arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

نماینده پارلمان ترکیه:مذاکرات پنهانی میان آنکار و دمشق در جریان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بالوکن در گفت و گو با اسپوتنیک توضیح داد که بر اساس اطلاعات به دست آمده، مذاکرات پنهانی میان آنکار و دمشق در الجزایر و چند کشور دیگر در جریان است.

به گزارش انتخاب، عضو پارلمان ملی ترکیه ،به تازگی از احتمال تغییر سیاست آنکارا در قبال سوریه خبر داد و گفت با توجه به چرخش مواضع اخیر ترکیه، احتمال درست بودن گزارش های مربوط به مذاکرات پنهانی با مقام های سوری در کشورهای ثالث بعید نیست.
 
 خبرگزاری اسپوتنیک امروز (سه شنبه) نوشت: هفته گذشته دولت ترکیه گام هایی را برای ترمیم مناسبات با رژیم صهیونیستسی و روسیه برداشت. اکنون 'ادریس بالوکن' نایب رئیس گروه نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها در پارلمان این کشور از مذاکرات محرمانه احتمالی میان انکارا با دمشق سخن گفته است.
 
دوشنبه گذشته، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به خاطر هدف قرار دادن هواپیمای سوخو 24 روسیه و کشتن خلبان آن در نوامبر 2015 عذرخواهی کرد. همان روز آنکارا و تل آویو درباره ترمیم و احیای مناسباتی که در سال 2010 و پس از حمله کماندوهای صهیونیست به کاروان کمک رسان ترکیه توافق کردند. در این حمله چندین فعال ترک کشته شدند.
 
بر اساس اظهارات بالوکن، احتمالا آنکارا در حال تلاش برای ترمیم مناسباتش با سوریه است. اواخر ماه میلادی گذشته، این قانونگذار ترک درباره مذاکرات احتمالی میان مقام های ترک و سوری در کشورهای ثالث سخن گفت.
 
بالوکن در گفت و گو با اسپوتنیک توضیح داد که بر اساس اطلاعات به دست آمده، مذاکرات پنهانی میان آنکار و دمشق در الجزایر و چند کشور دیگر در جریان است.
 
اسپوتنیک افزود: می توان این گونه نتیجه گرفت که رهبری ترکیه آماده می شود تا از رجزخوانی درباره 'اسد دشمن' به سوی 'اسد برادر' تغییر موضع دهد.
 
این قانونگذار ترک همچنین با اشاره به نامه عذرخواهی اردوغان به پوتین که تا همین اواخر علنی نشده بود، احتمال داد که آنکارا به دمشق هم نامه عذرخواهی فرستاده شده باشد.
 
بالوکن افزود: در جلسه عمومی پارلمان از دولت خواستم تا درباره گزارش های منتشر شده مربوط به مذاکرات محرمانه میان آنکارا و دمشق شفاف سازی کند. اما تاکنون پاسخی در رد یا تایید این گزارش ها به دست ما نرسیده است.
 
این قانونگذار ترک تاکید کرد که وی و دیگر همکارانش از جمله اعضای حزب متبوعش، حق دارند که جزییات مربوط به تغییر راهبرد دولت در خصوص سوریه را بدانند، زیرا این افراد همان کسانی هستند که تاوان سیاست های نادرست ترکیه در قبال سوریه را می پردازند.
 
وی افزود: نتیجه این سیاست ها انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول بود که جان دهها نفر را گرفت. در همین خصوص حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) موظف است به افکار عمومی ترکیه درباره تغییراتی که در ارتباط با سیاست های آنکار در قبال دمشق پیش بینی شده است، اطلاع رسانی کند.
 
بالوکن در خصوص سیاست خارجی عمده آنکارا به چندین عقب نشینی مهم که تاکنون صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: بر اساس نمونه های مناسبات با اسرائیل، روسیه و مصر، شاهد تغییراتی در راهبرد سیاست خارجی دولت بوده ایم؛ آن ها متوجه نیاز به تغییر تاکتیک برای حفظ قدرت و جلوگیری از شکست شده اند. برای همین، حزب حاکم آماده هرکاری است و ما تصور می کنیم که اطلاعات مربوط به مذاکره با سوریه صحیح باشد. اگر دولت اصرار دارد که این اطلاعات درست نیست، باید در بیانیه ای رسمی اعلام کند که چنین گفت و گوهایی در جریان نیست.
 
وی در پاسخ به موضوع اصلی این مذاکرات گفت که احتمالا مساله کردها محور اصلی را تشکیل می دهد.
 
اسپوتنیک افزود: صرف نظر از صحت و سقم مذاکرات میان آنکارا و دمشق، با توجه به حمایتی که ترکیه طی پنج سال جنگ سوریه از گروه های مسلح در این کشور کرده است معلوم نیست که دولت و مردم سوریه آماده آشتی با ترکیه باشند یا خیر.
 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان