arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۵

اتحادیه اروپا نیروی مرزی جدیدی تشکیل می دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان پارلمان اروپا به پیش نویس تشکیل نیروی مرزی جدیدی برای حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا رای دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استراسبورگ، با تصویب این پیش نویس در نشست امروز (چهارشنبه) در پارلمان اروپا، گارد مرزی جدید می تواند تا یک هزار و 500 نیرو را از کشورهای عضو به کشوری که با موج مهاجرت مواجه است، اعزام کند.

پیش نویس این طرح توسط کمیسیون اروپا و با حمایت پاریس در ماه دسامبر گذشته (آذر/ دی) به پارلمان ارائه شده و امروز با 483 رای موافق، 181 مخالف و 48 رای ممتنع به تصویب رسید.

بر پایه این گزارش، ماموریت این ابزار جدید اتحادیه اروپا که قرار است جای آژانس اروپایی 
«فرانتکس» را بگیرد، تلاش برای جلوگیری از بروز هرج و مرج بی نظمی در مرزهای خارجی است. هدف از تشکیل این گارد جلوگیری از بروز وضعیتی مشابه یونان در مواجهه با موج مهاجرت است و مشکلی در تردد آزاد در منطقه شنگن ایجاد نمی کند. 

در روزهای گذشته مذاکرات بخش های پارلمانی با شورای اتحادیه اروپا به توافقی منجر شد و به این ترتیب این قانون از پاییز، اجرایی می شود.

برخی کشورهای اروپایی از حق مداخله این گارد مرزی نگرانند و دیگر کشورهای اروپایی باید نگرانی آن ها را در مودر حفظ حق حاکمیت مرتفع سازند.

جنگ و ناآرامی در خاورمیانه و وخامت اوضاع اقتصادی در آفریقا، موج مهاجران را روانه اروپا کرده است. سازمان ملل، بحران مهاجرت به قاره کهن را در سال 2015 میلادی، مهم ترین بحران پس از جنگ جهانی دوم اعلام کرد.

آژانس کنترل مرزی اتحادیه اروپا موسوم به فرانتکس اعلام کرده است که بیش از یک میلیون و 800 هزار پناهجو در سال 2015 میلادی وارد اتحادیه اروپا شده اند.

این آژانس اذعان کرده که آمار واقعی ورود به مرزهای اتحادیه اروپا بیش از میزان اعلام شده است، زیرا ثبت تمامی موارد عبور از مرزها ممکن نیست.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان