arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۵

تفاهم‌نامه ارتش آمریکا با پیشمرگ‌های اقلیم کردستان به چه معناست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند روز پیش وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق و وزارت دفاع آمریکا تفاهم نامه‌ای را امضاء کردند. اقدامی که برخی آن را نوعی رسمیت بخشیدن به دولت کردها می‌دانند و برخی نیز نشانه سرسپردگی و استصیال این منطقه.
 
به گزارش انتخاب، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بعد از مضاء این تفاهم نامه  در یک کنفرانس مطبوعاتی  اعلام کرد، این تفاهم نامه با رضایت بغداد صورت گرفته است. تونر تاکید کرد که آمریکا از نیروهای کردی و سایر نیروهای عراقی با مجوز بغداد برای تامین امنیت آنها  حمایت می کند.
 
بعد از امضای این تفاهم نامه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تماس گرفته و وی را در جریان جزییات این تفاهم نامه قرار داده است. گفته می شود یکی از شروط این تفاهم نامه اطلاع کامل بغداد بوده است.
 
 این تفاهم نامه از سوی سیاسیون نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق به عنوان یک گام مهم برای حمایت آمریکا از نیروهای پیشمرگ مطرح شد. همزمان با این ادعا سیاسیون مخالف بارزانی این توافقنامه را به باد انتقاد گرفته و زوایای مختلفی از این توافقنامه را منتشر کرده‌اند.
 
سرکوت شمس الدین، کارشناس امور کردها و آمریکا که قبلا نیز در کنسولگری آمریکا در اربیل کار کرده است در این خصوص با نوشتن مطلبی نوشت: تفاهم نامه اخیر بین ارتش آمریکا و نیروهای پیشمرگ بوده و بین دولت آمریکا و حکومت اقلیم کردستان عراق نیست، در آمریکا ارتش این کشور اختیارات فراوانی برای بستن تفاهم نامه و قرارداد با نیروهای محلی برای کاهش تلفات نیروهای ارتش آمریکا دارد.
 
وی در ادامه می نویسد: این تفاهم نامه تنها برای جنگ با داعش است و هیچ عقبه سیاسی نداشته و تعهدات بلند مدت همانند توافق آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس یا مصر و ترکیه یا کره جنوبی به همراه ندارد و تنها یک تفاهم نامه در سطح نظامی است و بس.
 
این کارشناس کرد ابعاد دیگری از این تفاهم نامه را افشا می‌کند و می‌نویسد: براساس تفاهم نامه منعقد شده آمریکا اختیارات تمام و کاملی برای جابجایی نیروهای پیشمرگ و مشارکت آنها در نبرد با تروریست‌ها خواهد داشت و این یک امر الزامی و اجباری خواهد بود. آمریکا مدتها دنبال این بود که نبردها را بوسیله نیروهای پیشمرگ انجام داده و خود از آنها حمایت لجستیکی کند لذا تنها راه  و بهترین راه امضاء این تفاهم نامه بود چرا که کردها دیگر زمانی ندارند تا جنگ موصل را به تاخیر بیاندازند.
 
وی نتیجه می گیرد که باقی ماندن یک سرباز آمریکایی در خارج از آمریکا بیش از 850 هزار دلار در سال هزینه دارد از این رو دولت آمریکا و بخصوص تیم اوباما قصد دارد جنگهای خود را در خارج توسط نیروهای داخلی انجام دهد.
 
بدنبال امضای این تفاهم نامه جبار یاور، سخنگوی کل نیروهای مسلح اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: این تفاهم نامه بین وزارت دفاع آمریکا و وزارت پیشمرگ منعقد شده و در خصوص همکاری با نیروهای پیشمرگ است که میزان آن 415 میلیون دلار است و بصورت حقوق به نیروهای پیشمرگ پرداخت خواهد شد که احتمالا از اواخر ماه میلادی جاری اجرای آن آغاز خواهد شد.
 
الهام احمد، یکی از سیاسیون کرد سوری در خصوص این تفاهم نامه می‌گوید: زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل فرارسیده است باید دستاوردهای بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدست آید، لذا واشنگتن قصد دارند عملیات موصل را آغاز کنند و حزب دموکرات کردستان عراق هم مجبور شده برای اینکه حقوق نیروهای پیشمرگ را پرداخت کند، این تفاهم نامه را بپذیرد.
 
علیرغم همه این انتقادات، سیاسیون نزدیک به مسعود بارزانی از این تفاهم نامه به عنوان یک گام مهم در راستای به رسمیت شناختن مسعود بارزانی به عنوان رئیس اقلیم و اعتراف به توانمندی وی برای حل مشکلات نیروهای پیشمرگ یاد می کنند.
 
رسانه های وابسته به مسعود بارزانی ماه‌هاست کمک مالی آمریکا به نیروهای پیشمرگ را در راس اولویت‌های خبری خود قرار دادند اما آیا آنها همه واقعیت‌ها را به مردم منطقه گفته‌اند؟
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان