arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

گاردین: نیروهای انگلیسی در جنگ عراق غیرنظامیان را به رودخانه انداختند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روزنامه انگلیسی زبان گاردین نوشت که در جریان جنگ سال ۲۰۰۳ نیروهای انگلیسی غیرنظامیان عراقی را به داخل رودخانه انداخته و باعث غرق شدن تعدادی از آنها شدند.
 
به گزارش انتخاب،‌ به نوشته این روزنامه، یک افسر سابق ارتش انگلیس مدارکی را ارائه کرد که نشان می‌دهد نیروهای انگلیسی شرکت کننده در جنگ ۲۰۰۳ در عراق غیرنظامیان را مجبور می‌کردند تا از رودخانه‌ها رد شوند که این امر موجب غرق شدن تعدادی از آنها شد.
 
به گفته این افسر، افسران ارشد ارتش از این اقدام سربازان که به طور منظم و برای جلوگیری از سرقت‌ها در عراق بعد از سقوط صدام انجام می‌شد،‌ مطلع بودند.
 
به نوشته این روزنامه، شهادت مکتوب این افسر به کمیته تحقیق درباره قربانیان جنگ در عراق تقدیم شده است که البته این گزارش جدا از گزارش کمیته چیلکات درخصوص حضور نیروهای انگلیسی در جنگ علیه عراق است.
 
به گفته این افسر،‌ این عملیات بسیار معروف بود و به شکل گسترده‌ای علیه متهمانی که قصد تصرف املاک غیر را داشتند، به کار گرفته می‌شد، به گونه‌ای که یا این افراد به داخل رودخانه‌ها و کانال‌های آب پرتاب می‌شدند و یا مجبور می‌شدند کفش‌های شان را در بیاورند و برای مدت زمان طولانی زیر آفتاب باقی بمانند.
 
گاردین افزود که دو خانواده عراقی بعد از غرق شدن فرزندانشان در دو حادثه جداگانه در سال ۲۰۰۳ در استان بصره جنوب عراق، علیه دولت انگلیس شکایت کرده و خواهان پرداخت غرامت شدند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان