arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

صدور کارت ملي هوشمند براي ايرانيان ، امسال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صدور کارت ملی هوشمند ، دهه فجر امسال اجرایی می شود .

به گزارش انتخاب؛ رئیس سازمان ثبت احوال امروز در نظرآباد استان البرز گفت : مطالعات این طرح از سال گذشته آغاز شد و هم اکنون بصورت آزمایشی در استان قم در حال اجراست و در صورت مثبت بودن نتایج آن از دهه فجر امسال اجرای این طرح در کشور فرا گیر می شود .

محمد ناظمی اردکانی با بیان این که این کارت 42 ویژگی دارد گفت : شناسایی ، تصدیق هویت و امضای دیجیتال 3 کاربرد اصلی کارت ملی هوشمند است .

رئیس سازمان ثبت احوال ، کارت ملی هوشمند را کلید ورود به دولت الکترونیک دانست و افزود : از طریق این کارت می‌توان در انتخابات شرکت کرد و امور بانکی و امور اداری سایر دستگاه‌های اجرایی کشور را انجام داد . ناظمی اردکانی افزود: فعلاً مشخصات هویتی افراد در کارت هوشمند ثبت می شود اما شرایط لازم در این کارت برای مشارکت نهادهای دیگر نیز لحاظ شده است . صدور شناسنامه های رایانه ای نیز امسال در همه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آغاز شد .

به گفته اسماعیلی مدیرکل سجلی سازمان ثبت احوال کشور شناسنامه های جدید، 18 کد امنیتی دارد و دارای چاپ اختصاصی برجسته ، زمینه و هولوگرام حفاظتی ، عکس اسکن شده ، طراحی ایرانی چاپی، شماره ملی ، بارکد شمالی ملی، سری سریال پانچ شده و صفحه مهرهای ضروری پرس شده است .

 معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز به تازگی از تاسیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایرانیان خبر داد و گفت : این طرح ابتدا برای جمعیتی محدود و مشخص مانند مسوولان کشوری ، مقامات نظامی ، خانواده‌های شهدا ( برای شناسایی مفقودان جنگ ) و در مرحله بعد برای مجرمان سابقه دار و زندانیان تشکیل و سپس به تدریج برای همگان اجرا می شود . به گفته ادیب زاده بانک اطلاعات هویت ژنتیکی افراد شامل نمونه DNA و مشخصات فردی مانند نام و نام خانوادگی ، نام پدر ، شماره شناسنامه و ...است که در موارد لزوم کاربردهای بسیار مفیدی خواهد داشت .

از مهم‌ترین کاربردهای بانک اطلاعات هویت ژنتیکی ایرانیان می توان به شناسایی هویت افراد در سوانح هوایی و ...اشاره کرد .
نظرات بینندگان