arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۲۳ تير ۱۳۹۵

ابلاغ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس از 6 ماه انتظار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پتروشیمی‌ها نرخ خوراک مصرفی خود را به صورت علی‌الحساب 13 سنت در هر مترمکعب محاسبه می‌کردند اما اکنون پس از مدت‌ها انتظار و گذشت 6 ماه از ابلاغ فرمول شنارو، وزارت نفت قیمت خوراک را حدود 8 سنت تعیین کرد.
 
به گزارش انتخاب، معاونت برنامه ریزی این وزارتخانه، قیمت هر مترمکعب استاندارد گاز طبیعی را در فروردین ماه امسال 2 هزار و ٣١٣ ریال، اردیبهشت ماه 2 هزار و ٤٦٤ ریال و خردادماه 2 هزار و ٧٠٢ ریال تعیین کرد.
 
بر این اساس، اعمال تعرفه ها، عوارض، مالیات و حقوق قانونی دولت و همچنین مفاد ماده (٣) ابلاغیه یادشده در قبض های گاز مصرفی انجام می شود.
 
با ابلاغ نرخ جدید خوراک، امیدواری‌ها نسبت به شفافیت بیشتر عملکرد گروه پتروشیمی به‌عنوان بزرگترین صنعت بازار سرمایه ایجاد شده و انتظارات برای تحرک مثبت و بهبود وضعیت پتروشیمی‌ها و رونق معاملات بورس افزایش یافته است.
 
کارشناسان امیدوارند با ابلاغ این نرخ، گروه پتروشیمی با تحرکی مثبت مواجه شده و به تبع آن، روند بورس بگیرد.
 
گفتنی است بیژن زنگنه وزیر نفت در 26 دیماه پارسال، فرمول تعیین نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی را ابلاغ کرد.
 
طبق این فرمول، نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی بر اساس شاخص هایی مانند قیمت گاز در داخل، قیمت گاز صادراتی و قیمت گاز در بازارهای جهانی تعیین می شود.
 
البته گاز به عنوان نرخ سوخت تحویلی به پتروشیمی ها به صورت یارانه ای محاسبه می شود و فقط گازی که به عنوان خوراک و برای تولید محصولات مصرف می شود، بر اساس فرمول جدید تعیین شده است.
 
فرمولی که برای تعیین نرخ جدید خوراک پتروشیمی ها تعیین شده، تا دو سال آینده یعنی سال 1405 معتبر است.
 
ایران امیدوار است از طریق اعلام این فرمول، تکلیف سرمایه گذارانی که تمایل به حضور در کشورمان دارند را مشخص کرده و نظر آنها را برای سرمایه گذاری در ایران جلب کند. پیش از این نرخ خوراک 13 سنت برای هر مترمکعب تعیین شده بود که فعالان بخش بالادستی صنعت پتروشیمی نسبت به آن اعتراض داشتند.
نظرات بینندگان