arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۵

غریب آبادی: احمد شهید تغییر می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر که روز گذشته از تغییر پیش از موعد احمد شهید خبر داده بود، مطالب تکمیلی را در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غریب آبادی در این باره گفت: در جریان اجلاس سی و دوم شورای حقوق بشر که از ۲۴ خرداد تا ۱۸ تیرماه در ژنو برگزار شد، رئیس شورا احمد شهید را که هنوز یک سال دیگر از ماموریت وی به عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران باقی مانده است، به عنوان کاندیدای گزارشگری ویژه آزادی مذهب و عقیده معرفی کرد که با توجه به تعلیق نشست شورا، تصمیم گیری در این خصوص به اجلاس سپتامبر محول گردید. از طرف دیگر، رئیس شورا از علاقمندان به صورت کتبی دعوت کرد تا کاندیداتوری خود را برای تصدی پست گزارشگری ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران تا ۱۴ مردادماه اعلام نمایند.
 
معاون ستاد حقوق بشر افزود: احمدشهید عملا حداکثر تا دوماه دیگر در مسئولیت فعلی خود خواهد ماند.
 
وی درخصوص علل این تصمیم گزارشگر بر کناره گیری از سمت فعلی خود گفت: احمد شهید در طول ۵ سال فعالیت خود به عنوان گزارشگر ویژه نتوانست خود را به عنوان یک شخصیت حرفه ای، مستقل و بی طرف معرفی نماید و همچنین قادر به جلب اطمینان و اعتماد جمهوری اسلامی ایران نشد؛ از این رو، دستاورد و توفیق خاصی برای ارائه به شورای حقوق بشر در این مدت نداشت. اگر در برخی گزارشات هم از توفیقات ماموریت خود صحبت کرده است، درواقع همان مواردی است که ما همواره از پیشرفت‌های حقوق بشری در ایران در چارچوب موازین دینی اسلامی و مبانی قانونی از آنها یاد می‌کنیم و وی فقط تحت برخی شرایط، مجبور به انعکاس گوشه ای از آن ها شده است. از طرف دیگر، احمدشهید با این انتخاب جدید، می تواند تا ۶ سال دیگر در راس یکی از مسئولیت های حقوق بشری بین المللی بماند، درحالی که در شغل فعلی خود حداکثر تا یکسال دیگر امکان حضور داشت.
 
غریب آبادی با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در رد مکانیسم گزارشگری، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک برنامه و سیاست منسجم و هدفمند در حوزه حقوق بشر، شامل تعامل سازنده و منطقی با سایر مکانیسم های حقوق بشری و پاسخگوئی به ادعاها و اتهامات وارده، موجب گردید تا ضمن ایجاد تغییرات محتوایی در برخی مواضع و گزارشات گزارشگر ویژه، هر سال از مشروعیت گزارشگر نیز کاسته شود؛ به گونه ای که میزان آرای مثبت به قطعنامه ماموریت گزارشگر در شورای ۴۷ نفره حقوق بشر از ۲۲ در سال ۲۰۱۱ به ۲۰ در سال ۲۰۱۶ کاهش و میزان آرای منفی نیز از ۷ در سال ۲۰۱۱ به ۱۵ در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان