arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۰

نماینده مجلس: نرخ بیکاری در سال ۹۰ دو رقمی خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شاخص‌های کلان اقتصادی، گفت: این شاخص‌ها نشان می‌دهد وضعیت نرخ بیکاری سیر صعودی را طی می‌کند و این نرخ در سال ۹۰ دو رقمی خواهد شد.

به گزارش انتخاب، "هادی قوامی" در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز- یکشنبه ۲۲ خرداد - تصریح کرد: شرایط کنونی اقتصاد کشور نشان دهنده این است که نرخ رشد نقدینگی در سال ۸۹، ۲۵ درصد رشد داشته و کل نقدینگی کشور به ۲۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه بخش اعظم نقدینگی در بخش‌های دلالی فعال است باید کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت فعالیت‌های تولیدی و بخش‌های تولیدی کشور از اهداف اصلی سیاست‌های پولی و مالی کشور باشد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه نگاهی به شاخص‌های کلان اقتصادی طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد وضعیت نرخ بیکاری سیر صعودی پیدا کرده و در سال ۹۰ نرخ بیکاری دو رقمی خواهد شد، همچنین نرخ رشد اقتصادی از ۸ درصد در سال ۸۱ به کمترین میزان آن، که زیر دو درصد است،رسیده است. این وضعیت نشان دهنده شکاف بین افزایش بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و تاثیر آن بر روی تورم از معضلاتی  که باعث شده اهداف برنامه چهارم و پنجم تحقق پیدا نکند.

وی همچنین افزود: نرخ رشد سرمایه گذاری و نرخ رشد اقتصادی مهمترین شاخص‌های درخصوص کارکرد اقتصاد یک  کشور محسوب می‌شود بنابراین قدرت اقتصادی کشور به میزان تولید و رشد در طی زمان ارتباط دارد. روند نرخ رشد تشکیل سرمایه کل در کشور از سال ۱۳۸۱ همواره نزولی بوده است و از ۳/۲۸ دهم درصد از سال ۸۱ به ۵/۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است،

وی تاکید کرد: از طرفی دیگر افزایش درآمدهای نفتی و تزریق نقدینگی ناشی از آن در کنار کاهش تولید باعث افزایش شکاف عرضه و تقاضای کل اقتصاد شده است و این موضوع به افزایش بیشتر سطح عمومی قیمت‌ها و تورم در طی این دوره دامن زده است.

قوامی گفت: ساختار اقتصادی و سیاست استفاده از واردات کالاهای نهایی برای کنترل تورم باعث عدم توازن در افزایش قیمت در بخش‌های مختلف شده و تا حدودی منجر به سرکوب قیمت در بخش‌هایی مانند مسکن و نرخ ارز شده است.

این نماینده مجلس در رابطه با رویکرد‌های دولت در سال ۹۰ خاطرنشان کرد: ایجاد بیش از دو نیم میلیون شغل ، کاهش یک و نیم درصدی نرخ بیکاری،  افزایش ۱۵ میلیار دلاری صادرات غیر نفتی، رشد اقتصادی ۳ درصدی، تثبیت همه اقلام از جمله مسکن، پذیرفتن تورم حداکثر ۱۵ درصدی و ادامه طرح هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌های انرژی است.

وی بیان داشت:  این در حالی است اگر ما نتوانیم سیاست‌های پولی و مالی تغییراتی  ایجاد کنیم، بازار مسکن در طی پنج شش ماه آینده شاهد افزایش قیمت‌های زیادی خواهد شد .

وی همچین خواستار اجرای مصوبات هیئت دولت در اسفراین شد .

وی در ابتدای این نطق یاد شهید چمران ، دکتر علی شریعتی و سالگرد شهدای موتلفه اسلامی را گرامی داشت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
0
0
مردم خیلی وقت که از نرخ بیکاری خبر دارن شما دیر فهمیدید به صطلاح نماینده مردم حتما پستی توی دولت به شما پیشنهاد نشده که یاد این موضوع افتادین
نظرات بینندگان