arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

کدام بند بیانیۀ پایانی ناتو دربارۀ ایران است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سران ناتو در بیانیه پایانی خود در نشست ورشو ضمن اعلام حمایت از اجرای برجام، مدعی شدند: هم‌چنان نگران برنامه موشکی بالستیک ایران هستیم.
 
به گزارش انتخاب، نشست دو روزه سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد.
 
در بند شصت و هشتم این بیانیه با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که تابستان سال گذشته حاصل شد، آمده است: ما از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 3+3 و اتحادیه اروپا و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در 14 ژوئیه سال 2015 به امضا رسید و هم‌چنین ادامه اجرای این توافق از 16 ژانویه سال 2016 تاکنون استقبال می‌کنیم. ما علاوه بر این، بر اهمیت همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اجرای برجام تاکید داریم.
 
سران ناتو در ادامه بیانیه خود با ادعای این‌که آزمایش‌های موشکی ایران خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برجام است، آورده‌اند: هرچند ما کماکان به طور جدی نسبت به توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران و ادامه آزمایش‌های موشکی در این کشور نگران هستیم.
 
نه تنها مقامات ایرانی بلکه مقامات آمریکایی نیز بارها تاکید کرده‌اند آزمایش‌های موشکی ایران خلاف برجام نیست و این کشور به‌طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.
 
در همین چارچوب بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار نگرانی مطرح شده در بیانیه پایانی ناتو را مردود و آن را تکرار ادعاهای بی‌اساس گذشته خواند.
 
وی افزود: همان‌گونه که بارها اعلام شده است توانایی‌های موشکی کشورمان صرفا در چارچوب برنامه‌های مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به هیچ وجه برای حمل کلاهک هسته طراحی نشده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برنامه موشکی ایران نه تنها هیچ‌گونه ارتباطی با برجام و مذاکرات هسته‌ای ندارد، بلکه همان‌گونه که بارها تاکید شده است ناقض قطعنامه ٢٢٣١ نیز محسوب نمی‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان