arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۵

دلیل صدور دستورالعمل شکار گراز چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صدور مجوز شکار گراز با توجه به جمعیت قابل ملاحظه، تنوع و گستردگی زیستگاه‌ها، همچنین پهنه زیستی قابل ملاحظه آن در کل کشور، وضعیتی متفاوت با سایر چهارپایان دارد.
 
به گزارش انتخاب، علی تیموری با اشاره به برخی اطلاع‌رسانی‌های ناقص و فضاسازی‌های صورت گرفته در خصوص صدور پروانه شکار گراز، گفت: برای حفظ محیط زیست باید نگاه تخصصی جایگزین فضاسازی‌ها شود.
 
افزایش بی‌رویه و آسیب‌رسان جمعیت گراز در برخی زیستگاه‌ها

 
تیموری در پاسخ به شبهات مطروحه در خصوص ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه شکار گراز برای اتباع داخلی و خارجی، در خصوص علل صدور دستورالعمل یاد شده، اظهار کرد: گونه گراز به دلایل متعددی از جمله نرخ زاد و ولد بالا، همه چیزخوار بودن و قدرت تطابق بالا با شرایط محیطی، کاهش جمعیت طعمه‌خواران در بسیاری از زیستگاه‌ها، آمار پایین شکار غیر مجاز، صدور پروانه شکار صرفا جهت اقلیت‌های مذهبی و کم بودن تعداد متقاضیان پروانه، در حال حاضر و بر اساس آخرین برآوردها از جمعیت مطلوبی در کشور برخوردار است و حتی در برخی زیستگاه‌ها شاهد افزایش بی رویه جمعیت این گونه و مشکلات ناشی از آن هستیم.
 
 
وی ادامه داد: افزایش بی‌رویه جمعیت این گونه در برخی استان‌ها مشکلات متعددی همچون آسیب‌رسانی به اراضی کشاورزی، باغ ها و نهالستان‌ها بر هم زدن تعادل اکولوژیکی در زیستگاه‌ها، کاهش منابع مورد تغذیه سایر گونه‌ها به دلیل همه چیز خوار بودن گراز، تصرف منابع آبی محدود موجود در برخی از زیستگاه‌ها و استفاده از آن به عنوان استخر گل و ممانعت از نزدیک شدن سایر گونه‌ها به منابع مذکور که با توجه به خشکسالی گسترده موجود در سطح زیستگاه‌ها خطری بزرگ برای سایر گونه‌ها محسوب می‌شود را در پی داشته است.
 
 
به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، وجود منابع غذایی سهل‌الوصول از جمله میوه و محصولات زراعی در اراضی و باغ‌ها، منجر به حضور گله‌های گراز به منظور رفع نیازهای غذایی در اطراف این اراضی و حتی حمله و خسارت به مزارع و باغ‌ها شده و از این رو به خصوص در مناطقی که با رشد بی‌رویه جمعیت گراز مواجه هستیم، این گونه در میان مردم، به عنوان گونه‌ای آسیب‌رسان شناخته می‌شود.
 
پیش‌بینی صدور پروانه رایگان شکار برای گراز در قانون شکار و صید
 
تیموری گفت: به همین دلیل در بند (ب) ماده 8 قانون شکار و صید، به منظور کاهش و کنترل خسارت‌های وارده به منابع یاد شده، اجازه صدور پروانه رایگان شکار این گونه نیز پیش‌بینی شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه عدم اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در کنترل جمعیت گونه یاد شده و استمرار خسارت‌های وارده به اشخاص که جبران آن هزینه‌های مالی بسیار زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت، می‌تواند موجب تنش در جوامع بومی و محلی و اقدامات غیر اصولی و غیرکارشناسانه و خودجوش این جوامع در دفع و کشتار بی‌رویه این گونه شود، تصریح کرد: یقینا آسیب‌های غیرقابل کنترل و تبعات نامطلوبی را برای حیات وحش و مشخصا جمعیت‌های گراز وحشی به همراه خواهد داشت.
 
این مقام مسئول ضمن اشاره به این موضوع که طغیان جمعیت گراز و خسارت‌های ناشی از آن گاهی به اندازه‌ای است که ادارات کل محیط زیست استان‌ها را ناگزیر می‌سازد علاوه بر فروش پروانه به اقلیت‌ها که تعداد متقاضیان بسیار محدودی دارد، بر اساس مقررات، درخواست تعدیل جمعیت گونه را با روش‌هایی نظیر میرشکاری ارائه کنند، گفت: به طور نمونه می‌توان از زیستگاه‌های استان خوزستان، خراسان رضوی، فارس و کرمان نام برد که هم اکنون با افزایش بی‌رویه جمعیت گرازها و ضرورت تعدیل جمیعت این گونه مواجه هستند.
 
اعمال مدیریت مستقیم جمعیت گراز با صدور پروانه شکار
 
به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، اعمال مدیریت مستقیم جمعیت گراز با صدور پروانه شکار به منظور تعدیل و متناسب‌سازی جمعیت آن با ظرفیت‌ها و شرایط زیستگاه‌ها و در نتیجه کاهش مخاطرات و آسیب‌ها، همچنین کمک به حفظ منابع زیستگاه‌ها، برقراری تعادل اکولوژیک و در عین حال پیشگیری از تهدید حیات این گونه در زیستگاه‌های مربوطه، از جمله سیاست‌هایی است که سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار دارد.
 
وی عنوان کرد: گراز به دلایلی که گفته شد و جمعیت قابل ملاحظه، تنوع و گستردگی زیستگاه‌ها و پهنه زیستی قابل ملاحظه آن در کل کشور، وضعیتی متفاوت با سایر چهارپایان که صدور پروانه شکار برای آنها تابع ملاحظات فنی و کارشناسی بسیار سختگیرانه‌تر و پیچیده‌تر است، دارد.
 
این مقام مسئول افزود: با توجه به توضیحات ارائه شده، سازمان حفاظت محیط زیست همه ساله ضمن استعلام از کلیه استان‌ها، نظرات آنها را در خصوص وضعیت گراز و خسارت‌های این گونه، همچنین چگونگی دستورالعمل شکار گراز جمع‌بندی و سپس دستورالعمل سالانه شکار گراز را که منجر به صدور تعداد معدودی پروانه در هر استان می‌شود، برای استان‌های متقاضی تنظیم و ابلاغ می‌کند.
 
تیموری اظهار کرد: البته این نظرات مبتنی بر برآورد جمعیت گونه و جمعیت‌های آسیب‌رسان، همچنین میزان خسارت‌های وارده توسط آن ها به اشخاص، مزارع و باغ‌ها است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال جاری نیز همچون سنوات پیشین، دستورالعمل شکار گراز برای اتباع داخلی و خارجی پس از اخذ نظرات ادارت کل حفاظت محیط زیست استان‌ها درخصوص وضعیت و جمعیت گراز در زیستگاه‌ها، میزان خسارات وارده به مزارع، باغ‌ها و منابع طبیعی، همچنین میزان جمعیت پیشنهادی برای تعدیل، تدوین و جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان