arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۰

صالحي: گرد و غبار و طوفان هاي شن از چالش هاي مهم منطقه اکو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه کشورمان گرد و غبار و طوفان های شن را از چالش های مهم منطقه اکو دانست و گفت: مقابله با این چالش توجه ویژه و اقدام عملی اعضای اکو را می طلبد.

به گزارش خبرنگار ما ؛ علی اکبر صالحی در چهارمین اجلاس وزیران محیط زیست اکو در مرکز همایش های بین المللی رایزن افزود: گرمایش زمین آغاز دوره تبعات و بازخوردهای ناشی از تغییرات آ‌ب و هوایی است و کشورهای عضو اکو باید برای مقابله با تبعات زیست محیطی این تغییرات با توجه به تنوع جغرافیایی ، طیف وسیعی از اقدامات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه موضوع گرد و غبار و طوفان های شن در دستور کار اجلاسان کارشناسان ارشد اعضای اکو قرار گرفته است اضافه کرد: عملیاتی کردن طرح های بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار از دستاوردهای مهم این اجلاس است.

صالحی همچنین با اشاره به انتشار ریزگردهای وسیع از خاک عراق و نیز حضور وزیر محیط زیست عراق در اجلاس امروز به عنوان عضو ناظر گفت: عراق می تواند نقش تعیین کننده ای در اجرای طرح های بیابان زدایی و طوفان های شن به ویژه ریزگردها به عنوان معضلی زیست محیطی ایفا کند.

صالحی در ادامه تغییرات آب و هوایی را از مهم ترین چالش های جامعه بشری خواند و گفت: تشدید فقر ، افزایش نابرابری ،‌ شیوع بیماری ها ، قحطی ، گسترش بیابان ،‌ خشکسالی و بالا آمدن سطح آب دریاها از جمله تبعات سنگین تغییرات آب و هوایی است.

وی افزود: بر همین اساس در عرصه همکاری های بین المللی ، به محیط زیست به ویژه تغییرات آب و هوایی بیش از پیش توجه شده است به گونه ای که امروز همکاری های اقتصادی را در مسیر چالش های زیست محیطی ارزیابی می کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اجلاس وزرای محیط زیست اکو در تهران گفت: این اجلاس نشان دهنده توجه ویژه به محیط زیست در عرصه همکاری های بین المللی و منطقه ای در کاهش چالشهای زیست محیطی است.

صالحی گفت: خشکسالی ، گرد و غبار و صدمات وارده بر اکوسیستم ها از آثار سوء تغییرات اقلیمی در منطقه اکوست و کشورهای عضو باید در این باره چاره اساسی بیندیشند.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به ضرورت جذب منابع مالی به سمت کشورهای منطقه اکو در مقابله با پدیده های زیست محیطی گفت: مثلاً اروپایی ها تعهد کرده اند میزانی از گازهای گلخانه ای را کاهش دهند که در صورتی که موفق به آن نشدند می توانند منابع مالی آن را به کشورهای عضو اکو در زمینه هایی همچون جنگل کاری اختصاص دهند زیرا مسائل زیست محیطی مسائلی حیاتی و جهانی است.

صالحی در پایان بر ضرورت همکاری بیشتر اعضای اکو در زمینه توسعه فناوری های زیست محیطی ، تبادل تجارب و اقدامات مشترک با هدف کاهش آثار سوء تغییرات آب و هوایی در منطقه اکو تأکید کرد.
نظرات بینندگان