arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
رئیس سازمان بهزیستی:

تنها 21 درصد ازدواجها زیر پوشش آموزش های پیشگیری از طلاق است

رئیس سازمان بهزیستی گفت: از 700 هزار ازدواج در کشور تنها 21 درصد آن زیر پوشش آموزش های پیش از ازدواج و پیشگیری از طلاق هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس سازمان بهزیستی گفت: از 700 هزار ازدواج در کشور تنها 21 درصد آن زیر پوشش آموزش های پیش از ازدواج و پیشگیری از طلاق هستند.



«انوشیروان محسنی بندپی» عصر سه شنبه در مراسم گشایش مرکز اقامت موقت کودکان اوتیسم در مشهد افزود: این به معنای فقدان ارائه آموزش های لازم به 79 درصد جامعه است.
وی ادامه داد: باید تلاش همه جانبه در زمینه مدیریت و کنترل آسیب طلاق انجام شود تا هم این پدیده کنترل و هم آسیب های ناشی از عدم برقراری طلاق مهار شود.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال 1385 به ازای 8.3 ازدواج یک طلاق ثبت شد که این میزان در سال 1390 به ازای 6.1 ازدواج یک طلاق بود.
وی آمار سال گذشته این شاخص را نیز 4.4 ازدواج به ازای یک طلاق اعلام و بیان کرد: مهمترین مساله در کنترل و مدیریت پدیده طلاق ارائه آموزش های پیش از ازدواج است.
محسنی افزود: سه هزار 900 مدرس آموزش دیده در حوزه آموزش های پیش از ازدواج، همکاری تعداد 1600 مرکز مشاوره با بهزیستی و همکاری 450 پایگاه سلامت اجتماعی همه و همه در صدد فراهم کردن شرایطی برای کنترل شیب رو به رشد طلاق و مهار آن هستند.
وی ادامه داد: آموزش های پیش از ازدواج در حوزه فرزندپروری نیز مهم و تاثیرگذار است بنابراین به عنوان پیشگیری ارائه این آموزش ها جزو اولویت های بهزیستی قرار دارد.

* محورهای فعالیت بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی همچنین گفت: این سازمان به عنوان تخصصی ترین نهاد حاکمیتی تمام تلاش و برنامه های راهبردی خود را حول چهار محور کلی برنامه ریزی کرده است.
وی این موارد را شامل «پیشگیری از بروز و شیوع آسیب ها و معلولیت ها، توانمندسازی افراد آسیب دیده، ورود های به هنگام در آسیب ها و توسعه استفاده از ظرفیت های علمی، نیکوکارانه و نوع دوستانه» برشمرد.

* بهزیستی و بیماری اوتیسم
محسنی همچنین اظهار کرد: شناسایی به موقع، ارائه خدمات تخصصی و استاندارد کردن خدمات از راهبردهای بهزیستی در حوزه اوتیسم است.
وی افزود: اجرای طرح غربالگری با هدف شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم از 19 استان طی سال گذشته به 24 استان کشور افزایش یافته است.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در این راستا سال پیش دو هزار و 50 کودک مبتلا به اوتیسم در سطح کشور شناسایی شدند و می توان گفت به ازای هر 80 کودک متولد شده یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد.
وی گفت: شناسایی به موقع و راهکارهای درمانی موثر، از مهمترین دلایل تفاوت عمده میان بیماران اوتیستیک در ایران با کشورهای پیشرفته است.
محسنی افزود: باید آگاهی بخشی به آحاد جامعه نسبت به بیماری اوتیسم بیش از پیش صورت گیرد.
وی همچنین در ادامه گفت: به منظور ایجاد پوشش بیمه تکمیلی برای افراد زیر پوشش بهزیستی نیز تلاش می شود زیرا تمامی افراد نیازمند باید در پوشش حمایتی قرار گیرند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سه سال قبل طرح ارائه خدمات نگهداری کودکان مبتلا به اوتیسم در این استان آغاز شد که علت آن فشار روانی برخانواده ها و والدین این کودکان بوده است.
حمیدرضا پوریوسف افزود: وجود کودک اوتیستیک در خانواده اعضای خانواده را دچار فرسایش و آنان را به شدت دچار مسائل عاطفی و روانی می کند.
وی ادامه داد: رفتارهای غیرقابل کنترل، بی قراری و فعالیت بیش از حد از ویژگی های کودکان مبتلا به اوتیسم است که خانواده را با مشکل جدی مواجه می کند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: با هدف ارتقای شاخص روانی خانواده و حمایت از آنان نخستین مرکز اقامت موقت کودکان مبتلا به اوتیسم با ظرفیت 20 کودک به صورت شبانه روزی در مشهد به بهره برداری رسید.
وی افزود: هم اکنون سه مرکز موقت نگهداری از کودکان اوتیسم در مشهد فعال است اما این مرکز بین یک روز تا دو ماه کودک اوتیستیک را نگهداری می کند.

* بهزیستی و آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: همکاری اداره های کل بهزیستی و آموزش و پرورش در قالب هشت تفاهمنامه به بالاترین حد رسیده که از آن جمله می توان به طرح فرزندپروری و طرح پیشگیری اجتماع محور با رویکرد اعتیاد اشاره کرد.
سیدجواد حسینی افزود: سن بلوغ به ویژه بلوغ جنسی در ایران سه سال جلو افتاده و این در حالی است که سن ازدواج بین پنج تا شش سال به تاخیر افتاده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب به طور میانگین بیش از 12 سال فاصله بین بلوغ جنسی تا ازدواج برای دختران و پسران وجود دارد که فقدان راهبرد مشخص برای این منظور به مراتب می تواند خطرناکتر از بسیاری آسیب های دیگر باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: به این ترتیب نسل جدید و دهه هشتادی ها نسلی هستند که خرده فرهنگ مخصوص نوجوانی و جوانی خود را دارند و سفینه مخصوص خود را سوار شده اند که با سفینه والدین و بزرگترهایشان بسیار متفاوت و در مسیر دیگری در حرکت است.
وی افزود: بنابراین ارائه آموزش های لازم به خصوص به دختران قبل از ازدواج به مراتب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
حسینی ادامه داد: در همین راستا تفاهمنامه آموزش قبل از ازدواج 10 هزار دانش آموز دختر پایه هفتم توسط 210 مربی با اعتبار 800 میلیون ریال از سوی بهزیستی در خراسان رضوی امروز به امضاء می رسد.
وی گفت: همچنین آموزش به 10 هزار دانش آموز دختر و پسر در زمینه دوران بلوغ با مشارکت سازمان بهزیستی خراسان رضوی انجام می شود.

* تفاهمنامه های بهزیستی و آموزش و پرورش
در این مراسم دو تفاهمنامه در زمینه آموزش پیش از ازدواج به دانش آموزان دختر و نیز آموزش و افزایش آگاهی های دوران بلوغ به20 هزار دانش آموز دختر و پسر میان اداره کل بهزیستی و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به امضاء رسید.
همچنین از نخستین مرکز اقامت موقت شبانه روزی کودکان اوتیسم در مشهد با ظرفیت 20 کودک بهره برداری شد.
اوتیسم به اختلالات عصبی شناختی گفته می شود که مبتلایان را از روابط اجتماعی دور ساخته و تخیل، تفکر و تکلم آنان را دچار اختلال می کند.
این اختلال 'کودکان آسپرگر، بیش فعال، اوتیستیک' و برخی مبتلایان به اختلالات دیگر را شامل می شود که در تعریف علمی به 'اختلال های نافذ رشد' معروف است. علائم اوتیسم تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه آموزش های اجتماعی و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد.
نظرات بینندگان