سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ | Tuesday, 20 April 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ | Tuesday, 20 April 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / لحظه پرواز موفقیت آمیز بالگرد ناسا بر فراز مریخ

ویدیو / لحظه پرواز موفقیت آمیز بالگرد ناسا بر فراز مریخ

ویدیو / دفاع جالب الیکا عبدالرزاقی از فضای هنری کشور: اسم ما بد در رفته وگرنه جامعه تمیزی داریم

ویدیو / دفاع جالب الیکا عبدالرزاقی از فضای هنری کشور: اسم ما بد در رفته وگرنه جامعه تمیزی داریم

ویدیو / معاون وزیر آموزش: غایبان کلاس‎های مجازی مردود می ‎شوند

ویدیو / معاون وزیر آموزش: غایبان کلاس‎های مجازی مردود می ‎شوند

ویدیو / کارشناس صدا و سیما: ویروسی که سردار حجازی به آن مبتلا شدند، کرونا نبوده

ویدیو / کارشناس صدا و سیما: ویروسی که سردار حجازی به آن مبتلا شدند، کرونا نبوده

ویدیو / ربات‌ها جای مشاوران اقتصادی را می‌گیرند؟ +زیرنویس فارسی

ویدیو / ربات‌ها جای مشاوران اقتصادی را می‌گیرند؟ +زیرنویس فارسی

کد خبر: ۲۷۹۳۵۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
صفحه نخست >> سیاست
پ
گزارش گاردین از «استاد فرزانه و آرام سینمای شاعرانه»؛

کیارستمی همیشه به ایران وفادار بود

عباس کیارستمی داستان پرداز پر رمز و رازی بود، فیلم سازی که داستان هایش به نوعی هم متعلق به این جهان و جهان بعد بودند. فیلم های او به سادگی معنای خود را بیان نمی کردند؛ آن ها آمیخته از آرامش، اندوه، اندیشه بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیارستمی همیشه به ایران وفادار بود

گاردین نوشت: عباس کیارستمی داستان پرداز پر رمز و رازی بود، فیلم سازی که داستان هایش به نوعی هم متعلق به این جهان و جهان بعد بودند. فیلم های او به سادگی معنای خود را بیان نمی کردند؛ آن ها آمیخته از آرامش، اندوه، اندیشه بودند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، کیارستمی سینمای رئالیسم داستانی خلق کرد که اغلب حول دنیای معصومانه کودکان بود. او همیشه به کشورش وفادار بود و هیچ گاه خود را همچون جعفر پناهی و محمد رسولف از ایران تبعید نکرد.

اما این بدان معنا نبود که او از سیاست دوری می جست. فیلم بسیار مینیمال او، ده (2002) فیلمی بود که از دو دوربین نصب شده در یک خودرو فیلمبرداری شده بود و زنی را نشان می داد که در شهر رانندگی می کرد و خیلی ساده با مردمی که سوار ماشینش می شدند صحبت می کرد که اغلب زنانی بودند که توسط مردان مورد بدرفتاری قرار گرفته بودند. این فیلم تاثیر بسزایی در فیلم تحسین شده او، تاکسی تهران داشت، اما از آن جسورانه تر بود. تصویر ساده زنی که پشت فرمان ماشین نشسته پیامی سیاسی و فمنیستی در خاورمیانه است که در آن ایده زنانی که رانندگی کنند برای بسیاری غریب است.

علاوه بر این، با وجود ظاهر ساده آثار کیارستمی در آن پیچیدگی و خودآگاهی درباره عمل فیلم سازی و فیلم ساز بودن و شخصیت مردمی بودن دیده می شود. مجموعه فیلم های سه گانه او که برای قرار گرفتن در اطراف روستای کوکر سه گانه کوکر نامیده می شد، خانه دوست کجاست؟ (1987)، زندگی و دیگر هیچ (1992) و زیر درختان زیتون (1994) بودند؛ در فیلم اول پسر جوانی از کوکر به روستایی در نزدیکی آن می رود تا کتاب مدرسه ای را بازگرداند؛ در فیلم دوم، کارگردان فیلم به دنبال آن است که ببیند دو پسر محلی که در اثر اول او حضور داشتند از زلزله ویرانگر 1990 در ایران جان به در برده اند، و در اثر سوم کارگردان داستانی دیگری بر صحنه کوچکی در فیلم دوم تاکید می کند تا اهمیت آن را بالا برده باشد. واقعیت و خیال پیاپی مورد سوال قرار گرفته و با خود انتقادی خلاقانه گشوده می شوند.

فیلم کلوز آپ کیارستمی (1990) روایت جذاب و مستندوار او از شخصی بود که خود را به جای محسن مخملباف جا زده بود. و فیلم باد ما را با خود می برد درباره مردی است که با تیم تصویربرداریش به منطقه ای دوردست می رود تا از مراسم مرگ تازه زنی سالمند مستند بسازد، که گویا در واکنش به مشکلات خانوادگی خود او بود.

فیلم های کیارستمی گاهی می توانست مبهم، سردرگم کننده و حتی طاقت فرسا باشند؛ اما همیشه جذاب و بسیار شاخص بودند. و برای من بزرگترین اثر او طعم گیلاس (1997) بود: این فیلمی است که در خود نوع منحصر به فردی از زیبایی اخلاقی دارد. در آن مردی با ظاهر نحیف و میانسال نشان داده می شود که در بازار کار تهران رانندگی می کند و به دنبال کسی می گردد که به او کمک کند: کسی که خوب بتواند با بیل کار کند، مطیع دستور باشد و سوالی نپرسد.

آنچه مرد می خواهد آن است که خودکشی کند، تعداد زیادی قرص بخورد، و بعد نیاز به کسی دارد که او را پس از آن خاک کند: خواسته ای که باعث تعجب و وحشت می شود، چنان که گویی از مردم غریبه می خواهد در نوعی قتل و پوشاندن آن به او کمک کنند. بسیاری تلاش می کنند او را از این کار بازدارند، تلاش می کنند توجه او را به لذت های ساده زندگی دنیای زمینی همچون طعم یک گیلاس جلب کنند.

این فیلم رفتار خاص کیارستمی را در خود دارد: او همیشه عاشق گفتگوهای طولانی در ماشین است، گفتگوهایی که در فضایی اتفاق می افتند که نه کاملا عمومی است و نه کاملا خصوصی، و در نتیجه می تواند بیش از آنچه اول امر به نظر می رسد درون گوینده را تصویر کند.

گفتگو در ماشین – چنان که کیارستمی در فیلم ده نشان داد – چیزی است که می تواند در محل فیلمبرداری شود، در خیابان های واقعی یک شهر واقعی، اما دور از چشم مسئولانی باشد که شاید تصمیم به توقیف ساخت فیلم بگیرند.

کیارستمی یکی از ویژگی های شاخص سبک مولف خود را نیز نشان می دهد: فیلم برداری از یک سوی مکالمه، رفتاری که شاید بار اولی که با آن روبرو شوید از آن غافلگیر شوید. اما شاید کارگردان های بزرگ حق داشتن رفتارهای عجیب و غیرعادی را داشته باشند – چیزهایی که شاید برای مردم عادی اشتباه به نظر بیاید. چنان که گدار تمام یک صحنه را در نمای متوسط فیلم می گرفت، بدون آنکه پوشش مرسوم زاویه ها را با خود داشته باشد، و ازو بر نمای دید مستقیم به دوربین تاکید داشت. کیارستمی هم اغلب به شکل عجیبی سبک مرسوم نمای معکوس را نادیده می گرفت: او یک شخصیت را نشان می داد که از شخصیت دیگر سوالی می پرسد و خیلی ساده دوربین را روی چهره همان شخصیت نگه می داشت که پاسخ را می شنید.

این سبک زیبا و عجیب او و بخشی از روش آشنازدایی کیارستمی بود. جالب آنکه خود او در سال 2001 در مستند ای بی سی آفریقا به همین شیوه جلوی دوربین می رود که درباره کودکان بی سرپرست به دلیل ایدز در اوگاندا بود و از غربی های سفیدپوست می پرسید دوست دارند سرپرستی این کودکان را به عهده بگیرند.

در طعم گیلاس ما هیچ گاه در نمی یابیم که چرا شخصیت اصلی می خواهد جان خود را بگیرد، و نه او و نه فیلم بیننده را به همدردی یا حتی اندوه به شیوه معمول دعوت نمی کند. مساله این است که قصد او تنها خودکشی نیست، بلکه می خواهد به کلی نیست شود. او نمی خواهد هیچ کسی بداند خودش را کشته: او فقط می خواهد غایب شود، و تراژدی کمدی دردناک آنجا است که به دنبال کسی برای خاک کردن خود می گردد که با وجود بی منطقی قانونی آن درد آن را به خوبی به تصویر می کشد.

این فیلم عمیقا با هرکسی که از افسردگی رنج برده سخن می گوید: آن را می توان با وصیت نامه مایکل هنچارد در پایان شهردار کاستربریج اثر توماس هاردی مقایسه کرد که در آن با دردی مغرورانه می خواهد کسی او را به یاد نیاورد.

برخی از فیلم های آخر او که در بیرون ایران فیلم گرفته شده بود برای من جذابیت کمتری داشت. در کپی برابر اصل (2010) که در ایتالیا فیلم برداری شد، ویلیام شیمل نقش نویسنده ای معروف و جولیت بینوش نقش زنی را بازی می کند که می خواهد شهر را به او نشان دهد؛ آن ها بازی ایفای نقش عجیبی را آغاز می کنند و بخش هایی از جر و بحث های زوج های متاهل را بازی می کنند.

در آغاز فیلم باد ما را خواهد برد فیلم سازان را می بینیم که در ماشین خود از منظره ای گسترده و یکنواخت می گذرند: جاده ای طولانی و مارپیچ با تنها یک درخت. این صحنه به آثار بکت شبیه است که در آن کیارستمی طعم آلبالویش را ساخت.

آن ها در جستجوی یک روستا گم شده اند، که معتقدند نزدیک یک درخت است. خود فیلمساز به شکلی زیبا شعری  از سهراب سپهری می خواند: «نرسیده به درخت، کوچه باغی است که از خواب خدا سبزتر است». این صحنه ای شاعرانه، ظریف و جهانی است ولی در خود پیچیدگی کنایه آمیزی دارد که به فرو رفتن سوزن در بدن می ماند. سینمای شاعرانه کیارستمی این گونه بود.

نویسنده: منتقد فیلم گاردین

مترجم: محمد صفری


لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

انتقاد از صداوسیما به خاطر سریال مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی/ به طور مبتذل از جذابیت های جنسی استفاده شده

انتقاد از صداوسیما به خاطر سریال مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی/ به طور مبتذل از جذابیت های جنسی استفاده شده

تیپ اروپایی افسانه پاکرو

تیپ اروپایی افسانه پاکرو

سینی غذای زیبای بهنوش بختیاری + عکس

سینی غذای زیبای بهنوش بختیاری + عکس

سحر قریشی با لباس نظامی + عکس

سحر قریشی با لباس نظامی + عکس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
7
18
پاسخ
مردم بزرگ ایران خصوصا مردم فهیم تهران ازدل وجان برای این بزرگمرد سینمای ایران که ماوسینمای مارا به دنیا بهتر شناساند مایه بگذاریدخدا به شما عوض دهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
18
پاسخ
خدا رحمتش کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
15
6
پاسخ
اميدوارم روز قيامت شما با او محشور شويد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
آمین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
10
پاسخ
عزیز از دست رفته؛ یادت در دل من جاوید است و بازبینی آثارت یادآور حضور هنرمندانه ات در سالهای عمرم خواهد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
10
پاسخ
ای در تیر آمده و در تیر رفته؛ چه زود گذشت ٧٦ سالی که در زمین زیستی و چه برق آسا از ١٣١٩ تا ١٣٩٥ را پشت سر نهادی!
اول تیر چشم بر جهان گشودی و چهارده تیر دیده از جهان فرو بستی.
چه خوب نشان دادی که" خانه دوست کجاست" . می دانستی که " باد ما را خواهد برد" و چگونه "زندگی و دیگر هیچ" را به تصویر بکشی و " کلوزآپ" را ملندگار کنی. حالا می فهمم" طعم گیلاس" چگونه است و " کپی برابر اصل" چیست.
من سینما خوانده ام و فیلم های ماندگارت را دیده ام و به خود می بالم که در فضای هنر تو نفس کشیده ام. هنوز هم دلم برای اثر آفرینی هنرمندان بزرگی چون تو و بهرام بیضایی تنگ می شود. من موج نوی سینمای ایران را با شما می شناسم.
اکنون تو از میان ما رفته ای و امیدوارم عمر استاد عزیزمان بهرام بیضایی و همه پیشکسوتان با سواد و آگاه کشورمان مستدام باشد و من چقدر افسوس می خورم که تو دیگر در جمع ما نیستی و فیلم نخواهی ساخت.

عزیز از دست رفته؛ یادت در دل من جاوید است و بازبینی آثارت یادآور حضور هنرمندانه ات در سالهای عمرم خواهد بود.
تو رفتی و شاید تا انتخابی دیگر، من بمانم.
عزیزم، آسوده بیاسای و شادمان باش تا خانواده ارجمند و دوستداران قدرشناست دل آرام باشند. روحت شاد و نامت بلند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
17
پاسخ
او ایرانی بود
ولی برخی اذیتش کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
4
11
پاسخ
بله عباس کیارستمی همیشه به ایران و مصالح عالیه ایران وفادار بود درود بر روان پاک عباس کیارستمی که عاشق ایران بود .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: نور پردازی به مناسبت روز جهانی بیماران هموفیلی

تصاویر: نور پردازی به مناسبت روز جهانی بیماران هموفیلی

۲/۴
تصاویر: وضعیت روستاهای منطقه زلزله زده بندر گناوه

تصاویر: وضعیت روستاهای منطقه زلزله زده بندر گناوه

۳/۴
تصاویر: رژه روز ارتش در پایگاه هوایی شهید نوژه

تصاویر: رژه روز ارتش در پایگاه هوایی شهید نوژه

۴/۴
تصاویر: دیدار وزیر خارجه صربستان با رییس جمهور

تصاویر: دیدار وزیر خارجه صربستان با رییس جمهور

ببینید!

ویدیو / جزئیات و علت درگذشت محمد حجازی، جانشین فرماندهی نیروی‌قدس سپاه از زبان سخنگوی سپاه پاسداران

ویدیو / سخنگوی ستاد کرونا: محدودیت‌های کرونایی هوشمند می‌شود

ویدیو / خوشحالی حسن یزدانی پس از رسیدن به مدال طلا آسیا

ویدیو / ریزش کوه‌های اطراف گناوه بر اثر زلزله

تماشا کنید: پدیده وحدت شکن / آیا سعید محمد برنامه اصولگرایان برای ائتلاف در انتخابات ۱۴۰۰ را به هم می‌زند؟

تماشا کنید: «من را ببینید» / درباره ی فریدون عباسی، مرد حاشیه های هزینه ساز

ویدیو / سرنوشت دختر استالین + زیرنویس فارسی

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

عقب‌نشینی قیمت خودرو به روزهای پایانی سال ۹۹ / پراید ۱۳۱ حدود ۱۰۵ میلیون تومان و سمند ال.ایکس ۱۸۸ میلیون تومان قیمت خورد

قیمت دلار و یورو در بازر آزاد، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

آخرین آمار کرونا در ایران، ۳۰ فروردین ۱۴۰۰: فوت ۳۹۸ نفر در شبانه روز گذشته

قیمت طلا و سکه، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

تسنیم: استیضاح نمکی کلید خورد؛ این طرح در حال امضا گرفتن از نمایندگان است / عضو هیات رئیسه مجلس: هیچ طرح استیضاحی اعلام وصول نشده

سردار فلاح زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه شد

سخنگوی سپاه: عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل شهادت سردار حجازی بود / او چند ماه قبل نیز به کرونا مبتلا شد که بهبود یافت / سالها بود که اسرائیلی‌ها به دنبال ترور او بودند

وزارت بهداشت به ۳ شرکت خصوصی برای واردات واکسن کرونا مجوز داد

تصاویری جدید از آیفون ۱۳ قرمز منتشر شد

سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه درگذشت

رضا کریمی، عامل خرابکاری در نظنز، قبل از حادثه به خارج از کشور گریخته

قیمت دلار، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

ویدیو / جزئیات و علت درگذشت محمد حجازی، جانشین فرماندهی نیروی‌قدس سپاه از زبان سخنگوی سپاه پاسداران

اسما جانشین بشار می شود؟ / همسر بشار چگونه پس از درگذشت همسر حافظ اسد قدرت گرفت؟ / اسما می خواهد از دمشق یک دبی بسازد

بازداشت پدر ۵۲ ساله و پسر ۲۲ ساله سازنده کلیپ ساختگی «سیلی به یک روحانی»

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
آیا تلفن هوشمندتان از شما جاسوسی می‌کند؟

آیا تلفن هوشمندتان از شما جاسوسی می‌کند؟

گوشی  گلکسی M۳۲ با باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی در راه است

گوشی  گلکسی M۳۲ با باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی در راه است

این رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

این رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

کاهش وزن همیشه به معنای سلامتی نیست!

کاهش وزن همیشه به معنای سلامتی نیست!

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۲۹۹؛ حقیقتا ممتازالسلطنه نحس و احمق و بچه است

افزایش ٧ برابری تماس با اورژانس نسبت به هفته گذشته

عراقچی: توافق موقتی در کار نخواهد بود / تنها در خصوص گام نهایی گفت‌وگو می‌کنیم

گفت و گوی روسیه و آمریکا درباره برجام

ویدیو / لحظه پرواز موفقیت آمیز بالگرد ناسا بر فراز مریخ

آنالنا بائربوک؛ گزینه حزب سبز آلمان به عنوان جانشین آنگلا مرکل

۲۱۰۰ خودرو در گمرک های کشور خاک می خورند / دبیر انجمن واردکنندگان خورو: امیدی به ترخیص نیست

دلیل ثبات قیمت‌ها در گوشت قرمز: مردم توان خرید ندارند

ویدیو / دفاع جالب الیکا عبدالرزاقی از فضای هنری کشور: اسم ما بد در رفته وگرنه جامعه تمیزی داریم

دلیل ثبات قیمت‌ها در گوشت قرمز: مردم توان خرید ندارند

انتخاب رئیس جمهور کوبا به عنوان رهبر حزب حاکم کمونیست / شش دهه حکومت برادران کاسترو بر این کشور پایان یافت

مقام آمریکایی: مذاکرات وین اگرچه غیرمستقیم است اما کامل و متفکرانه بوده / پیش‌بینی می‌کنیم این هفته به نقطه‌ای برسیم که هیأت‌ها برای مشاوره به پایتخت‌های خود بروند

مسکو: از هرگونه نزدیکی میان تهران و ریاض استقبال می‌کنیم / نزدیکی دو کشور بر امنیت منطقه تاثیر مثبتی دارد

سازمان غذا و دارو: واکسیناسیون پولی کرونا هم در کشور خواهیم داشت / افرادی که برای تزریق واکسن عجله دارند می‌توانند خارج از اولویت به داروخانه مراجعه کنند و واکسن بخرند

اتحادیه اروپا: نشست کمیسیون مشترک برجام فردا ادامه می یابد

مخالفت نتانیاهو با اعطای نخست وزیری به نفتالی بنت: باید انتخابات مستقیم برگزار شود؛ بی خردی است اگر او مسئول شود

حریرچی: ۴۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی قرنطینه را شکستند؛ این افراد مانند تروریست انتحاری هستند

اعلام رنگ‌بندی جدید کرونا در کشور / ۳۰۱ شهر در وضعیت قرمز؛ اعلام رنگ قرمز تیره‌تر در نقشه جدید

وال‌استریت ژورنال: گفتگوهای فنی ایران و آژانس در وین آغاز شده است

انتشار فیلمی از وجود واکسن فایزر در ایران / سازمان غذا و دارو: شاید فیلم در کشور پر نشده باشد؛ شاید قاچاق باشد

سردار فلاح زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه شد

روحانی: خیلی حرف‌ها در گوشه و کنار بیان می‌شود که چرا فلان کار انجام نشد؛ ما سه سال در یک جنگ تمام عیار اقتصادی بودیم / امروز دنیا قبول دارد که ما ایستادگی کردیم و نشکستیم/ مگر می‌شود در جنگ باشید و شهید و زخمی نداشته باشد

رایزنی روسیه و آمریکا در وین درباره احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران

جوزپ بورل: بارقه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین مشاهده شده / مذاکرات از مرحله کلی وارد مراحل جزئی‌تر نظیر چگونگی رفع تحریم‌ها و پایبندی به توافق هسته‌ای شدند / هر دو طرف حسن نیت واقعی برای رسیدن به توافق دارند

جهانگیری: پیش بینی ها تورم ونزوئلایی در ایران بود اما تورم در ۳۶ درصد متوقف شد

تکذیب نامه‌ی برخی سیاسیون و فرماندهان نظامی برای عدم کاندیداتوری رئیسی

معاون بورل: آمریکا در حال بازگشت به برجام و اجرای آن است

برلین: در مذاکرات وین شاهد پیشرفت و حرکت رو به جلو هستیم

راهبرد C اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران چیست؟ / عاموس یادلین: ایران می‌تواند اورانیوم کافی برای ۲ یا ۳ بمب اتمی را به سرعت بسازد

نماینده مجلس: رایزنی قالیباف با آملی لاریجانی درباره قانون انتخابات

عضو هیات رئیسه: مجلس به دلیل کرونا دو هفته تعطیل است

ارزش سهام عدالت، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

بلومبرگ: نشانه‌های نرمش در وین پدیدار شده

شاخص کل بورس، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

قیمت دلار و یورو در بازر آزاد، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

قیمت طلا و سکه، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

قیمت سکه پارسیان، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / تردد روان در جاده‌های شمال

آرشیو
وبگردی

محمدرضا داودنژاد: برای دستمزدهای آنچنانی باید به چیزهایی تن دهی که من ندادم

درگیری مرگبار در نظام‌آباد/ قتل ۳ جوان به دست گل‌فروشان

افتتاحیه پرهزینه جیمزباند در لندن

دستمزد ۱۸ میلیاردی گلزار برای هفت خوان؟

فرار دیوانه‌وار خودرو به دلیل دستکاری پلاک در تهران / دستگیری راننده متخلف با شلیک پلیس

تیپ اروپایی افسانه پاکرو

سحر قریشی با لباس نظامی + عکس

سعید آقاخانی به کرونا مبتلا شد

راز مرگ زن جوان در خانه مرد همسایه

بهزاد فراهانی چه جمله ای به خسروگلسرخی گفت که خوشش نیامد؟

دلیل اصلی مرگ کشتی‌گیر ایرانی مشخص شد

«سگ زرد»، و مرد میانسالی که دست به جنایت می‌زند

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۷۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
صفحه نخست >> سیاست
پ
گزارش گاردین از «استاد فرزانه و آرام سینمای شاعرانه»؛

کیارستمی همیشه به ایران وفادار بود

عباس کیارستمی داستان پرداز پر رمز و رازی بود، فیلم سازی که داستان هایش به نوعی هم متعلق به این جهان و جهان بعد بودند. فیلم های او به سادگی معنای خود را بیان نمی کردند؛ آن ها آمیخته از آرامش، اندوه، اندیشه بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیارستمی همیشه به ایران وفادار بود

گاردین نوشت: عباس کیارستمی داستان پرداز پر رمز و رازی بود، فیلم سازی که داستان هایش به نوعی هم متعلق به این جهان و جهان بعد بودند. فیلم های او به سادگی معنای خود را بیان نمی کردند؛ آن ها آمیخته از آرامش، اندوه، اندیشه بودند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، کیارستمی سینمای رئالیسم داستانی خلق کرد که اغلب حول دنیای معصومانه کودکان بود. او همیشه به کشورش وفادار بود و هیچ گاه خود را همچون جعفر پناهی و محمد رسولف از ایران تبعید نکرد.

اما این بدان معنا نبود که او از سیاست دوری می جست. فیلم بسیار مینیمال او، ده (2002) فیلمی بود که از دو دوربین نصب شده در یک خودرو فیلمبرداری شده بود و زنی را نشان می داد که در شهر رانندگی می کرد و خیلی ساده با مردمی که سوار ماشینش می شدند صحبت می کرد که اغلب زنانی بودند که توسط مردان مورد بدرفتاری قرار گرفته بودند. این فیلم تاثیر بسزایی در فیلم تحسین شده او، تاکسی تهران داشت، اما از آن جسورانه تر بود. تصویر ساده زنی که پشت فرمان ماشین نشسته پیامی سیاسی و فمنیستی در خاورمیانه است که در آن ایده زنانی که رانندگی کنند برای بسیاری غریب است.

علاوه بر این، با وجود ظاهر ساده آثار کیارستمی در آن پیچیدگی و خودآگاهی درباره عمل فیلم سازی و فیلم ساز بودن و شخصیت مردمی بودن دیده می شود. مجموعه فیلم های سه گانه او که برای قرار گرفتن در اطراف روستای کوکر سه گانه کوکر نامیده می شد، خانه دوست کجاست؟ (1987)، زندگی و دیگر هیچ (1992) و زیر درختان زیتون (1994) بودند؛ در فیلم اول پسر جوانی از کوکر به روستایی در نزدیکی آن می رود تا کتاب مدرسه ای را بازگرداند؛ در فیلم دوم، کارگردان فیلم به دنبال آن است که ببیند دو پسر محلی که در اثر اول او حضور داشتند از زلزله ویرانگر 1990 در ایران جان به در برده اند، و در اثر سوم کارگردان داستانی دیگری بر صحنه کوچکی در فیلم دوم تاکید می کند تا اهمیت آن را بالا برده باشد. واقعیت و خیال پیاپی مورد سوال قرار گرفته و با خود انتقادی خلاقانه گشوده می شوند.

فیلم کلوز آپ کیارستمی (1990) روایت جذاب و مستندوار او از شخصی بود که خود را به جای محسن مخملباف جا زده بود. و فیلم باد ما را با خود می برد درباره مردی است که با تیم تصویربرداریش به منطقه ای دوردست می رود تا از مراسم مرگ تازه زنی سالمند مستند بسازد، که گویا در واکنش به مشکلات خانوادگی خود او بود.

فیلم های کیارستمی گاهی می توانست مبهم، سردرگم کننده و حتی طاقت فرسا باشند؛ اما همیشه جذاب و بسیار شاخص بودند. و برای من بزرگترین اثر او طعم گیلاس (1997) بود: این فیلمی است که در خود نوع منحصر به فردی از زیبایی اخلاقی دارد. در آن مردی با ظاهر نحیف و میانسال نشان داده می شود که در بازار کار تهران رانندگی می کند و به دنبال کسی می گردد که به او کمک کند: کسی که خوب بتواند با بیل کار کند، مطیع دستور باشد و سوالی نپرسد.

آنچه مرد می خواهد آن است که خودکشی کند، تعداد زیادی قرص بخورد، و بعد نیاز به کسی دارد که او را پس از آن خاک کند: خواسته ای که باعث تعجب و وحشت می شود، چنان که گویی از مردم غریبه می خواهد در نوعی قتل و پوشاندن آن به او کمک کنند. بسیاری تلاش می کنند او را از این کار بازدارند، تلاش می کنند توجه او را به لذت های ساده زندگی دنیای زمینی همچون طعم یک گیلاس جلب کنند.

این فیلم رفتار خاص کیارستمی را در خود دارد: او همیشه عاشق گفتگوهای طولانی در ماشین است، گفتگوهایی که در فضایی اتفاق می افتند که نه کاملا عمومی است و نه کاملا خصوصی، و در نتیجه می تواند بیش از آنچه اول امر به نظر می رسد درون گوینده را تصویر کند.

گفتگو در ماشین – چنان که کیارستمی در فیلم ده نشان داد – چیزی است که می تواند در محل فیلمبرداری شود، در خیابان های واقعی یک شهر واقعی، اما دور از چشم مسئولانی باشد که شاید تصمیم به توقیف ساخت فیلم بگیرند.

کیارستمی یکی از ویژگی های شاخص سبک مولف خود را نیز نشان می دهد: فیلم برداری از یک سوی مکالمه، رفتاری که شاید بار اولی که با آن روبرو شوید از آن غافلگیر شوید. اما شاید کارگردان های بزرگ حق داشتن رفتارهای عجیب و غیرعادی را داشته باشند – چیزهایی که شاید برای مردم عادی اشتباه به نظر بیاید. چنان که گدار تمام یک صحنه را در نمای متوسط فیلم می گرفت، بدون آنکه پوشش مرسوم زاویه ها را با خود داشته باشد، و ازو بر نمای دید مستقیم به دوربین تاکید داشت. کیارستمی هم اغلب به شکل عجیبی سبک مرسوم نمای معکوس را نادیده می گرفت: او یک شخصیت را نشان می داد که از شخصیت دیگر سوالی می پرسد و خیلی ساده دوربین را روی چهره همان شخصیت نگه می داشت که پاسخ را می شنید.

این سبک زیبا و عجیب او و بخشی از روش آشنازدایی کیارستمی بود. جالب آنکه خود او در سال 2001 در مستند ای بی سی آفریقا به همین شیوه جلوی دوربین می رود که درباره کودکان بی سرپرست به دلیل ایدز در اوگاندا بود و از غربی های سفیدپوست می پرسید دوست دارند سرپرستی این کودکان را به عهده بگیرند.

در طعم گیلاس ما هیچ گاه در نمی یابیم که چرا شخصیت اصلی می خواهد جان خود را بگیرد، و نه او و نه فیلم بیننده را به همدردی یا حتی اندوه به شیوه معمول دعوت نمی کند. مساله این است که قصد او تنها خودکشی نیست، بلکه می خواهد به کلی نیست شود. او نمی خواهد هیچ کسی بداند خودش را کشته: او فقط می خواهد غایب شود، و تراژدی کمدی دردناک آنجا است که به دنبال کسی برای خاک کردن خود می گردد که با وجود بی منطقی قانونی آن درد آن را به خوبی به تصویر می کشد.

این فیلم عمیقا با هرکسی که از افسردگی رنج برده سخن می گوید: آن را می توان با وصیت نامه مایکل هنچارد در پایان شهردار کاستربریج اثر توماس هاردی مقایسه کرد که در آن با دردی مغرورانه می خواهد کسی او را به یاد نیاورد.

برخی از فیلم های آخر او که در بیرون ایران فیلم گرفته شده بود برای من جذابیت کمتری داشت. در کپی برابر اصل (2010) که در ایتالیا فیلم برداری شد، ویلیام شیمل نقش نویسنده ای معروف و جولیت بینوش نقش زنی را بازی می کند که می خواهد شهر را به او نشان دهد؛ آن ها بازی ایفای نقش عجیبی را آغاز می کنند و بخش هایی از جر و بحث های زوج های متاهل را بازی می کنند.

در آغاز فیلم باد ما را خواهد برد فیلم سازان را می بینیم که در ماشین خود از منظره ای گسترده و یکنواخت می گذرند: جاده ای طولانی و مارپیچ با تنها یک درخت. این صحنه به آثار بکت شبیه است که در آن کیارستمی طعم آلبالویش را ساخت.

آن ها در جستجوی یک روستا گم شده اند، که معتقدند نزدیک یک درخت است. خود فیلمساز به شکلی زیبا شعری  از سهراب سپهری می خواند: «نرسیده به درخت، کوچه باغی است که از خواب خدا سبزتر است». این صحنه ای شاعرانه، ظریف و جهانی است ولی در خود پیچیدگی کنایه آمیزی دارد که به فرو رفتن سوزن در بدن می ماند. سینمای شاعرانه کیارستمی این گونه بود.

نویسنده: منتقد فیلم گاردین

مترجم: محمد صفری


قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"