arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۵

لاغری با متفورمین به قیمت کما!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یک کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف قرص‌های ضدقند متفورمین به منظور رسیدن به لاغری امری نادرست و خطرناک است که در مواردی موجب رفتن فرد به کما می‌شود.

دکتر مجیدحنیفه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برخی افراد برای کاهش وزن به صورت خودسرانه اقدام به مصرف قرص‌های ضدقند متفورمین می‌کنند که متاسفانه مصرف خودسرانه این دارو در آنها منجر به افت قندخون و حتی رفتن به کما می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های رسیدن به چاقی و لاغری در افراد استفاده از مکمل‌هاست که این روزها افراد زیادی را به خود جذب کرده است.

دکتر حنیفه عنوان کرد: مکمل‌های رسمی در داروخانه‌ها و با شناسه اصالت به فروش می‌رسند و باید دانست تاثیر آنها برای افزایش و کاهش وزن تنها پنج تا 10 درصد است.

این کارشناس مصرف منطقی دارو افزود: مکمل‌های لاغری از طریق افزایش سوخت و ساز بدن و مکمل‌های چاقی با کاهش سوخت و ساز و کم کردن اشتها، فرد را به هدفش می‌رساند.

وی ادامه داد: ویتامین‌های گروه ب نیز باعث افزایش سوخت و ساز مواد قندی شده و می‌تواند باعث کاهش وزن در افراد شود.

وی اظهار کرد: قرص‌های گیاهی که رایج‌ترین آن چای سبز است، برای رسیدن به کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسمومیت‌های دارویی درخصوص چاقی و افزایش وزن بیشتر بر روی اشتها، افزایش میان‌وعده‌ها و دریافت کالری تاکید کرد و گفت: استفاده از انواع پودرها به منظور چاقی به عنوان یک میان‌وعده است که تا زمانی‌که مورد استفاده قرار می‌گیرد، دریافت کالری بالا رفته و فرد شروع به وزن گرفتن می‌کند.

وی با بیان اینکه از آنجایی‌که استفاده از این مکمل‌ها تنها پنج تا 10 درصد در رسیدن به چاقی و لاغری موثر است، اظهار کرد: پس از قطع مصرف باید سعی شود با اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب وزن به دست آورده را حفظ کنیم.

دکتر حنیفه از عرضه مکمل‌ها و قرص‌های غیرقانونی در عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و حتی فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی خبر داد و افزود: در این واحدهای صنفی که ارتباطی به بخش سلامت مردم ندارند، فرآورده‌هایی عرضه می‌شود که ماهیت و ترکیبات آن مشخص نیست.

وی گفت: مکمل‌ها و داروهای لاغری و چاقی غیرمجاز که در مراکز نامعتبر عرضه می‌شود، عوارض جدی و خطرناکی ر ا برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد.

دکتر حنیفه در بخش دیگری با بیان اینکه ترکیبات آنفتامینی موثرترین راه کاهش وزن است، تاکید کرد: مصرف این ترکیبات در افراد منجر به بروز عوارض شدید قلبی و عروقی می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف خودسرانه محرک‌های اعصاب که برای لاغری استفاده می‌شود نیز دارای عوارض شدید و خطرناکی است.

دکتر حنیفه در ادامه گفت: مکمل‌ها و داروهایی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، دارای کمترین عوارض هستند اما با این حال نباید بدون مشورت با پزشک یا داروساز اقدام به مصرف آن کرد.

وی افزود: مکمل‌های عرضه شده در محل‌های غیرمجاز دارای ترکیبات آنفتامینی و کافئینی است که در مواردی منجر به ایست قلبی می‌شود.

دکتر حنیفه در پایان توصیه کرد: پیش از اقدام به مصرف هرگونه مکمل، قرص گیاهی و انواع داروهای چاقی و لاغری با مشاور تغذیه و پزشک مشورت کنید و هرگز با اقدام خودسرانه و تهیه از محل‌های نامعتبر سلامتی خود را به خطر نیندازید.
نظرات بینندگان