arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

رها سازي 100 ميليون قطعه بچه ماهي در مازندران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رها سازی 100 میلیون قطعه بچه ماهی در مازندران آغاز شد . از امروز بـه مدت 3 مـاه ، 90 میلیون بچه مـاهی سفید و 8 میلیون قطعه بچه مـاهی کپور در 23 رود خانه شیلاتی مازندران از جمله گهرباران ، تجن ، میرود ، بابل رود ، سرخرود ، ایزده ، سرداب رود ولی آباد ، چشمه کیله و شیرود رها می شود . میانگین وزن بچه ماهی رها شده از گونه سفید یک گرم و در گونه کپور دریایی 3 گرم است .

بـرای تولید هر قطعه بچه ماهی سفید 15 تومان هزینه می وشد . گروه های صید ماهیان مولد در گونه هـای سفید و کپور دریایی از دهـه اول اسفند زمـان کوچ این ماهیان به آبهـای شیرین برای تخم ریزی در رودخانه های شیلاتی مستقر می شوند و تا 15 اردیبهشت به صید ماهیان مولد می پردازند .

 مرکز تکثیر ، پرورش و بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری به عنوان تنها مرکز فعال در زمینه تکثیر و پرورش آبزیان در مازندران ، پارسال 107 میلیون قطعه بچه مـاهی سفید و 4 میلیون و 600 هزار قطعه بچه ماهی کپور دریایی در رودخانه های شیلاتی مازندران رها کرد .

رئیس این مرکز ، ضریب برگشت ماهیان رها شده را 8 تا 10 درصد اعلام کرد و گفت : زمـان بلوغ در ماهیان سفیدی که به طور طبیعی در دریا تکثیر می شوند در نوع نر سه و در نوع ماده چهار سال است اما این مدت در تکثیر نیمه مصنوعی کمتر از سه سال است .

عباس اسماعیلی همچنین از تکثیر انواع ماهی خاویاری ازسال 74 در این مرکز خبر داد گفت : از سال 74 تا 86 / 40 میلیون انواع بچه ماهی خاویاری سه گـرمی شامـل قره برون (تاس ماهی ایرانی) ، چال باش (تاس ماهی روسی) شیب و اوزن برون دراین مرکز تولید شد . امسال نخستین بار دراین مرکز پس از 12 سال فیل ماهی پرورشی بـه بلـوغ رسید و 11 هزار قطعه بچه فیل ماهی 8 گرمی رایگان به بخش های خصوصی مازندران و 12 هزار قطعه هم به استان گلستان داده شد .

وی همچنین از عرضه 19 هزار قطعه بچه ماهی شیب 5 گرمی به بخش خصوصی مازندران و 15 هزار قطعه به 13 استان دیگر خبر داد .
نظرات بینندگان