arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۰

نظر رسمی شورای نگهبان: مغایرت تصویب وزارت امور زیربنایی با قانون اساسی

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی اعلام کرد: این شورا مصوبه مجلس شورای اسلامی را درباره وزارت امور زیربنایی، مغایر با قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی اعلام کرد: این شورا مصوبه مجلس شورای اسلامی را درباره وزارت امور زیربنایی، مغایر با قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان دانست.
 
به گزارش انتخاب؛ عباسعلی کدخدایی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره مصوبه اخیر مجلس درخصوص تشکیل وزارت امور زیربنایی (متشکل از وزارتخانه های راه و ترابری، مسکن و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات) گفت: این مصوبه در جلسه هجدهم خرداد شورای نگهبان بررسی شد که نظر قطعی و رسمی شورا به این شرح است:

"با توجه به عدم تعیین شرح وظایف نهایی وزارت امور زیربنایی در ماده یک و در نتیجه عدم امکان تعیین وزیر برای آن وزارتخانه، واگذاری مسئولیت تهیه شرح وظایف نهایی آن به وزیر امور زیربنایی در ماده 3، (این لایحه) مغایر با اصل 133 قانون اساسی و نظریه تفسیری مربوط به آن شناخته شد".

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نامه این شورا در این باره، امروز به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی هشتم خرداد، به یک فوریت لایحه پیشنهادی دولت درباره ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی و تشکیل وزارت امور زیربنایی رای ندادند بنابراین قرار شد این پیشنهاد به طور عادی در کمیسیون های تخصصی، اصلی و فرعی مجلس مسیر عادی خود را طی کند.

اما نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه یازدهم خرداد با افزودن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به لایحه پیشنهادی دولت، ادغام سه وزارتخانه را در صحن علنی مطرح کردند که کلیات آن با 132 رای موافق، 49 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 202 نماینده حاضر و در نهایت جزئیات ادغام سه وزارتخانه نیز به تصویب رسید.
 

نظرات بینندگان