arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۵

شگرد تازه برخی بانک‌ها برای دور زدن قانون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : برخی شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی، با اتخاذ راهکارهایی، عملاً مصوبه کاهش نرخ سود را دور می‌زنند.

روزنامه «خراسان» می‌نویسد: هرچند توافق تعدادی از بانک‌ها و اقدام آنها برای کاهش نرخ سود بانکی از 18 درصد به 15 درصد سرانجام منجر به مصوبه شورای پول و اعتبار و عمومیت یافتن این اقدام مفید به حال اقتصاد کشور شد و کل سیستم بانکی و انواع بانک‌ها و موسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی ملزم به رعایت این نرخ شدند اما گزارش میدانی خراسان با مراجعه به برخی از شعب بانک‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر امکان دریافت سودهای بالاتر از 15 درصد و درمواردی حتی تا 21 درصد نیز درصورت اصرار و پافشاری سپرده‌گذار یا از طریق افزودن بر حجم سرمایه‌گذاری وی وجود دارد.

البته این مراجعه صرفاً برای تمام شعب انواع بانک‌های خصوصی و دولتی نبوده است و به‌طور نمونه و برای یافتن پاسخی برای این پرسش بوده است که آیا می‌توان با استفاده از روش‌های گوناگون به سودهای با نرخ بیش از 15 درصد بدون تحمل ریسک بالا و تفاوت ملموس در ریسک سرمایه‌گذاری دست یافت یا خیر. البته امکان تنوع دادن بیشتر به شعب مراجعه کننده درصورت تداوم این رویه در نظام بانکی نیز وجود دارد و عنوان نکردن برخی از بانک‌های خصوصی یا دولتی در این گزارش به معنای سلبی یا ایجابی درخصوص نحوه دستیابی به سود بیشتر از طریق سپرده‌گذاری در آن‌ها نیست.

سود 21 درصدی با سپرده حداقل 100 میلیونی

درصورت داشتن حداقل 100 میلیون تومان سرمایه درحال حاضر می توانید بدون تحمل ریسک بالا و تنها با سپرده گذاری یک ساله از 21 درصد سود دربانک انصار بهره مند شوید! با مراجعه به یکی از شعب بانک انصار پایتخت رئیس شعبه را می بینم که درحال بحث با یکی از مراجعان درباره نحوه اختصاص سود بانکی به سپرده وی است، مراجعه کننده که به تازگی با سود 15 درصدی مواجه شده است به رئیس بانک می‌گوید که چرا به برخی از سپرده ها سود 20 درصدی بر اساس شنیده هایش تعلق می گیرد که رئیس بانک سخن وی را اصلاح می کند و می‌گوید: "سود 21 درصد" این سود به یکی ازصندوق‌های (سرمایه‌گذاری زیرمجموعه) بانک اختصاص دارد. اینجاست که برای جست و جوی بیشتر مسأله وارد این بحث می شویم و به عنوان یک مراجعه کننده‌ای که می‌خواهد در این باره بیشتر بداند، می‌پرسیم، آیا درصورت برداشت از این سپرده تغییری هم در سود آن ایجاد می‌شود که پاسخ می‌دهد: درصورت برداشت یکی دو درصد ممکن است تغییر کند اما در سپرده‌های یک ساله که الان 15 درصد است تا یک سال هیچ تغییری در نرخ سود اعطایی به مشتری ایجاد نمی شود و بعد از یک سال دوباره با نرخ جدید تمدید می شود ولی اگر صندوق باشد ، نرخ آن الان 21 درصد است و امکان دارد که اگر برداشت کنید نرخ آن 20 درصد شود ولی معمولا با کاهش مبلغ شما مقدار سود پایین نمی آید مگر این که (به صورت عمومی در کل سیستم بانکی) نرخ را کاهش دهند.

وی ادامه می‌دهد: این صندوق در بورس فعال است و تضمین شده خود بانک است و نام آن امید انصار است وبرای آن حداقل باید 100 میلیون تومان سپرده گذاری کنید. از وی می پرسم که اگر بخواهم 10 میلیون تومان سپرده گذاری کنم آیا امکان دریافت سود بالای 15 درصد وجود دارد که پاسخ می دهد: نه فقط 15 درصد سالانه یا 10 درصد روزشمار البته میزان پرداخت سود خیلی تغییری هم نمی کند !یعنی برای رقم 10 میلیون تومان باسود 15 درصد طی یک سال ماهیانه 124 هزارتومان سود دریافت می کنید ولی اگر می شد که 21 درصد هم دریافت کنید این رقم به 170 تومان می رسید!

سود 18 درصدی دریک بانک خصوصی

وقتی از متصدی یکی از شعب بانک سامان درباره اختصاص سود بیشتر از 15 درصد به سپرده های یک ساله می پرسیم ابتدا پاسخ آن است که چنین امکانی وجود ندارد اما با اندکی اصرار بیشتر ما را به سمت یکی از مدیران بانک درزیرزمین این شعبه هدایت می کند .این مدیر درپاسخ به این که آیا روشی برای دستیابی به سود بیشتر از 15 درصد درصورت سپرده گذاری سالیانه وجود دارد یا خیر به گزارشگر ما می‌گوید: ببینید ما صندوق سرمایه‌گذاری امین سامان را داریم که سود 18 درصدی می‌دهد اما تضمین شده نیست. می‌پرسم منظورتان از این که می‌گویید تضمین شده نیست، چیست، که پاسخ می‌دهد: یک زمان بانک می گوید که تا 18 درصد سود می دهم ولی یک زمان صندوق می گوید که نمی توانم تضمین کنم یعنی ممکن است که در آینده کمتر هم بشود.

وی در پاسخ به این که آیا ممکن است که این کاهش نرخ از 15 درصد هم کمتر شود می گوید: وقتی که تضمینی وجود ندارد نمی توان دقیق پیش بینی کرد ولی معمولا از نرخ سپرده های یکساله این رقم کمتر نخواهد شد. به گفته وی درحال حاضر تنها همین مورد صندوق سرمایه گذاری برای دریافت سود بیشتر وجود دارد اما یک نوع صندوق سرمایه گذاری ویژه خرید و فروش سهام هم هست که ریسک بالایی دارد و تنها سود خرید و فروش سهام به آن اختصاص می یابد و سود تضمین شده ای از طرف بانک به آن تعلق نمی گیرد بنابراین معمولا کسانی درآن سپرده‌گذاری می‌کنند که مهارت زیادی درزمینه فعالیت در بازار سرمایه دارند ولی من شخصا به کسی برای سپرده گذاری دراین صندوق پیشنهاد نمی دهم چون خودم با خرید سهام از طریق آن ضرر کردم!

ظرفیت فعلا تکمیل است

به یکی از شعب بانک تجارت پایتخت می رویم و ازمعاون شعبه می پرسیم که  درصورت سپرده گذاری 50 میلیون تومان دراین بانک با چه شرایطی سود به سپرده تعلق می گیرد که بلافاصله می گوید: سود فعلی تنها 15 درصد برای سپرده های یکساله است. می پرسم که یک سری انواع سپرده گذاری از طریق خرید سهام در برخی از بانک ها وجود دارد که ظاهرا سود بیشتری به آنها تعلق می گیرد که پاسخ می دهد: برخی از صندوق ها هستند که ظرفیتشان فعلا تکمیل است و راه دیگری برای گرفتن سود بیشتر ازسپرده 50 میلیونی وجود ندارد.

سود 20 درصدی برای خرید گندم

با مراجعه به یکی از شعب بانک کشاورزی مشهد نیز درمی یابیم که امکان دریافت سود 20 درصدی با حداقل یک میلیون و 100 هزار تومان سپرده گذاری در صندوق یکم این بانک وجود دارد. رئیس شعبه دلیل پرداخت چنین سودی را اختصاص سپرده های این صندوق برای خرید گندم با مجوز دولت می داند و می گوید: حداکثر در همین هفته برای افتتاح حساب دراین صندوق فرصت دارید چون ظرفیت آن محدود است و مقدار مشخصی مجوز اعتبار برای آن گرفته‌ایم.

وی می افزاید: این حساب مثل حساب سپرده بلند مدت نیست که اگر زودتر خواستید برداشت کنید مقداری از سود آن برگشت  می خورد و از سپرده کم  می شود ، هرزمان که خواستید سود 20 درصد تا همان زمان محاسبه می شود و پرداخت می گردد.اگر پول دارید زودتر برای آن حساب بازکنید چون سقف آن تکمیل می شود.به گفته وی سود این صندوق در سال های گذشته 23 و 24 درصد بود ولی حالا به 20 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به فعالیت این صندوق دربورس نیز می گوید:این صندوق دربورس سهام دارد وکارشناسان مالی خبره دربورس برای آن خرید می کنند و اگر سود آن از 20 درصد کمتر شد بانک از محل دارایی های خودش به مشتری هبه می کند ولی اگر سود آن بیشتر باشد ولو یک صدم یا یک دهم به حساب مشتری واریز می شود وکاملا شرعی و شناور است یعنی کف 20 درصدی برای آن پیش بینی شده است.

مصوبه شورای پول واعتبار چه می‌گوید؟

شورای پول و اعتبار با تایید و تصویب اقدام بانک ها و موسسه های اعتباری برای تعدیل نرخ های سود علی الحساب سپرده بانکی، نرخ سود عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را حداکثر 18 درصد تعیین کرد.

شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و بیستمین نشست خود، اقدام بانک ها و موسسه های اعتباری برای تعدیل نرخ های سود علی الحساب سپرده بانکی به حداکثر 15 درصد برای سپرده های یک ساله را تایید و تصویب کرد. در این نشست نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی و غیرمشارکتی، حداکثر معادل 18 درصد تعیین شد.همچنین شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه گذاری را معادل 15 درصد و برای سایر تسهیلات معادل 18 درصد تعیین کرد.

این مصوبه از تاریخ شانزدهم تیرماه امسال از سوی بانک ها و موسسه های اعتباری، لازم الاجرا خواهد بود. به گزارش ایرنا، هفته گذشته شبکه بانکی کاهش دوباره نرخ سود را تجربه کرد.

بر پایه توافق بانک ها نرخ سود سپرده ها از 18 درصد مصوب بهمن ماه پارسال به 15 درصد کاهش یافت.

رئیس‌جمهور نیز پنجم تیرماه در ضیافت افطار با فعالان عرصه اقتصاد کشور به نقش بانک‌ها در افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: تا بانک ها به حرکت در نیایند و نرخ سود تسهیلات متعادل نشود، بخشی از مشکلات در این دو بخش قابل حل نیست.
نظرات بینندگان