arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۰

شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور: ریاست جمهوری ما را تامین می کند

دبير كل شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور گفت که این شورا بدون بودجه هم فعال است و نهاد رياست جمهوري آن را تامین مالی می‌کند. او البته توضیحی درباره محل قانونی دریافت بودجه و میزان آن نداد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبير كل شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور گفت که این شورا بدون بودجه هم فعال است و نهاد رياست جمهوري آن را تامین مالی می‌کند. او البته توضیحی درباره محل قانونی دریافت بودجه و میزان آن نداد.

به گزارش جهان، دبير كل شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور گفت: شوراي عالي ايرانيان بدون برخورداري از بودجه، همچنان فعال است و همانند گذشته به كار خود ادامه مي دهد.

'محمد شريف ملك زاده' در گفت و گو با ايران افزود: حذف بودجه شوراي ايرانيان در مجلس شوراي اسلامي، ‌هيچگونه خللي را در روند فعاليت هاي اين مركز ايجاد نكرده است.

آنچنان که وي گفته است "قرار است رييس جمهوري بودجه شوراي ايرانيان را از نهاد رياست جمهوري تهيه كند."

ملک زاده، توضیحی درباره محل قانونی دریافت بودجه و میزان آن نداد اما نهاد رياست جمهوري تحت نظر تیم آقای مشایی است و سرپرستی آن را اکنون حمید بقایی، معاون امور اجرایی رییس جمهور، بر عهده دارد.

البته رئیس جمهور وقتی قانون بودجه ۹۰ را ابلاغ کرد، برای شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور و خانه‌هاي ايرانيان که فعاليت‌هاي آنها خصوصي تلقي و اعتبارشان از لايحه بودجه حذف شده بود، بودجه در نظر گرفته است.

تاکنون میزان بودجه شورای عالي ايرانيان به طور رسمی و علنی اعلام نشده اما در برخی منابع خبری مبلغ آن میلیاردی عنوان شده است.

نمایندگان مجلس که اعتبار این شورا را ارديبهشت ماه امسال از بودجه سال ۹۰ حذف کرده اند، تاکنون جز چند تذکر آیین نامه ای موضعی درباره تامین مالی شورای جنجالی ایرانیان اتخاذ نکرده اند.

پرویز سروری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره تلاش شوراي عالي ايرانيان برای تصویب بودجه خود در مجلس عنوان کرده است: زمان تصویب بودجه شاهد بودیم که پیامک‌هایی از طرف شورای ایرانیان خارج از کشور می‌آمد و به نمایندگان پیشنهاد مدیریت و نظارت بر پروژه‌های بالای یک میلیارد یورویی داده می‌شد؛ این به نوعی رشوه محسوب می‌شد برای این‌که نمایندگان را متقاعد کنند تا بودجه‌ی این شورا را تصویب کنند.

دبير كل شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور، همان زمان اعلام كرد كه اگر هم بودجه شوراي متبوعش هم حذف شود، همچنان كار اين شورا ادامه خواهد يافت.

بنا بر مواضع نمایندگان، بودجه شورای عالی ایرانیان در نتیجه هزینه های بدون حساب و کتاب جریان انحرافی به اسم رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور، حذف شد.

به گفته عباسعلی نورا، عضو کمیسیون تلفیق مجلس علت حذف ردیف اعتباری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در لایحه بودجه سال ۹۰ "استفاده ناصحیح این شورا از اعتبار خود بوده است."

جریان انحرافی در مرداد ماه سال ۸۹ دومین همایش ایرانیان خارج از کشور را به صورتی برگزار کرد که این شورا را در معرض انتقادات گسترده ای قرار داد.

منتقدان از دعوت جمعی از ضدانقلابیون خارج از کشور به اسم هنرمند و فرهیخته و نیز ریخت و پاش های میلیاردی در همایش شاکی بودند.

اگرچه دبیر شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور میزان هزینه دومین همایش ایرانیان خارج از کشور یک تا یک و نیم میلیارد تومان اعلام کرد اما برخی منتقدان میزان آن را بسیار بیشتر و حتی تا ده ها میلیارد برآورد کردند.

شاید در نتیجه این عملکرد نادرست بود که مجلس موضوع تحقیق و تفحص از شورای ایرانیان خارج از کشور را پیگیری می کند.

علاوه بر این، بخشی از نمایندگان مجلس که خود از منتقدان رویکرد فرهنگی جریان انحرافی هستند، اواسط اردیبهشت ماه موضوع تفحص از بودجه فرهنگی دولت را مطرح کردند که سال ۸۹ به اسم "توسعه شاخص‌های فرهنگی” به صندوق آن ریخته شده بود.

جریان انحرافی تاکنون هیچ هزینه کردی درباره بودجه ۱۵۰۰ میلیاردی مذکور به نهادهای نظارتی ارائه نکرده است.

درخواست تحقیق و تفحص از این بودجه کلان هم در مجلس مطرح شد اما تاکنون خبری از اجرایی شدن آن نشده است.
نظرات بینندگان