arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰
مدیران غافلگیر شدند

آب شیرین قم، نیامده شور شد!

افزایش مصرف آب در قم مسئولان را مجبور به استفاده از منابع آب زیرزمینی کرده و با اختلاط آب چاه‌ها با آب ورودی به قم آب شرب قمی‌ها کمی شور شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افزایش مصرف آب در قم مسئولان را مجبور به استفاده از منابع آب زیرزمینی کرده و با اختلاط آب چاه‌ها با آب ورودی به قم آب شرب قمی‌ها کمی شور شد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین طرح انتقال آب کشور است که یکی از پیچیده‌ترین طرح‌ها در نوع خود در خاورمیانه محسوب می‌شود.

فاز نخست این طرح در اوایل سال جاری به اتمام رسید و ذائقه مردم قم پس از سال‌ها انتظار شیرین شد.

این طرح که از آرزو‌های دیرین علما و مردم قم بوده است، پنجم خرداد ماه با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما طولی نکشید که افزایش مصرف آب در قم معضلات جدیدی برای مسئولان امور آب به وجود آورد.

حجم ورودی آب از سرشاخه‌های دز به قم در فاز نخست این طرح حدود دو هزار و 500 لیتر در ثانیه است اما به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در روزهای اخیر حجم مصرف آب در قم به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته است.

غافلگیر شدیم

عبدالحمید توکلی بینا گفت: در 10 روز گذشته به واسطه افزایش دمای هوا به 40 درجه، مصرف آب در قم به شدت افزایش یافت، به گونه‌ای که در هر ثانیه سه هزار و 800 لیتر آب در قم مصرف شد.

وی که شامگاه شنبه در جمع ائمه جماعات مساجد قم صحبت می‌کرد، اظهار داشت: در سال گذشته متوسط مصرف آب در قم بین دو هزار و 800 تا سه هزار لیتر در ثانیه بود و ما پیش بینی می‌کردیم که با حدود 500 لیتر در ثانیه آب چاه‌ها می‌توانیم آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم.

توکلی‌بینا حجم مصرف آب در 10 روز گذشته در قم را خارج از تصور و غیرمنتظره توصیف کرد و گفت: این میزان مصرف آب در قم ما را غافلگیر کرد.

نگرانی مردم قم از افت فشار آب

در روزهای اخیر افت فشار آب و بالارفتن es آب قم باعث نگرانی‌هایی در بین شهروندان قمی شد، به گونه‌ای که برخی از آنها با برقراری تماس با دست‌اندرکاران امر و رسانه‌های جمعی، خواستار برطرف شدن این مشکلات شدند.

توکلی بینا در این زمینه گفت: برای اینکه نارضایتی از تامین آب در قم وجود نداشته باشد مجبور شدیم مجددا چاه‌های آب شور را که es بالایی دارد را در مدار بهره‌برداری قرار دهیم.

به گفته او اتمام فاز نخست طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم بیشتر با هدف جبران کمیت و مقابله با خشکسالی سال 90 بود.

مصرف 170 لیتر آب به ازاء هر نفر

ممکن است مردم قم در زندگی روزمره خود نمی‌دانند که روزانه چه میزان آب شرب مصرف می‌کنند و اگر مصرف عجیب و غریب آب در قم برای آنها گفته شود در استفاده درست از منابع آبی صرفه جویی لازم را داشته باشند.

طبق گفته توکلی‌بینا مصرف آب در شهر قم به ازاء هر شهروند 170 لیتر در روز است.

وقتی این حجم استفاده از آب را در کنار سرانه مصرف آب در کشورهای بهره‌بردار از منابع آبی بسنجیم معلوم می‌شود که قمی‌ها در مصرف آب صرفه جویی لازم را ندارند.

در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف آب بین 90 تا 130 لیتر است و این در حالی است که بیشتر این کشورها از منابع آبی خوبی برخوردارند.

اتمام طرح انتقال آب و صرفه‌جویی مردم، دو راهکار اساسی

ایده اولیه طرح انتقال آب از سالیان دور توسط علمای بزرگواری همچون حضرات آیات عظام بروجردی، مرعشی نجفی و اشرفی اصفهانی مطرح شده و بالاخره از سال ۸۰ عملیات اجرایی آن آغاز و با توجه ویژه مقام معظم رهبری به بهره‌برداری رسید.

این طرح مهم تاکنون حدود 850 میلیارد تومان هزینه داشته که احداث 4 بند انحرافی، 4 قطعه تونل به طول 56 کیلومتر، 186 کیلومتر خط انتقال و 7 کیلومتر کانال از جمله سازه‌های این پروژه است.

طول مسیر انتقال آب در این طرح بیش از ۲۷۰ کیلومتر است و ظرفیت انتقال آن در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است که به گفته توکلی‌بینا با بهره‌برداری کامل از این طرح تا پایان سال ۹۱ حجم آب به 5 هزار لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

مجموع اعتبارات این طرح حدود هزار و 200 میلیارد تومان است و با افتتاح نهایی این پروژه 10 شهر و 200 روستاهای در مسیر از نعمت آب گوارا و شیرین بهره‌مند می‌شوند.

به اعتقاد کارشناسان امر تسریع در اجرای کامل طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و مهمتر از آن صرفه‌جویی مردم قم در مصرف آب دو راهکار اساسی برای حل مشکل آب در قم است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهروند قمي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
0
قبول دارم كه به علت سطح پايين فرهنگ عمومي مصرف آب در قم بسيار بي رويه و غير قابل قبول است. اين را ابدا نمي توان كتمان كرد
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
1
خدا اين آب را شور کرد،چون دزدی بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
0
0
شورش را در آورده اند !!
نظرات بینندگان