری زنان شاغل برمی گردد.

مخاطبی به نام فهيمه محمدي در این باره نوشته:با سلام در خصوص مصوبه كاهش ساعت كار زنان شاغل، آيا قابل اجرا مي باشد يا خير؟ با تشكر از پيگيري شمابد نیست در این باره بدانیم برخی از شاغلان خانم، جهت اعتراض به عدم اجرای این مصوبه، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند. دیوان عدالت اداری نیز مطابق قانون به آنها حق داده و احکامی جهت کاهش ساعات کار یا افزایش مرخصی زایمان صادر کرده است ولی برخی از این احکام اجرا نشده.

در رابطه با قوانین و احکامی که هنوز قابل اجرا نیست، رحیم باقری زیاری معاون قضایی دیوان عدالت اداری توضیح داد: غالبا به دلیل تامین بار مالی از سوی دولت است. مرخصی زایمان به لحاظ عدم تامین بار مالی در بخش غیردولتی اجرا نشده وگرنه در بخش دولتی در این باره مشکلی نداریم.

او به دولت و بخش عمومی غیر دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی و شهرداریها توصیه کرد: در برخی موارد مانند مرخصی زایمان یا فوق العاده ویژه حقوق، رایی صادر می شود، اگر کسی رای بگیرد، هر شاکی دیگری مراجعه کند همین رای را دریافت می کند. به دستگاه ها پیشنهاد کردیم که از رای تبعیت کنند و نگذارند سبب افزایش ورودی پرونده ها و شکایت در دیوان عدالت اداری شوند.


می توان اینطور نتیجه گرفت در صورتی که خانم شاغلی تمایل به پیگیری موضوع کاهش ساعات کاری خود داشته باشد با شکایت به دیوان عدالت اداری، دستگاه محل استخدام خود را می تواند موظف به اجرای قانون کند. البته به شرطی که بودجه آن نیز تامین شده باشد.


نظرات بینندگان