arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

آیا پاریس جای لندن را می گیرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتحادیه اروپا پس از برگزیت، به دنبال جایگزینی بالقوه برای لندن است. چشم امید اروپا به فرانکفورت، پاریس و دوبلین است.

 پس از همه پرسی بریتانیا و مشخص شدن نتیجه آن، در فضای مجازی کمپین هایی با عنوان به پاریس خوش آمدید یا شانس خود را در فرانکفورت بیازمایید شکل گرفت. شهر های اروپایی در تلاشند تا خود را به عنوان مرکز اقتصادی اروپا، جایگزین لندن کنند.

حدود 350 هزار نفر در شهر لندن به عنوان نیروی کار فعالیت می کنند. آنها تقریبا یک چهارم از سهم تولید بریتانیا را تامین می کنند. پس از برگزیت، شرکت ها و موسسات، به خصوص آنهایی که در حوزه مالی و خدمات اقتصادی فعالیت می کنند، خروج خود را از لندن اعلام کردند. این موسسات تصمیم دارند از لندن نقل مکان کنند و مسلما به دنبال شهری می گردند که دوباره فعالیت های تجاری و اقتصادی خود را از سر بگیرند.

در این میان، پاریس از کاندیدا های جایگزنی برای لندن است. به گفته کارشناسان، خروج شرکت ها و موسسات از لندن، حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد و این اتفاق نمی تواند بدون برنامه و سریع رخ دهد. اکنون آیا پاریس قابلیت تبدیل شدن به قطب تجاری اروپا را دارد؟ آیا پاریس ظرفیت جایگزینی لندن را دارد؟

مردم زندگی کردن در پاریس را دوست دارند. آنها فکر می کنند که پاریس می تواند موقعیت خوبی برای یک زندگی ایده آل را در اختیارشان بگذارد. پاریس در میان شهر های اروپایی دست کمی از لندن ندارد. چه در ارائه بهترین مقصد برای مسافران و گردشگران و چه از نظر بازار تجاری برای موسسات و شرکت های بزرگ.

به خصوص برای کسانی که به دنبال زندگی در محیطی با استاندارد های بالا هستند، پاریس در میان شهر های اروپا یک انتخاب بالقوه کارآمد است. به علاوه، پاریس در حال حاضر دارای یک ظرفیت عمده و زیرساخت  مناسب برای بازار های تجاری است، اما از طرفی، نرخ نسبتا سنگین مالیات، رویای شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی نیست.

آغوش باز پاریس برای موسسات مالی

روز شنبه، دوم جولای، دولت فرانسه و موسسات خدمات مالی این کشور اعلام کردند که پاریس می تواند از خروج بریتانیا از اروپا به نفع خود استفاده کند. پاریس در کمپین ها به شرکت های مالی خوشامد می گوید.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در مصاحبه ای پس از همه پرسی برگزیت می گوید: «آغوش پاریس به روی سرمایه گذاران خارجی باز است. ما از سرمایه گذاری های خارجی استقبال می کنیم.»

او همچنین اضافه می کند که ما درحال برنامه ریزی برای پذیرش گروه های سرمایه گذاری هستیم. البته مدنظر او نه تنها شهر پاریس، بلکه شهر های آمستردام، فرانکفورت و دوبلین هم است.

او می گوید: «درحال حاضر روی طرح هایی کار می کنیم که به جذابیت هرچه بیشتر ما برای سرمایه گذاری کمک کند. اوضاع مالیاتی و وضعیت مهاجران از جمله طرح هایی است که روی آنها برنامه ریزی می کنیم.»

همچنین در مصاحبه ای که یک هفته پس از همه پرسی بریتانیا درles echos منتشر شد، رئیس جمهوری فرانسه،  فرانسوا اولاند اظهار داشت که در تلاش است قوانین پاریس را برای جذب سرمایه گذاران تطبیق دهد. از نظر او، بریتانیا مجوز فعالیت های اقتصادی را در اروپا از دست داده است و در نتیجه باید به دنبال جایگزینی برای این بازار مهم بود. 

مدیرعامل یورو نکست، بازار الکترونیکی بورس اوراق بهادار اروپا می گوید:  «مجریان و فعالان در تجارت در میان کشور های عضو اتحادیه، روی دسترسی لندن به بازار باید به توافق برسند.» به عقیده او، شهر های پاریس و آمستردام، شانس زیادی برای تصرف بازار و جایگزین شدن برای لندن را دارند.

مقامات پاریس می گویند باید با استفاده از ظرفیت های خود و سازماندهی طرح های مختلف مالیاتی، زیرساخت های مناسب برای سرمایه گذاران خارجی را فراهم کنند. استقرار موسسات مالی چند ملیتی، موسسات مالی در سطح جهانی، مدارس و مراکز  آموزش عالی مزایای پاریس برای این موقعیت بالقوه است، اما رقابت پاریس با سایر نامزد های اروپایی آسان نیست.

لوکزامبورگ با سیستم مالیاتی مناسب خود، برای پاریس یک رقیب قدر محسوب می شود. به همین ترتیب فرانکفورت با بازار بورس خودش، آماده رقابت با پاریس است. مدیرکل فدراسیون بانکداری فرانسه درهمین رابطه می گوید: «پاریس در میان نامزد های جایگزین لندن برای فعالیت شرکت های خارجی، برنده خواهد شد.»

او معتقد است نقطه قوت پاریس برای جذب سرمایه گذاران خارجی، نیروی جوان و آموزش دیده و همچنین ظرفیت بانک ها و موسسات مالی این کشور  است.

او در صحبت هایش به این موضوع اشاره کرده است که پاریس در حال تلاش برای تبدیل شدن به قطب تجاری اتحادیه اروپاست. مقامات محلی بسیج شدند تا پاریس را برای پذیرش سرمایه گذاران خارجی آماده کنند. پاریس باید اتحادیه اروپا را متقاعد کند که توانایی و قابلیت تبدیل شدن به قطب اقتصادی اتحادیه را دارد.

از طرفی، اگرچه موسسات مالی فرانسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای خود یک موقعیت فرض می کنند، اما این موضوع باعث نگرانی شرکت های صنعتی و مخصوصا خودروسازان فرانسوی می شود.

به دنبال اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه، شرکت های فرانسوی به اوضاع موجود واکنش نشان دادند.

مدیر عامل شرکت خودروسازی رنو می گوید: «کاهش ارزش پوند برای شرکت هایی که در بریتانیا سایت تولیدی ندارند، مانند رنو، خبر خوب نیست. اما مثلا نیسان یک کارخانه بزرگ مونتاژ دارد.» دلیل نگرانی آن ها، مشخص نبودن تاریخ دقیق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. اینکه معلوم نیست فرآیند خروج آنها چه مدت زمان می برد، برنامه ریزی را برای سایت های تولیدی با مشکل روبه رو می کند.

منبع: فرصت امروز
نظرات بینندگان