arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

شهریه ندهید، ثبت نام نمی کنیم !

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تهران امروز نوشت:

در حالی که آموزش‌وپرورش دریافت هزینه ثبت نام در تمام مقاطع مدارس دولتی را ممنوع اعلام کرده است، برخی مدارس در تهران، دریافت کارنامه آخر سال دانش آموزان و ثبت نام در سال تحصیلی جدید را منوط به پرداخت هزینه با عناوین مختلف از طرف اولیا کرده اند. این در حالی است که در صورت امتناع والدین از پرداخت هزینه، مدارس از ثبت نام دانش‌آموزان خودداری می کنند.

 وزارت آموزش و پرورش: مواظب تخلف ها هستیم

تخلفات گسترده مدارس سطح شهر تهران در حالی رخ می دهد که به گفته وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه بانظارت جدی تمام توان خود را به کار گرفته است تا هیچ‌گونه تخلفی از سوی مدارس صورت نگیرد. همه ساله نیز بخشنامه‌هایی به مناطق مختلف آموزش و پرورش ارسال می‌شود که در این بخشنامه‌ها قید شده است «دریافت هرگونه وجه به اجبار از اولیا تخلف محسوب می‌شود» اما در این میان ظاهرا به چیزی که توجه نمی‌شود دستور اکید وزیر آموزش و پرورش برای ممنوعیت اخذ شهریه است.

دولت مشکلات مدارس را رفع کند

نماینده مردم دورود و ازنا در خانه ملت، در خصوص گرفتن شهریه در مدارس گفت:‌ در قانون‌اساسی آموزش رایگان در تمام مقاطع تحصیلی تاکید شده است و گرفتن هر نوع شهریه در تمام مدارس دولتی ممنوع است. عزت‌الله دهقان با بیان این نکته که برخی مدارس درآمد و سرانه قابل توجهی ندارند، گفت:‌بودجه‌ای که آموزش و پرورش در اختیار مدارس قرار می دهد جوابگوی نیازهای مدارس نیست و مدیران مدارس برای رفع نیازهای سرمایشی و گرمایشی و پرداخت قبوض مجبور می شوند دست به دامان انجمن اولیا و مربیان شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: با تمام این اوصاف اگر مدیر مدرسه ای بخواهد در هنگام ثبت نام وجهی را از اولیا دریافت کند، این موضوع کاملا خلاف قانون بوده و قابل پیگرد قانونی است. وی در عین حال تاکید کرد: دولت باید به کمک مدارس بیاید و مشکلات آنها را رفع کند.

کمبود بودجه، دلیل اخذ شهریه های اجباری

فاطمه آجرلو، نیز با بیان غیر قانونی بودن گرفتن شهریه برای ثبت‌نام دانش آموزان گفت:‌گرفتن شهریه در مدارس دولتی به هر عنوانی که باشد ممنوع است و اگر در این میان اجباری وجود داشته باشد شخص خاطی خلاف قانون عمل کرده است.

وی به بودجه کم مدارس و سرانه ناچیز دانش آموزان نیز اشاره کرد وگفت:‌با توجه به این میزان بودجه و سرانه نمی‌توانیم به مطلوب خود در آموزش و پرورش دست پیدا کنیم اما کمک داوطلبانه اولیا می تواند باعث تحولات مطلوبی در سیستم آموزشی کشور شود و در این راه باید از رسانه های جمعی برای فرهنگسازی کمک گرفت.

نماینده مردم کرج در خانه ملت با تاکید بر این نکته که آنچه برای مردم ما اهمیت دارد سرنوشت کشور و آینده نظام جمهوری اسلامی است ، گفت: از قدیم الایام اولیای دانش آموزان با شرکت در انجمن اولیا و مربیان و به صورت داوطلبانه در سرنوشت آموزشی مدارس به انحای مختلف شرکت می کردند اما اگر بخواهیم همکاری مردم در سرنوشت آموزشی کشور را به صورت اجباری به دست بیاوریم نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت .

وی گفت:‌در حال حاضر مدیران مدارس به دلیل کمبود بودجه و سرانه آموزشی به‌جای تقویت بنیه علمی دانش آموزان به فکر تامین وسایل کمک آموزشی و نیازهای سخت‌افزاری مدرسه هستند. وی تاکید کرد: این در حالی است که باید ‌دست‌اندرکاران حوزه آموزشی در خانه ملت افزایش بودجه آموزش‌وپرورش و مدارس را در دستور کار خود قرار دهند و به‌صورت جدی بودجه آموزش و پرورش در مجلس بازبینی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: ‌در سال جاری نیز با افزایش متمم به قانون می توان این خلأ بودجه را رفع کرد و در سال‌های آتی نیز باید نگاهی جدی به این موضوع در لایحه بودجه داشته باشیم تا دیگر در سال های آینده شاهد وجود چنین مشکلاتی در زمان ثبت نام مدارس نباشیم.

 وزارت بخشنامه های ممنوعیت دریافت هزینه

سال هاست آموزش و پرورش بخشنامه هایی را در قبال ممنوعیت دریافت هزینه از اولیا به مدارس ارسال می‌کنند و مدیران بی توجه به این بخشنامه ها به کار خود ادامه می دهند. خط و نشان های وزاری آموزش و پرورش نیز در این باره بی اثر بوده است.

«زهرا-ت»، یکی از اولیا می‌گوید:به نظر می رسد بهترین راهکار در این باره حذف بخشنامه های ممنوعیت دریافت پول و تدوین آیین نامه‌ای در خصوص گرفتن وجه از اولیا برای تمام سال تحصیلی تا اولیا در گیر و دار برزخ دادن و ندادن شهریه در مدارس سرگردان نمانند.

نظرات بینندگان