arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

عراقچی: باید به سمت اقدامات عملی و ملموس از اجرای برجام پیش رویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه گفت: قرار شد تا فاصله کمیسیون بعدی که ظرف سه ماه آینده خواهد بود درخصوص مشکلات مختلف در رفع تحریمها جلسات کارشناسی برگزار کنیم.

به گزارش انتخاب، سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: موضوع اصلی بحث تحریم ها بود و اشکالاتی که در موضوع رفع تحریم ها و در اجرای رفع تحریم ها وجود دارد. در مواردی که کار پیشرفت نداشته بحث مفصلی صورت گرفت و شاید وقت بیشتر جلسه در همین خصوص بود و به هرحال مشکلاتی که در سر راه وجود دارد بحث شد.

عراقچی گفت: طرف های ما، امریکایی ها و اروپایی ها توضیحات مفصلی در خصوص اقداماتی که کرده اند و تلاش هایی که دارند انجام می دهند؛ برای اینکه اثرات رفع تحریم ها و همکاری های خودشان را نشان دهند و همکاری های اقتصادی با ایران آزاد شود، ارایه کردند.

معاون وزیر خارجه ایران گفت: ما متقابلا ایراداتی که داشتیم و عدم به اصطلاح عمل موفقیت آمیز آنان در اجرای رفع تحریم ها و کوتاهی هایی را که کرده اند و جاهایی که کار را نتوانستند خوب مدیریت بکنند و فضای بی اعتمادی که ایجاد کردند همه اینها را بحث کردیم.

وی گفت: قرار بر این شد تا فاصله کمیسیون بعدی که ظرف سه ماه آینده خواهد بود در خصوص موضوعات و مشکلات مختلف در رفع تحریم ها، مانند مسایل بانکی؛ انتقال پول؛ تبدیل پول و تحریم های دیگری که هست و کم و بیش با آن مواجه بودیم جلسات کارشناسی برگزار کنیم و ان‌شاالله بتوانیم تا جلسه بعدی بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم و با پیشنهادهای سازنده ای وارد کمسیون مشترک بعدی بشویم.

بنا بر گزارش خبرگزاری صداوسیما، عراقچی تاکید کرد: از اینکه فقط گفت و گو باشد و از اینکه فقط حرف و توضیح باشد همه قبول داشتند که این صحیح نیست و ما باید به سمت اقدامات عملی و دستاوردهای ملموس از اجرای برجام پیش برویم.

وی گفت: چند نکته فنی داشتیم که در خصوص آنها هم یا بحث شد و یا قرار شد بحث های کارشناسی بین کارشناسان دو طرف ادامه یابد و برای سوءتفاهم هایی که در اجرا برای آژانس و یا بین ما و آژانس و یا بین ما و 5+1 وجود دارد، کارشناسان راه حل هایی پیدا کنند.

عراقچی در پاسخ به این سوال که نظر دیگر کشورها درباره موانع و مشکلاتی که در سر راه ارتباطات بانکی ایران با دیگر کشورها وجود دارد چه بوده و آیا پیشنهادهایی برای رفع این موانع از سوی دیگر کشورها داده شده است؛ گفت : این موضوعی است که بین 5+1 هم برداشت واحدی وجود ندارد و کشورها هرکدام دیدگاههای خود را ابراز کردند که لزوما متفق القول نبودند.

وی گفت: بسیاری از کشورها اذعان داشتند که شرایط موجود و شرایطی که به خصوص توسط ofac خزانه داری آمریکا در سطح بین المللی ایجاد شده است روشنگری کافی برای بانک ها و شرکت های تجاری و اقتصادی و بنگاههای اقتصادی که می خواهند با ایران کار کنند فراهم نکرده است و یک سرگردانی و روشن نبودن وضعیت را ایجاد کرده است.

عراقچی گفت: حتی خواست تعدادی از کشورهای عضو 5+1 از طرف آمریکایی هم همین بود که روشنگری باید به صورتی باشد که یک مسیر کاملا روشنی را برای بنگاههای اقتصادی ایجاد کند و آنها را از تردیدها و نگرانی ها و دغدغه هایی که ناشی از برخوردهای گذشته ofac است؛ خلاص کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان