arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

مسلمانان ترکیه نماز عید فطر برپا کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
میلیون ها تن از روزه داران ترکیه پس از 29 روز روزه داری، روز اول شوال با حضور در مساجد این کشور نماز عید فطر را برگزار کردند. دعای مردم بیشتر بر حول تامین امنیت و دور کردن بلای ترور از کشور شد.
 
به گزارش انتخاب، سازمان امور دیانت ترکیه روز سه شنبه را عید فطر اعلام کرده است. مردم از بامداد امروز با حضور در مساجد و تکبیر گویان نماز عید فطر را برپا کردند. خطیبان و امامان جماعت در دعاهای خود با اشاره به رویدادهای تروریستی اخیر در ترکیه، خواهان دور شدن بلای ترور از این کشور شدند.
 
طبق سنت، مردم مسلمان این کشور بعد از اقامه نماز عید، راهی قبرستان ها شده و بر سر قبر والدین و نزدیکان خود دعا می کنند.
 
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دنبال شرکت در نماز فطر در مسجد بزرگ 'معمار سنان' در استانبول در گفت و گو با خبرنگاران که بطور زنده از شبکه های خبری این کشور منتشر شد، گفت: متاسفانه عید فطر را در سایه حملات تروریستی فرودگاه استانبول برگزار می کنند.
او گفت: بر این باور است که هر تولد مبارک دردناک است و ما با عزم راسخ و اتحاد و برابری به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.
 
رئیس جمهوری ترکیه گفت: 30 نفر در ارتباط با حملات انتحاری فرودگاه استانبول بازداشت شده اند. سر نخ هایی به دست آمده است. یافته هایی است که تروریست های داعشی از داغستان، قیرقیزستان و قفقاز در حملات انتحاری فرودگاه بین المللی استانبول دست داشته اند و این حملات را با روش و الگوی داعش انجام داده اند. در این حملات 45 انسان کشته شدند و تحقیقات ادامه دارد.
 
او با اشاره به اینکه ترکیه 35 سال است با سازمان تروریستی جدایی طلب (پ.ک.ک) مبارزه می کند و اکنون نیز با داعش مبارزه می کند، مدعی شد این حملات قدرتمند شدن ترکیه موجب شده است تا هدف تروریست ها قرار گیرد.
 
اردوغان در مورد اعطای شهروندی به آوارگان سوری در ترکیه گفت: در بین اتباع سوریه فرهیختگانی است که هم ترکیه با پذیرش این افراد به شهروندی از آنها بهره مند شده و هم از نظر انسانی آنها را از شرایط نامساعدی که در ارودگاهها و سایر مناطق زندگی می کنند، رهایی خواهد داد و هم یک کار انسانی انجام خواهد داد.
 
رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به حملات تروریستی در عربستان گفت در این رابطه با سلمان پادشاه عربستان گفت و گو کرده است.
 
'بینالی یلدریم' نخست وزیر ترکیه بعداز شرکت در نماز فطر در مسجد 'ایوب سلطان' استانبول ضمن تبریک عید فطر بر عزم دولت در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان