arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

خیز رژیم صهیونیستی برای تصاحب کرسی در شورای امنیت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه اسرائیل "طرحی" را تدوین کرده است که هدف از آن ایجاد جهشی در جایگاه بین‌المللی اسرائیل است که به انتخاب اسرائیل برای عضویت در شورای امنیت برای نخستین بار از زمان شکل‌گیری اسرائیل می‌انجامد.

به گزارش انتخاب، این طرح از تلاش‌های بین‌المللی گسترده صحبت می‌کند که در آن "دوستان در غرب و جهان" از اسرائیل حمایت خواهند کرد.
 
 یک منبع سیاسی در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل این طرح را آماده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز این طرح را تصویب کرده و این مساله در دیدارهای نتانیاهو با هفت رهبر آفریقایی در هفته گذشته مطرح شد و وی در این دیدار خواهان حمایت آنها در هنگام رای گیری شد.
 
این منبع افزود: اسرائیل می‌داند که این ماموریتی آسان نیست، به ویژه اینکه انتخاب در مجمع عمومی سازمان ملل صورت می‌گیرد و به تایید دو سوم اعضاء نیاز دارد و برای آنکه اسرائیل بتواند تایید این تعداد زیاد از کشورها را جلب کند، باید عاقلانه رفتار کند و استراتژی متوازنی را در پیش بگیرد که به آن برای به دست آوردن این کرسی کمک کند.
 
شورای امنیت ۱۵ عضو دارد که پنج کشور (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) عضو دائم آن هستند و ۱۰ عضو غیردائم دارد که هر دو سال یک بار کرسی آنها اشغال می‌شود. هر دوره در ماه ژانویه آغاز می‌شود. پنج کرسی نیز در هر سال خالی می‌شود. کرسی‌های متغیر (غیردائم) در شورای امنیت نیز میان پنج گروه منطقه‌ای توزیع می‌شود: یک کرسی برای گروه "شرق اروپا"، دو کرسی برای گروه "غرب اروپا و کشورهای دیگر"، اسرائیل از اوایل ۲۰۰۰ در این گروه قرار دارد، دو کرسی برای گروه "آمریکای لاتین و جزایر کارائیب" و پنج کرسی نیز برای گروه "آفریقا و آسیا" است.
 
اسرائیلی‌ها بر این باورند که عضویت در شورای امنیت این امکان را به آنها می‌دهد تا نقش تاثیرگذار و کارآمدی را در شورای امنیت داشته باشند و طرف عضو در شورای امنیت از برتری‌های اجرایی، فنی و نمادی برخوردار می‌شود. علاوه بر آن، عضویت در شورای امنیت به کشورهای عضو این امکان را می‌دهد تا موضوعات مورد اهمیت خود را به بحث بگذارند. علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهد که عضویت در شورای امنیت برتری‌های اقتصادی احتمالی از جمله گرفتن وام از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌دهد.
 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان